Hoffmeister Kink

EN HYLLEST TIL HOFMEISTER-KNEKKEN.

Historien bak et klassisk designelement fra BMW.

EN HYLLEST TIL HOFMEISTER-KNEKKEN.Historien bak et klassisk designelement fra BMW.

En BMW uten en nyreformet frontgrill? Tror ikke det, nei. Men det er også en annen detalj som nesten alle BMWer har hatt siden tidlig på 1960-tallet – Hofmeister-knekken (på tysk Hofmeister-Knick).

 

Hofmeister-knekken er en klassiker når det gjelder designelementer, men ser vi bort fra de største entusiastene for BMW, er den kanskje ikke så kjent. Hofmeister-knekken er navnet på den skarpe kurven du finner ved stolpen nær sideruten bak (C-stolpen på en Sedan, ellers D-stolpen). Ifølge David Carp hos BMW Group Design Identity, begynner Hofmeister-knekken i den nedre delen av hver stolpe.

Les mer
BMW 5 series Sedan

ET SELVSAGT ELEMENT I FORMSPRÅKET TIL BMW.

Hofmeister-knekken oppfyller minst to viktige designfunksjoner – for det første er den en historisk kobling til tidligere, nåværende og fremtidige generasjoner av BMW. For det andre er det et designelement som leder blikket fra kupeen (altså sidevinduene, taket og stolpene) og videre til den nedre delen av bilen, og dermed skaper den spesielle følelsen som en BMW gir.

 

Les mer

HVOR KOMMER EGENTLIG NAVNET HOMFEISTER-KNEKKEN FRA?

Det er faktisk en todelt historie som noe forenklet omfatter to italienere og en tysker. Knekken hadde allerede hatt sin debut på karosserier på 1940-tallet, da på biler fra USA og Italia. Først på todørs coupé og på kabriolet, og deretter ble den også sett på sedaner. På midten av 1950-tallet dukket designelementet opp på tegninger fra BMW. Ifølge David Carp kom inspirasjonen fra de italienske designerne Giovanni Michelotti og Giorgio Giugiaro. De sørget altså for at knekken fant sin plass i designspråket til BMW.

 

Men mannen som sørget for at den fortsatt eksisterer i dag og dessuten ga den navnet, var Wilhelm Hofmeister – leder for avdelingen Body Engineering and Development hos BMW. Han var egentlig ikke designer, men ingeniør og avdelingsleder. Gjennom stillingen ble han imidlertid automatisk også sjef for BMW Design. Han sørget for at designelementet konsekvent ble integrert i designen til BMW.

Les mer
”De sterkeste designikonene skapes ikke av en strategi.”
David Carp, BMW Group Design Identity
Hoffmeister Knekket

1961: EN KNEKK DUKKER FOR FØRSTE GANG OPP PÅ EN BMW.

Hofmeister-knekken så dagens lys på nye BMW 3200 CS og BMW 1500 på IAA (International Automobile Exhibition) i Frankfurt am Main i 1961. Siden den gang har designelementet vært en viktig ingrediens i utformingen av en BMW. Mange tror at knekken var «en oppfinnelse» for å øke karosseriets stabilitet, noe som ifølge Carp ikke er sant. Det er rett og slett ingen teknisk grunn til å bruke en knekk. Men en funksjonell fordel er at det muliggjør et større sidevindu i døren, uten behov for å integrere en rute til foran C-stolpen. Når det gjelder designen, gir kurven linjene en spenning og et mer dynamisk utseende fra siden. Carp mener at bilen vil bli mer robust uten at den oppleves som stor og tung.

Les mer
”Hofmeister-knekken var starten på et nytt designspråk for BMW”
David Carp, BMW Group Design Identity

Men som du vet, er ingen regler uten unntak. Noen ganger avvek designerne av BMW fra dette designelementet, og som eksempler kan nevnes enkelte Touring, BMW Z3 eller BMW i3. Designelementet er også sett i takstolpen på mange forskjellige karosserityper siden tidlig på 1960-tallet (for eksempel Sedan, enkelte Touring, Coupé, Cabriolet og SUV-er). På denne måten fikk Hofmeister-knekken sin kultstatus, og ble sterkt forbundet med biler fra BMW.

Les mer
BMW iX1

HOFMEISTER-KNEKKEN I FREMTIDEN.

Så hva er neste skritt for denne karakteristiske designdetaljen? Ifølge Carp finnes det ingen grenser. Hofmeister-knekken er i stadig utvikling og siden 2009 har det kommet en rekke tolkninger av den. Det kan være dristig, skulpturell eller grafisk. Større, mindre, rundere eller mer kantete. I tillegg åpner den nyeste designlinjen, BMW Vision, en helt ny dimensjon – den klassiske Hofmeister-knekkgeometrien kan nå brukes som scene for elektrisk styrte grafiske effekter.

 

Men den forblir alltid én ting – en fast og tydelig del av formspråket til BMW. Det blir spennende å se hvordan dette ikoniske designelementet vil utvikle seg i fremtiden.

 

Les mer:

EXPLAINED HUB

Les mer

_____

Forfatter: Nils Arnold; Art: Madita O'Sullivan, Shin Miura; Animationer: Madita O'Sullivan, Carolin Wabra; Bilder: BMW/BMW Group Archive

Les mer

Mer lesestoff:

Les mer omNyrenes historie

➜ Les mer om How to create a classic

➜ Les mer om This is how to sketch your dream car

➜ Les mer om Neue Klasse fra BMW

Les mer
BMW nyheter

HOLD DIG OPDATERET.

Innovativ mobilitet, spennende trender for fremtiden og høye turtall – abonner på nyheter fra BMW for å få vite alt som skjer hos oss.