Et historisk symbol i endring.

ET HISTORISK SYMBOL I ENDRING.

Historien om nyrene.

Et historisk symbol i endring.Historien om nyrene.

Et historisk symbol i endring.

I nesten 90 år har så å si alle biler fra Bayerische Motoren Werke – enten det er en konseptbil eller produksjonsmodell - hatt horisontale doble nyrer. Den vertikale formen på nyrene til nye BMW 4-serie Coupé gjenspeiles i klassikere fra varemerkets historie.
 

Utformingen av BMW nyrene har gjennomgått flere endringer i løpet av tiårene og har blitt stadig mer funksjonelle og intelligente. Til tross for sine mange metamorfoser, har de kjente nyrene aldri mistet sin rolle som et typisk kjennetegn. Ny drivlinjeteknologi og fjernet radiatorfunksjon har åpnet for nye designmuligheter for fronten på kjøretøyet og preger nå også nyrenes design. Bli med på en inspirerende reise gjennom BMW sin historie – med fokus på de berømte doble nyrene.

Les mer
BMW 303

1. BMW 303 (1933).

BMW 303 - en milepæl i BMWs historie. For det første var mellomklasse-saloonen varemerkets første modell med en seks-sylindret motor. For det andre var det den første BMWen med funksjonen som fremdeles nesten 90 år senere kjennetegner hver BMW: luftinntak gjennom de doble nyrene. BMW 303 hadde en avrundede grill i topp og bunn og sammen med BMW-emblemet med blå og hvite kvartsirkler, fikk disse nyrene en høy gjenkjennelsesverdi. Frem til andre verdenskrig ble den doble nyren i alle BMW-modeller – inkludert den legendariske BMW 327 / BMW 328 – stadig smalere og mer elegant, men fulgte alltid den opprinnelige formen fra BMW 303.

Les mer
BMW 507

2. BMW 507 (1956).

Samme år som BMW 503, men mye lenger foran sin søstermodell når det gjaldt progressivt design, finner vi BMW 507 roadster. Det var den første BMWen som ble designet med to store, horisontalt monterte luftinntak. Designeren, Albrecht Graf von Goertz, uttrykte sin sterkt kreative frihet gjennom de doble nyrene, noe BMW-designere ikke ville ta opp igjen før på 1990-tallet. Men de store luftinntakene til BMW 507 var også nødvendige, ettersom de var den eneste kilden til frisk luft for V8-motorens radiator under det flate panseret. Den fremre delen av designet er også bemerkelsesverdig av en annen grunn: BMW 507 var den første modellen av merket med den skrånende nesen – også kjent som "sharknose". Denne funksjonen ble opprettet med "Neue Klasse" på 1960-tallet og skulle leve videre i kjøretøyene for BMW 3, 5 og 7-serien, og langt ut på 1990-tallet.

Les mer

Nyren som strekker seg over hele grillen.

BMW 1500

3. BMW 1500 (1961).

"The New Class" mellomstore modeller innledet en ny æra for BMW innen teknologi. Nyrene til BMW 1500 (og søstermodellene BMW 1600, BMW 1800 og BMW 2000) lignet på BMW 503. Likeve var det noen helt klare forskjeller. For første gang var de designet som en sammenhengene nyre, enda smalere enn alle tidligere modeller, og satt mellom to horisontale gitter som strakte seg over hele fronten på bilen. Med deres primære og sekundære luftgitter dannet denne kombinasjonen kjernedesignet for fronten til opprinnelsesmodellene frem til 1980-tallet. Som også inkluderte 02-serien (fra 1966), BMW 2500 og BMW 2800 sedan (fra 1968) som tilhører BMW 2800 CS Coupé (også fra 1968) og den legendariske BMW 3.0 CS, BMW CSi og BMW CSL.

Les mer
BMW M1

4. BMW M1 (1978).

Den legendariske sportsbilen BMW M1 fra 1978 er, hva gjelder design, et spesialtilfelle av den doble nyren. De er blant de minste nyrene som noen gang har vært å se på en BMW, og var inspirert av BMW Turbo Konseptbilen fra 1972.
Designet av den doble nyren til BMW M1 ble tatt frem igjen for senere BMW-nisjemodeller, som BMW Z1 (1988) og BMW 8-serien (1989).

Les mer
Körglädje med BMW Concept i4

5. BMW 3-serie (1990).

Et ytterligere evolusjonstrinn i designet fulgte i 1990 med tredje generasjon av BMW 3-serie. De doble nyrene var flate og horisontalt montert, men ikke veldig brede. I motsetning til de første generasjonene av BMW 3-serie, ble de to halvdelene av radiatorgrillen igjen separert. Nyrene var rektangulære med litt avrundede hjørner delt fra frontlyktbåndene. Dette designet ble brukt på mange modeller på 1990-tallet – fra BMW 7-serie (1994) og BMW 5-serie (1995), gjennom BMW Z3 (1995) og neste generasjon av 3-serie (1998), til de første to generasjoner av BMW X5 (1999).

Les mer
BMW i3

6. BMW i3 (2013).

Frontdesignet til helelektriske BMW i3 viser hvordan den opprinnelige tekniske funksjonen til BMW-nyrene tar et skritt tilbake og løfter sitt estetiske uttrykk gjennom design. De flate, relativt brede nyrene vises her med lukkede overflater og blå aksentfarger, som definerer bilen som både en BMW, men også som en innovativ elbil. Det at nyrene er lukket er aerodynamikken til BMW i3 takknemlig for. Utformingen av den doble nyren til BMW i3 ligner på BMW i8 og baner vei for inspirasjon til alle fremtidige helelektriske BMW-modeller.

Les mer
BMW z4

7. BMW 8-serie, BMW Z4 (2018).

I 2018 fikk BMW nyrene en ny vinklet form. Nyrene som vi i dag finner på BMW 8-serie og BMW Z4 stod frem som brede, horisontalt markante femkanter.  Som i alle nyere BMW-coupéer blir sportsligheten understreket av at nyrene "åpner seg nedover". Noe som betyr at det optiske tyngdepunktet på fronten senkes og kommer nærmere veibanen. Funksjonelt fungerer nyrene som et sekundært luftinntak med et aktivt kontrollsystem for luftklaffen som åpnes eller lukkes etter behov for å redusere luftmotstanden.

Les mer
BMW 3-serie

8. BMW 3-serie Sedan (2018).

I den nåværende BMW 3-serien kombineres det moderne designet med kjente funksjoner. For eksempel er nyrene plassert betydelig høyere enn den øvre kanten av frontlyktene; de strekker seg opp i panseret over en buet vinkel. De øvre kantene på frontlyktene er koblet til hverandre gjennom nyrenes kanter, som også går i samme retning. I hvilken grad nyredesignet er forskjellig mellom modellene i BMW-spekteret, vises ved å sammenligne BMW 3-serien med to BMW-modeller som hadde premiere i 2019. BMW X7 og den nåværende BMW 7-serien har begge to nyrer av samme design som BMW 3-serien, inkludert den horisontale bøyningen mot øvre kant. Men i disse to modellene er de mye større i størrelse og mye kraftigere.

Les mer

Broen til fremtiden.

qwe

9. BMW 4-serie Coupé (2020).

Det nyeste nyredesignet finner vi på den nye BW 4-serie Coupé.

Et tilbakeblikk på BMWs historie viser i hvor stor grad BMW 4-serie Coupé bringer med seg design og tradisjon fra varemerkets legendariske sportsbiler. Enestående klassikere som BMW 328 Coupé fra 1930-tallet og BMW 3.0 CS fra 1970-tallet er en del av BMWs fascinerende historie med coupébiler. Disse er preget av prestisje, kjøreglede og suksess på banen og er nå beriket av flere kapitler.

 

For designeren Seungmo Lim, som er ansvarlig for designspråket for BMW 4-serie Coupé, er utformingen av den vertikale doble nyren en bro mot fremtiden:

“Vi har en sterk designhistorie. Et kjennetegn gjør en bil gjenkjennelig – og den doble nyren er et av ikonene våre. BMW-designet må likevel tolkes på nytt og oversettes til fremtiden om og om igjen. For å ta dette dristige steget fremover med den nye BMW 4-serie Coupé, har vi sett på vår fortid.”

 

Pieter Nota, styremedlem i BMW AG, legger til: “Den nye BMW 4-serie Coupé utgjør kjernen i BMW-merket. Det er en fremtidsrettet tolkning av BMW sitt varige DNA. ”

Les mer
BMW Vision & iX

10. BMW Vision M NEXT, BMW iX (2019 & 2021).

BMW iX sitt monolitiske design med tydelige linjer og detaljer vitner om designspråket til fremtidens elektriske biler. Siden det elektriske drivverket bare krever en liten mengde kjøleluft, har de ikoniske nyrene i BMW fått en ny funksjon – kamerateknologi, radarfunksjon og sensorer har blitt integrert i grillen og gjort den til et intelligent panel.

 

I hybrid-sportsbilen BMW Vision M NEXT blir vi møtt av en sterk dobbelnyre med glass som dukker opp rett i fronten og der overflater har inngravert, stilstøpte BMW-logoer. Belysning av nyrene og en fargeovergang innvendig forbedrer den tredimensjonale effekten enda mer – en effekt vi ikke vil se for siste gang i en BMW.

Les mer
The 4 - BMW 4-serie Coupé

BMW 4-SERIE COUPÉ – KARAKTER I HVER LINJE.

Nye BMW 4-serie Coupé tolker det klassiske coupédesignet på nytt. Seungmo Lim, designeren bak formen, forklarer hvordan følelsene og dynamikken skapes gjennom et samspill mellom linjer, lys og kontraster – og hvilke av elementene fra konseptbilen som gjenspeiles i produksjonsbilen.
BMW i FEIRER 10 ÅR

BMW i FEIRER 10 ÅR.

Visjonen som ble en suksesshistorie. Les mer om våre elektriske biler som faktisk er mer enn bare elektriske.
  • Verdier uten parentes gjelder basismodellen med standard girkasse, mens verdier i parentes gjelder modellen med girkasse som leveres som ekstrautstyr.

    Brennstoff-forbruket og CO2-utslippstallene ble beregnet i henhold til EU-forordning (EF) 715/2007 som var gjeldende på tidspunktet for typegodkjenningen. Tallene refererer til et kjøretøy med grunnleggende konfigurasjon, og den beregnede forbruksinformasjonen tar hensyn til ulik størrelse på valgte hjul, dekk og ekstrautstyr.

    * Verdier basert på WLTP-testsyklusen.

    Fra 1. januar 2020 ble NEDC kjøresyklusen erstattet med WLTP. Kjøretøy testet med WLTP kjøresyklus gir mer realistiske verdier med tanke på drivstoffforbruk, energiforbruk og utslipp, hvor NEDC ville gitt lavere verdier. WLTP, utslipps- og forbruksverdier finnes i de veiledende prislistene på www.bmw.no/prislister. Du finner mer informasjon om WLTP på www.bmw.no/wltp.