BMW i4 M50

Ren kjøredynamikk.

BMW i4 M50 tester racerbanen Salzburgring.

Ren kjøredynamikk.BMW i4 M50 tester racerbanen Salzburgring.

Den BMW-kjøregleden du kjenner til og liker, kombinert med ny teknologi: Da BMW i4 M50 (den første helelektriske sportsbilen fra BMW i og BMW) ble utviklet, lå fokuset på å skape et presist og overlegent chassis kombinert med langdistansekomfort. Vi ba racerføreren Charlie Martin om å sette bilen og kjøredynamikken på en utholdenhetsprøve i styrtregnet på racerbanen Salzburgring – en prøve den besto med glans.

 

Klokka er sju om morgenen, og tåka stiger fra de skogkledde dalsidene i Salzburgring. Termometeret nærmer seg nå ni grader, og det har regnet i mange timer allerede. Den våte banen glitrer i morgenlyset. Utfordrende kjøreforhold for den nye BMW i4 M50, som vekkes i depotgarasjen før bilen er klar til å kjøres. Det er akkurat disse forholdene og det utfordrende terrenget i racerbanen som Charlie Martin virkelig elsker. Racerføreren tar for seg utfordringer med besluttsomhet og nysgjerrighet og er mer enn klar til å sette den første helelektriske sportsbilen fra BMW i og BMW M på prøve.

Les mer

FOKUS PÅ KJØREDYNAMIKKEN ALT FRA START.

Den britiske profesjonelle føreren får noen siste tips og instruksjoner fra David Ferrufino, prosjektlederen som står bak utviklingen av BMW i4 M50. Én av funksjonene som skal testes, er Launch Control i Sport Boost-modus, noe som gir maksimalt med akselerasjon fra start. Ferrufino mener at det helelektrisk kjøretøyet tilbyr den optimale miksen av maksimal dynamikk og egnet komfort for sin klasse. Han forklarer: “Vi satte stort fokus på å optimere presisjon og balanse da vi utviklet chassiset, samtidig som vi sikret at bilen er fullt fungerende for daglig bruk og har komforten for lange distanser. DNA-et i BMW i4 M50 er styrt mot en enda mer sportslig følelse sik at man ikke kan ønske seg mer.”

Les mer
Kai Langer

Charlie Martin får sine første inntrykk av banen og den ideelle kjørelinjen under prøverunden. Etter den første runden endres lampene til grønt for å teste dynamikken, trekkraften og håndteringen i praksis. Enn så lenge gjenstår det noen tørre biter i asfalten, men det varer ikke lenge. Regnet fortsetter å tilta i kraft og øker utfordringen for både bil og fører.

 

Prosjektlederen Ferrufino og racerføreren Charlie Martin bruker fem ulike seksjoner av banen til å lage en oppsummering av kjøreegenskapene. De egenskapene som først og fremst testes, er de det ble fokusert meste på da den elektriske sportsbilen ble utviklet, og hvordan Salzburgring perfekt kan vise fram disse.

Les mer
BMW i4 M50

1. EMCO-KURVEN.

Stiv kropp og perfekt føring.

“Batteridekslet må være stivt på grunn av krasjkrav. Noe vi dro nytte av da vi utviklet kjøretøyets kjøredynamikk og satte sammen for- og bakakselen på en veldig stødig måte ved hjelp av forakselens trekkraftfelt og en fjærbeinspakke for bakakselen”, forklarer Ferrufino. “Det betyr at kraftflyten transporteres veldig raskt og presist fra forakselen via batterihuset til bakakselen. Føreren opplever et veldig smidig kjøretøy som responderer nesten øyeblikkelig på det føreren gjør. Resultatet blir at kjøretøyet kjører som om det gikk på skinner.”

 

Charlie Martin er enig i at styrepresisjonen er bemerkelsesverdig i alle deler av den skarpe S-kurven etter groputgangen, særlig i det øvre grenseområdet når man kjører inn i og ut av hjørnet. “Jeg ble imponert av hvor rent kjøretøyet håndterte svingen inn til en smal kurve, til tross for det våte underlaget. BMW i4 M50 responderer veldig presist. Det finnes ingen forsinkelse mellom å røre på rattet, håndteringen av fjæringen og dekkene som reagerer med asfalten. Kjøretøyets foraksel gir imponerende grep og lar meg plassere bilen nøyaktig der jeg vil ha den, uten avdrift. Direkte fra start kjenner du fordelene med denne presise føringen i Emco-kurven.”

Les mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

2. NOCHSTEIN-KEHRE-BØYEN.

Trekkraft er nøkkelen.

Nochstein-Kehre-bøyen som kommer etter et kort rettstrekk, viser det enorme potensialet som oppstår når du kombinerer trekkraft med den høye dynamikken fra drivlinjen, noe som ifølge Ferrufino særlig framhever de sportslige fordelene hos BMW i4 M50.

 

“Stabilisatorens fremste oppgave er å endre akselens rullestivhet der den er montert. Forholdet mellom stivheten på for- og bakakselen påvirker bilens balanse, særlig når det gjelder over- eller understyring”, legger Charlie Martin til og framhever den eksepsjonelle trekkraften i lange kurver hos BMW i4 M50.  “Jeg kan leke med bilens balanse i Nockstein-Kehre. Du kan ha veldig høy fart inn i kurven og samtidig bruke kraften i den elektriske motoren veldig tidlig. Dekkgrepet, som er det som tar meg framover ut av kurven, gir meg en god styrefølelse. Trekkraften er så imponerende at den føles som et magnetisk teppe. Det gir meg selvtillit til å forutse kjørelinjen, samtidig som kraften som genereres fra den elektriske motoren, utnyttes – selv under våte forhold. Jeg kan faktisk flytte grensene mer enn jeg hadde trodd var mulig, og holde enda større fart ut av kurven.”

Les mer
Hållbarhet och nöje
BMW i4 M50 at Salzburgring

3. OSTSCHLEIFE-KURVEN.

Kjøredynamikk i alle aspektene.

“Hvis et kjøretøy skal kunne bruke sin fulle styrke i Ostschleife-kurvan, må det ha perfekt kontroll i enhver situasjon – både gjennom ytre påvirkning som regn eller veispesifikke hindre som nedsenkinger og fortauskanter”, forklarer Ferrufino. “Nøyaktig føring og umiddelbar overgang fra innbremsing til akselerasjon, noe som BMW i4 M50 har, er viktige her. Føreren opplever hvor lett kjøretøyet går. Dette tilbyr en enorm bredde. På den ene siden tilbyr det veldig komfortabel og stillegående kjøring til hverdags, og på den andre siden tilbyr den også ambisiøs terrengkjøring. Eller hvorfor ikke en rask runde på Salzburgring!”

 

Charlie Martin legger særlig vekt på stivheten i chassis og fjæring. “Bilen skal være så stødig som mulig i denne seksjonen og ikke vingle eller helle, ettersom du må stole på chassiset. Denne stabiliteten og roen gir en veldig solid og nøyaktig følelse ved rattet når du svinger inn mot Ostschleife, noe som skjer etter en lang venstre-høyre-kombinasjon i veldig høy hastighet.”

Les mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

4. FAHRERLAGER-KURVEN.

Leder veien med elektrisk drivverk.

Den største utfordringen med å utvikle en elektrisk BMW i4 sammenlignet med en forbrenningsmotor var å kompensere for den ekstra vekten på 561 kg fra batteriet. Ferrufino så dette både som en mulighet og en spennende utfordring som løste seg takket være teamarbeid. “Et veldig bra eksempel er å bruke batteriet som sentralt kroppselement. Stivheten i batterihuset gjør at kraftflyten fra det elektriske drivverket (e-drive) overføres med presisjon og smidighet.”

 

Charlie Martin setter pris på denne smidigheten. “Fahrerlager-Kurve er en intensiv del av banen fordi du nærmer deg den med høy hastighet, gjør en rask innbremsing og deretter skifter ned flere gir. Det kan ganske enkelt føre til at bilen kommer ut av banen og du mister kontrollen. Jeg trenger ikke å uroe med for nedgiringen i BMW i4 M50 – bare linja mi og bremsingen. I fravær av motorlyden som for eksempel kommer fra en forbrenningsmotor, er sansene mine totalt avstemt mot tilbakemeldingene fra føringen og chassiset. Som et resultat av dette kan jeg fokusere enda mer på bilens innstillinger og på å finne den perfekte balansen for å maksimere hastigheten når jeg går inn i kurven. Enda en gang overrasker bilen meg fordi den føles så lett på føttene.”

Les mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

5. SCHIKANE.

Akselerere til den perfekte linja.

Schikane, sjikanen i Salzburgring som tas i en venstre-høyre-venstre-kombinasjon, krever igjen alt av bil og fører. “Mange komponenter i BMW i4 M50 går sammen og lager en elektrisk kjøredynamikk og mestrer utfordringer på en sportslig måte”, forklarer Ferrufino. Hvordan gjør den det? Blant annet gjennom et lavere tyngdepunkt og en fjærbeinspakke som bruker Adaptive M Sport-fjæring med en økt stivhet 70 % jamført med BMW 3-serien. Forakselen har revidert geometri med 26 mm bredere sporvidde – og 12 mm sporvidde på bakakselen. ARB-X-teknologien (actuator contiguous wheel slip limitation) arbeider 10 ganger raskere enn et konvensjonelt system og minimerer risikoen for eventuelt hjulslipp under akselerasjon. På bakluka sitter det en “Gurney lap”, dvs. en vinge som øker marktrykket.

 

Det som utgjør forskjellen i sjikanen, er å ha høy akselerasjon ut av de smale kurvene, betoner Charlie Martin. “Bilen klarer nøyaktig retningsendringer samtidig som den beholder perfekt grep ved forakselen, mer enn jeg hadde forventet meg av en firehjulsdrevet modell. Det er viktig å beholde minstehastigheten mellom svingene i sjikanen. Du trenger aldri å bytte mellom andre og tredje gir med BMW i4 M50, du har umiddelbar akselerasjon som er klar til å lystre ditt minste vink. Det gir definitivt føreren fordeler sammenlignet med en forbrenningsmotor; elastisiteten i kraftleveringen er noe du bare må oppleve.”

Les mer
BMW i4 M50 at Salzburgring

Å DELE KJØREGLEDEN.

Klokka er 18, og prøvekjøringen er over. Racerbanen glitrer i regnet under lyset fra depotet når bilen glir inn i den tørre garasjen. Prosjektlederen lytter med stor oppmerksomhet når Charlie Martin forteller om sine inntrykk av prøvekjøringen. En veldig spesiell stund for Ferrufino: “Den største gleden for en prosjektleder, samt for BMW som helhet, er når vi har mulighet til å glede kunder og fans med produktene våre som vi har lagt ned tre, fire eller kanskje enda flere år på å utvikle. Å oppleve prøvekjøringen og den direkte tilbakemeldingen fra en engasjert racerfører som Charlie Martin er en spesiell følelse.” Når de siste lyskasterne slås av på racerbanen, er det på tide for Martin å dra videre, hennes neste oppdrag, neste race, lokker. Hun gir BMW i4 M50 et langt blikk når hun tar farvel. Du kan definere kjøreglede, men iblant trenger man ikke å lete etter ordene. Et ansiktsuttrykk kan si mer enn tusen ord. 

Les mer

FÅ SISTE NYTT OM BMW i4.

Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag for oppdateringer og siste nytt om BMW i4 før alle andre. 

Les mer
My BMW App.

FRA SKJERMTID TIL EGENTID MED My BMW.

Er du nysgjerrig på hvordan en BMW-eier bruker My BMW? Les mer om Kristian og hans måte å bruke digital teknologi fullt ut.
BMW i4

THE i4

Den første helelektriske BMW Gran Coupé med en rekkevidde på opptil 600 kilometer*.