Oversikt over BMW 5-serien.

OVERSIKT OVER BMW 5-SERIEN.

OVERSIKT OVER BMW 5-SERIEN.

BMW 5-serien viderefører konseptet "Neue Klasse": Dynamiske kjøretøy med moderne design, utstyrt med teknologiske nyvinninger, kraftige motorer og komfortutstyr fra overklassen. Visuelle elementer som den doble nyregrillen eller “Hofmeister-knekken” på C-stolpen har vært stildefinerende og varemerker for den sportslige business-sedanen i et halvt århundre. BMW 5-serien er også det første BMW-kjøretøyet som introduserer den nye modellseriens nomenklatur. Det første sifferet viser modellserien, de to andre sifrene gir informasjon om motoriseringen. Alle fremtidige modellserier vil bli betegnet i henhold til dette systemet. BMW 3-serien fulgte dette prinsippet i 1975, BMW 6-serien i 1976 og BMW 7-serien i 1977.

Les mer

DE 5 HØYDEPUNKTENE TIL BMW 5-SERIEN.

  • 01 Imponerende kjøredynamikk
  • 02 Elegant, moderne utseende
  • 03 Komfortabelt og elegant interiør
  • 04 Fremtidsrettet teknologi
  • 05 Beste forbindelse til alle tjenester takket være BMW ConnectedDrive
BMW 5-serie Sedan , modeller fra 6 generasjon stående

OVERSIKT OVER HISTORIEN TIL BMW 5-SERIEN.

Et halvt århundre med BMW 5-serien – kjøretøyet har siden starten vært en pioner i sin klasse og representerer toppen av business-sedaner over hele verden. Finn ut mer om historien til BMW 5-serien.

Les mer

OVERSIKT OVER HISTORIEN TIL BMW 5-SERIEN.

DEN FØRSTE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 520 (E12) sett skrått forfra stående

(BMW E12)

I 1972 ble det første kjøretøyet, som var designet for BMW av designlegenden Paul Bracq, lansert. BMW 5-serien har allerede alle funksjonene som skal fortsette å karakterisere sedan i den øvre middelklassen for fremtiden: Den markante frontgrillen med doble-frontlykter, den langstrakte silhuetten, den typiske BMW bakhjulsdriften. I tillegg kommer chassiset, en kombinasjon av sportslighet, sikkerhet og komfort. I cockpiten er det nå strengere funksjonalitet i stedet for lekne detaljer. Interiøret imponerer med haptisk overbevisende materialer og komfortutstyr.

Påfølgende år ble kraftigere motorer lansert på markedet: BMW 525 med 107 kW (145 hk), etterfulgt av BMW 528 med en 121 kW (165 hk) motor.

Fra modellåret 1977 og utover ble panseret litt hevet fra nyregrillen til frontruten, dette ble introdusert på alle kjøretøy som en del av facelift, baklysene ble forstørret og de 6-sylindrede modellene BMW 525 og 528 ble utstyrt med dobbeltforgassere. Dette ga kjøretøyene høyere effekt. Med nesten 700.000 produserte enheter, ble produksjonen avviklet med introduksjon av etterfølgeren, BMW 5-serie (E28).

Produksjonsperiode: 1972 – 1981
Motorer: 1,8 – 3,5 liter (66 – 160 kW, 90 – 218 hk), 4- & 6-sylindre
lengde/bredde/høyde: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm

DEN ANDRE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 5-serie Sedan (E28) sett skrått fra siden stående

(BMW E28)

Etterfølgermodellen til den første BMW 5-serien skiller seg fra den første generasjonen først og fremst når det gjelder teknologiske fremskritt. Designet er mer markant, skarpere og med hevingen av hekkpartiet fremfor alt mer aerodynamisk. Den typiske fronten med de doble frontlyktene i grillen består. Tekniske nyvinninger som ABS, kollisjonsputer, elektronisk motorstyring, katalysatorer og en kjørecomputer er tilgjengelig som ekstrautstyr for første gang. Nesten alle drivverk har nå manifoldinnsprøytning.

I 1983 ble den første BMW i 5-serien utstyrt med en dieselmotor: BMW 524td yter 85 kW (115 hk) og var i sin tid verdens raskeste diesel-sedan.

I 1985 var den første BMW M5 også tilgjengelig i tillegg til BMW M535i, og etablerte en serie sports-sedaner som beviste at eksepsjonelle kjøreegenskaper ikke måtte være forbeholdt eksotiske sportsbiler. Den helt håndbygde BMW M5 har den samme 6-sylindrede rekkemotor med et slagvolum på 3,5 liter som BMW M635CSi, og en effekt på 210 kW (286 hk). Denne motoriseringen sørger for en solid ytelse.

Allerede i 1974 var M-varianter av BMW E12 tilgjengelige i små antall fra BMW M GmbH. Denne utviklingen kulminerer i BMW M535i, som med sin store front spoiler og en 6-sylindret motor på 160 kW (218 hk) setter både utseendemessige og sportslige rekorder.

Ved utgangen av 1987 hadde mer enn 722.000 BMW 5-serie (E28) forlatt fabrikken.

Produksjonsperiode: 1981 – 1987
Motorer: 1,8 – 3,5 liter (66 – 210 kW, 90 – 286 hk), 4- & 6-sylindre
lengde/bredde/høyde: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm

DEN TREDJE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW M Sedan (E34) sett skrått forfra kjørende

(BMW E34)

BMW 5-serien (E34), som ble presentert for offentligheten i januar 1988, er betydelig større og bredere enn sin forgjenger. Den betydelig forbedrede aerodynamikken med en cw-verdi på 0,30 sikrer at alle bensinmotorer i BMW 5-serien kan kjøre over 200 km/t. Takket være den lange akselavstanden og en nesten optimal vektfordeling på 50:50 mellom for- og bakaksel, imponerer kjøretøyet med sine sportslige og dynamiske kjøreegenskaper – fra den 4-sylindrede BMW 518i til BMW M5 med 232 kW (315 hk), som fortsatt er tilgjengelig i introduksjonsåret.

