Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
VEDLIKEHOLD AV LEASINGBIL.
LES VÅRE TIPS FOR ET GODT VEDLIKEHOLD OG HVA ANSES SOM UNORMAL SLITASJE.
Vi ønsker at ditt leasingforhold skal bli en positiv opplevelse og vil her gi deg en oversikt over forhold som er viktige å tenke på.
For å unngå påkost ved tilbakelevering av leasingbilen er det 3 ting du bør passe på:
- Unngå unormal slitasje og skader
- Ikke kjør lenger enn avtalt kjørelengde
- Følg bilens serviceintervaller
I tillegg vil vi minne om at det ikke er lov å gjøre fysiske endringer av kjøretøyets spesifikasjoner uten leasingselskapets skriftlige tillatelse i leieperioden.
TA GODT VARE PÅ BILEN.
TIPS FOR VEDLIKEHOLD AV LEASINGBILEN.
Vask/polering. Vi anbefaler at du vasker (minimum månedlig) og polerer (minimum 2 ganger i året) bilen utvendig samt at du regelmessig støvsuger og vasker bilen innvendig.
Drivstoff. Det er svært viktig at du fyller korrekt drivstoff på bilen i henhold til bilens instruksjonsbok.
Bruk av bilen. Bilen må ikke benyttes utenfor ordinær vei, og kan ikke benyttes til løpskjøring (jfr. regler fra forsikringsselskapet). Det anbefales å ikke røyke i bilen da røyklukt er vanskelig å bli kvitt og anses som unormal slitasje.
Frontrute. Vi anbefaler deg å skifte vindusviskere med jevne mellomrom for å hindre slitasje på frontruten.
Service. Det må utføres service på bilen i henhold til bilens vedlikeholdsprogram.
TILBAKELEVERING AV LEASINGBILEN.
Ved tilbakelevering av bilen anbefaler vi at du og din forhandler tar en gjennomgang av bilen for å sjekke at den er i forventet tilstand.
Noe slitasje er alltid å forvente, men skader, mangler og slitasje utover det normale blir fakturert leietaker.
Her finner du en fullstendig guide på hva du må huske på ved tilbakelevering:
HVA REGNES SOM UNORMAL SLITASJE?
Unormal slitasje vil bli vurdert etter følgende hovedkriterier:
- Skadens/mangelens karakter og omfang
- Antall skader og hvor skaden fremkommer på bilen
- Bilens bruksområde (person-/varebil)
- Kjørelengde
Med unormal slitasje menes slitasje utover det som kan forventes på en bil med gitt alder og kjørelengde.
Unormal slitasje:
Karosseri og lakk
- Riper som ikke kan rubbes og poleres bort
- Riper i nedre del av kant kanal/støtfanger i kunststoff, både lakkerte og ulakkerte, som er lett synlige på ca. 2 meters avstand med bil på bakkeplan
- Flere mindre riper/subbeskader
- Bulker med lakkskade inn til grunnmaterialet
- Alle bulker over 25 mm
- Flere mindre bulker
- Ulakkerte/lakkerte kunststoffkomponenter med krakelering/sprekkdannelser eller deformasjon
- Enkeltskader som går gjennom til grunnmaterialet
- Mekanisk slitasje (sandblåseeffekt) der lakksjikt er sterkt redusert og/ eller fjernet fra grunnmaterialet
- Lakkblære hvor skaden fremstår som et åpent sår i lakkoverflate
- Åpne sår i lakkoverflate med korrosjon/oksidasjon i grunnmaterialet
- Logo og dekor som ikke er fjernet ved innlevering
- Skjemmende fargenyanser etter fjerning av dekor/logo
- Dårlige tilpasninger i karosseriåpninger og kanter eller ujevn grunnflate
- Skjemmende fargenyanser eller omlakkering
- Synlige sliperiper, lakksig og/eller matte partier i lakk
Hjul
- Riper/sår inn til grunnmaterialet med lengde over 50 mm
- Kraftig oksidasjon på felgens utside
- Deformasjon og/eller sprekker
- Deformasjon, rift eller andre skader på dekket som har betydning for dekkets funksjon
- Feil dimensjon, hastighetskode og/eller lasteindeks
- Dekkets mønsterdybde er under minstekravet på 1,6 mm (sommerdekk) og 3 mm (vinterdekk)
- I tillegg for piggdekk, redusert antall pigger med over 50%
Lamper/lykter
- Skader i lykt, lampeglass eller refleks
- Innvendig fuktighet
- Riper i lykt eller lampeglass som er lett synlige på ca. 2 meters hold når bilen står på bakkeplan
- Skade på innfesting eller hus som medfører bevegelse i lykt/lampe
Vindu/glass
- Alle former for sprekker i glassrute, vindu og glasstak
- Rosetter forårsaket av steinsprut
- Slitasje på frontrute som gir nedsatt sikt
- Ripe/slitasje på sideruter/bakrute som er lett synlig på ca. 2 meters hold når bilen står på bakkeplan
- Ulovlig film eller tape på rutene
Interiør
- Deksler med sprekker, ikke komplette, er løse og/eller mangler
- Forurensning og/eller ubehagelig lukt (søl av kjemikalier, røyk, dyrehold etc.)
- Flekker/misfarging som ikke kan fjernes ved normal rengjøring
- Hull, rift, flenge eller deformasjon i dashbord/midtkonsoll/dør eller taktrekk/seter/hattehylle
- Hattehylle og/eller rollo skadet/mangler
- Gulvteppe med hull/rift/flenge
- Gulvmatter i kupé som mangler og/eller ikke fremstår som komplette
- Slitasje og/eller skader i døråpning som medfører bart metall
- Bulker i metalloverflate over 25 mm
- Skader/mangler på tepper og deksler i bagasjerom
Under bil
- Deformasjon/skader/mangler og/eller rust
- Deformasjon som åpenbart påvirker hjulstilling/kjørekomfort/sikkerhet
- Bremseskiver/klosser under fabrikantens krav til minstemål
TILBAKELEVERING AV BILEN.
Ved tilbakelevering av bilen anbefaler vi at du og din forhandler tar en gjennomgang av bilen for å sjekke at den er i forventet tilstand.
Noe slitasje er alltid å forvente, men skader, mangler og slitasje utover det normale blir fakturert leietaker.
Her finner du en fullstendig guide på hva du må huske på ved tilbakelevering:
TILBAKELEVERING AV BILEN.
Ved tilbakelevering av bilen anbefaler vi at du og din forhandler tar en gjennomgang av bilen for å sjekke at den er i forventet tilstand.
Noe slitasje er alltid å forvente, men skader, mangler og slitasje utover det normale blir fakturert leietaker.
Her finner du en fullstendig guide på hva du må huske på ved tilbakelevering: