WHAT TO EXPECT WHEN RETURNING YOUR CURRENT BMW

BMW LEASING TILBAKELEVERING.

Enkelt og smidig med en komplett steg-for-steg guide og skadekontroll.

BMW LEASING TILBAKELEVERING.Enkelt og smidig med en komplett steg-for-steg guide og skadekontroll.

GJØR DEG KLAR FOR TILBAKELEVERING.

7 trinn for deg som skal tilbakelevere en leaset BMW.

Det går fort når man har det gøy! Vi håper du har hatt en fin opplevelse med din BMW og at tilbakeleveringen blir like bra. Her er tips på hvordan du håndterer eventuelle skader og hva som skjer den dagen bilen leveres tilbake.  

Les mer

Trinn 1. Kontroller bilen for mulige skader.

Trinn 1. Kontroller bilen for mulige skader.

NÅR: ca. 3 måneder før tilbakelevering.

Du bør kontrollere bilen før tilbakelevering for å unngå å bli belastet for skader på din sluttfaktura som ikke anses som normal slitasje. Bruk eksemplene i vår skadesjekk for å finne ut hva du må reparere før tilbakelevering. Kontakt din nærmeste BMW-forhandler hvis du tror du har en skade som dekkes av garantien.

Trinn 2. Avstem skadesituasjonen med ditt forsikringsselskap.

Trinn 2. Avstem skadesituasjonen med ditt forsikringsselskap.

NÅR: så snart som mulig etter skaden.

Før du reparerer en skade, må du kontakte forsikringsselskapet ditt for å få hjelp og forståelse for hvilke skader som din forsikring dekker. Hvis du har BMW-forsikring, sjekk hva denne dekker.

Trinn 3. Reparer skadene på et BMW Serviceverksted.

Trinn 3. Reparer skadene på et BMW Serviceverksted.

NÅR: så snart som mulig etter skaden

Ta kontakt med ditt nærmeste BMW Serviceverksted for personlig rådgivning før en reparasjon.

Tenk på dette:

  • Alle skadereparasjoner skal utføres fagmessig
  • Dersom bilen ikke er reparert ved tilbakelevering, vil du bli belastet for det.
  • Rekker du ikke å reparere skaden før tilbakelevering? Ta med deg skademelding fra ditt forsikringsselskap hvor det tydelig kommer frem hvilken skade meldingen omfatter, skadenummer og egenandel.

Trinn 4. Kontroller at du har utført samtlige inspeksjoner og servicer.

Trinn 4. Kontroller at du har utført samtlige inspeksjoner og servicer.

NÅR: ca 3 måneder før tilbakelevering.

Service og kontroll i henhold til bilens intervaller er avgjørende for at garantien skal være gyldig. I bilens display kan du se når neste service skal utføres. 

Dersom bilen ikke har fulgt serviceintervallene, vil du bli belastet kostnaden beskrevet i service- og vedlikeholdsforpliktelsen.

Trinn 5. Sørg for at du har betalt alle løpende avgifter.

Trinn 5. Sørg for at du har betalt alle løpende avgifter.

NÅR: før forfallsdato.

Det er viktig at du betaler alle gjeldende avgifter knyttet til bilen, for eksempel kostnader som forsikring og trafikkforsikringsavgift. Du kan lese mer i leasingavtalens generelle vilkår, punkt 6.

Trinn 6. Klargjør bilen for en obligatorisk kjøretøykontroll.

Trinn 6. Klargjør bilen for en obligatorisk kjøretøykontroll.

NÅR: ca 1 måned før tilbakelevering.

Når du tilbakeleverer bilen til forhandleren, gjennomføres en vurdering av unormal slitasje. Under kjøretøykontrollen vil serviceteknikeren fylle ut en rapport som beskriver eventuelle skader som ikke anses som normal slitasje. 

 

For at bilen skal bli godkjent må du ha gjort følgende:

 

  • Reparert eller meldt alle skader til ditt forsikringsselskap, skademeldingen skal være tilgjengelig i bilen og beskrive skadeomfanget, samt inkludere skadenummer og egenandel.
  • Vasket bilen innvendig og utvendig og vasket eventuelle tilhørende sommer/vinterdekk
  • Tøm bilen for personlige eiendeler og fjern eventuelt ettermontert utstyr eller eventuelle dekaler.
  • Fjernet alle typer dyr- eller røyklukt. 

Trinn 7. Tilbakelever bilen og tilbehøret til din forhandler.

Trinn 7. Tilbakelever bilen og tilbehøret til din forhandler.

NÅR: Siste dag av eventyret.

Din siste dag med bilen er her og du bør kontrollere at alt tilbehør som skal returneres er tatt med til forhandler. Deretter gjøres en vurdering av unormal slitasje hos forhandler eller  tredjepart.

 

Følgende skal leveres inn:

 

  • 2 sett nøkler
  • Registeringspapirer, Vognkort, instruksjonsboken og Display Key
  • Sommerdekk (tilsvarende kvalitet og egenskaper som bilen ble levert ny med)
  • Vinterdekk (om de er inkludert i kontrakten) (tilsvarende kvalitet og egenskaper som bilen ble levert ny med)
  • Ladekabler (om du har hatt en ladbar hybrid eller elbil)
  • Fjernkontroll for parkeringsvarmer (om det er inkludert i kontrakten)
  • Varseltrekant
  • Nøkkel for tilhengerfeste (om det er inkludert i kontrakten)
  • Punkteringssett og kompressor (om det er inkludert i kontrakten)
  • Om du har skader som ikke er reparert som forsikringsselskapet ditt vil dekke, må en skademelding fra ditt forsikringsselskap inkluderes. 

FAKTURA FOR UNORMAL SLITASJE ELLER OVERKJØRTE KILOMETER.

END OF AN ERA, OG KANSKJE STARTEN PÅ EN NY.

Etter tilbakeleveringen vil du motta en eventuell sluttfaktura hvis bilen har unormal slitasje eller om det er overkjørte kilometer. Der spesifiseres og faktureres for eksempel kostnaden for unormal slitasje notert i protokollen under vurderingen av unormal slitasje. Har du kjørt lengre enn avtalt kjørelengde, belastes overkjørte kilometer i henhold til kontrakten. Eventuelle underkjørte kilometer kompenseres ikke.
BMW 8-serie
BMW 8-serie Coupé

Min BMW.

Logg inn på Mine sider for å få detaljer om din sluttfaktura.

Logg inn på Mine sider
BMW 8-serie Cabriolet

Hvilken blir din neste drømmebil?

I BMW sitt brede modellutvalg kan du finne bilen som akkurat matcher dine behov.

Oppdag alle våre modeller
BMW 8-serie Gran Coupé

BMW Billån.

Se hvilke finansieringstilbud du har og oppfyll drømmen om å eie din egen BMW.

Mer om BMW Billån

SKADEKONTROLLEN
– SÅ VET DU HVA DU MÅ GJØRE.

Hva er egentlig normal slitasje, og hva må repareres? Her kommer svarene.

KAROSSERIET.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Bulker mindre enn 2 cm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Riper/merker under 10 cm som ikke krever omlakkering.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små steinsprut, opptil 5 per 10 x 10 cm.

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

 

Skader som ikke kan poleres bort.

Bulker med skarpe kanter.

Bulker, riper eller andre skader som går ned til underliggende
            plate/plastmateriale, uansett størrelse.

Feil utførte reparasjoner.

Les mer

LAKKERING.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mindre lakkskader som ikke krever omlakkering, for eksempel
            lakkskader som kan poleres bort.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Værpåvirkning på lakk.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Typiske riper som oppstår ved for eksempel bilvask.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små steinsprut, opptil 5 stk per 10x10 cm.

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

 

Riper som går gjennom lakken.

Lakkreparasjoner som avviker fra originallakken når det gjelder
            farge eller overflate.

Korrosjon og nedbrytning av lakken som er synlig fra normal
            visningsavstand.

Små steinsprang med høy tetthet, flere enn 5 stk per 10x10 cm.

Større steinsprut med underliggende rust.

Lakkskader og fargeavvik som følge av klistremerker og merker.

Les mer

STØTFANGEREN.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små riper eller mindre lakkmerker som ikke går gjennom lakken og
            er kortere enn 10 cm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Lasteriper som kan poleres bort.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Bulker mindre enn 2 cm.

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

 

Sprekker eller brudd.

Deformasjoner som gjør at komponenten ikke sitter riktig på bilen.

Deformasjoner av støtfangerens støtte eller holder.

Lakkskader som har forårsaket rustangrep.

Bulker eller skader med diameter større enn 2 cm. 

Riper/skrammer over 10 cm som har gått ned i underliggende
            materiale.

Les mer

GLASS.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Steinsprut som verken er synlige på avstand eller befinner seg i
            førerens synsfelt.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Steinsprut mindre enn 5 mm.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Typiske riper som oppstår ved for eksempel normal bilvask.

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

 

Større skrapemerker eller riper.

Steinsprut eller splitter mer enn 10 per 10x10 cm.

Skader eller splitter i førerens synsfelt.

Skader eller splitter som er større enn 5mm.

Kraftige steinsprut der materiale har løsnet.

Hull eller sprekker fra steinsprang eller andre skader på frontlykter.

 

 

Les mer

DEKK OG FELGER.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mer enn 4 mm dekkmønster for sommerdekk, vinterdekk og
            helårsdekk.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Riper eller skrapemerker mindre enn 5 cm på felgsider.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Mindre rustangrep.

 

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

Mindre enn 4 mm dekkmønster for sommerdekk, vinterdekk og
            helårsdekk. Mønsterdybden måles på 75 % på den midtre delen av
            dekkets sliteflate.

Ujevnt dekkmønster/skråslitte dekk.

Ødelagte dekk eller ripemerker på felgen over 5 cm.

Manglende vinter- eller sommerdekk. Helårsdekk kategoriseres ikke
            som sommerdekk.

Manglende originalfelger.

Samtlige dekk må være av samme størrelse og fabrikat/modell.

 

Les mer

INTERIØRET.

EXTERIOR

Akseptert tilstand

 

A green checkmark signifying details that do not need repair.Små riper eller riper forårsaket av normal bruk.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Normal slitasje på matter og stoff.

A green checkmark signifying details that do not need repair.Smuss eller flekker som kan fjernes ved rekondisjonering.

 

Les mer
EXTERIOR

Ikke akseptert tilstand

 

Slitasjemerker, riper, hull eller deformasjoner på polstrede deler eller
            rattet.

Alvorlig slitasjeskader som hull, rifter, fordypninger i materiale,
            for eksempel barnesete eller ettermontert utstyr.

Skader på sikkerhetsbelter.

Smuss eller flekker som ikke kan fjernes ved rekondisjonering.

Manglende interiørdeler.

Sprukket eller løs gummilist i dør eller bagasjerom.

Lukt eller spor av røyking

Spor etter pelsdyr som krever ekstra rengjøring.

 

Les mer

VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR OM TILBAKELEVERING AV EN LEASINGBIL.

  • Når kan jeg tilbakelevere bilen?
  • Hvor kan jeg tilbakelevere bilen?
  • Hva skjer når jeg leverer tilbake bilen?
  • Hva må jeg ha med meg når jeg tilbakeleverer bilen?
  • Kan jeg foreta en forhåndsvisning av bilen?
  • Jeg må bytte til nye dekk på vinter- eller sommerhjulene på bilen underveis i leasingavtalen, hvilke krav er det til dekkene?
  • Kan jeg øke antall kilometer i løpet av kontraktsperioden?
  • Kan jeg forlenge leasingperioden?
  • Må jeg fjerne ettermontert utstyr på bilen før jeg tilbakeleverer?