I 1991 ble bilførerne overrasket av BMW 5-serie Touring: For første gang finnes det en stasjonsvogn i øvre middelklasse fra BMW. En spesiell funksjon er bakvinduet, som kan åpnes uavhengig av bakluken. Samme år fikk dørene økt sidekollisjonsbeskyttelse for økt sikkerhet.

I 1992 kom den første BMW 5-serie med firehjulsdrift på markedet, BMW 525iX. Og også for første gang blir BMW 5-serie utstyrt med drivverk med V8-motor. I BMW 530i og BMW 540i kjennetegnes disse motorene ved at de har en spesielt rolig gange. BMW M5 beholder den 6-sylindrede rekkemotoren. Imidlertid økes sylindervolumet til 3,8 liter, noe som fører til en økning i effekten til 250 kW (340 hk). BMW M5 som nå har blitt kraftigere er nå også tilgjengelig i Touring-utgave.

Produksjon av sedanen ble innstilt i 1995, BMW 5-serie Touring kan fortsatt kjøpes frem til 1996: Totalt blir 1,3 millioner enheter av kjøretøyet levert.

Produksjonsperiode: 1988 – 1996
Motorer: 1,8 – 4,0 liter (83 – 250 kW, 113 – 340 hk), 4-, 6- & 8-sylindret
Lengde/bredde/høyde: 4.720 mm/1.751 mm/1.412 – 1.421 mm

DEN FJERDE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 5-serie Sedan (E39) sett skrått fra siden stående

(BMW E39)

Til tross for sine større dimensjoner forblir vekten på karosseriet til BMW 5-serie (E39) den samme, dette på grunn av økt bruk av aluminium, for eksempel i understellet, som i stor grad består av lettmetall. Også vridningsstivheten øker betydelig. I tillegg er BMW 5-serien (E39), som har vært i forhandlerne siden 1995, utmerket beskyttet mot rust – mer enn tre fjerdedeler av karosseriet er varmgalvanisert. Det elegante designet, sammen med mange detaljer, sikrer en rekordlav luftmotstandskoeffisient, den beste i sin klasse. Opptil ti tilgjengelige kollisjonsputer sørger for sikkerheten.

Fra 1997 er BMW 5-serie Touring også tilgjengelig i denne modellserien. Og for dieselmotorene ble det i 1998 introdusert en ny teknologi: Med den første 6-sylindrede common-rail rekkemotoren setter BMW globale standarder når det gjelder ytelse og effektivitet for dieselmotorer i mange år fremover. De moderne motorene imponerer med sin ytelse og rolige gange, fra 4-sylindret diesel til den kraftige V8-motoren med 294 kW (400 hk) i BMW M5.

Modellrevisjonen av BMW 5-serien i 2000 brakte frontlyktene med ring rundt, som fortsatt brukes i dag, samt runde tåkelys i stedet for de tidligere firkantede. Med mer enn 1,48 millioner leverte kjøretøy (266 000 av dem Touring), satte BMW 5-serie salgsrekord da produksjonen ble avsluttet i 2004.

Produksjonsperiode: 1995 – 2004
Motorer: 2,0 – 5,0 liter (85 – 294 kW, 115 – 400 hk), 4-, 6- & 8-sylindret
Lengde/bredde/høyde: 4.775 – 4.805 mm/1.800 mm/1.435 – 1.445 mm

DEN FEMTE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 5-serie Sedan (E60) sett skrått forfra kjørende

(BMW E60, E61)

Under ledelse av Chris Bangle utformes BMW 5-serie Sedan (E60 / E61) med sine karakteristiske former, tilgjengelig fra 2003. Vekslingen mellom konkave og konvekse overflater gir et unikt spill av skygger, kraftig og dynamisk. Betjeningskonseptet blir også hentet fra BMW overklasse-sedanene: Sjåføren betjener de forskjellige systemene i BMW 5-serien via iDrive, alternativt med Head-Up Displayet der de viktigste førerrelevante visningene projiseres direkte i synsfeltet i frontruten.

Den nye BMW 5-serie Sedan er større og mer romslig enn den forrige modellen, men ikke tyngre, men faktisk opptil 75 kg lettere, avhengig av modell. Dette skyldes blant annet den vektreduserende aluminiumsfronten, som i komposittkonstruksjonen med resten av stålkarosseriet representerer et trendsettende skritt i karosseribygging.

Adaptive kurve- og bremselys er tilgjengelig som ekstrautstyr, og for første gang i BMW 5-serien, i tillegg til dynamisk rullestabilisering Dynamic Drive, også aktiv cruisekontroll ACC. Sammen med det sportslige chassiset muliggjør dette en kjøredynamikk som er unik i denne klassen. De innebygde 6-sylindrede rekkemotorene imponerer både som diesel med common-rail-teknologi og i bensinversjonen med Dobbel-VANOS.

Fra begynnelsen av 2005 vil den nå nåværende BMW M5 komme i salg med en mektig 5-liters V10-motor med en effekt på 373 kW (507 hk). Den dynamiske sports-sedanen er tilgjengelig både som sedan og som Touring, noe som gjør den til en av verdens raskeste stasjonsvogner.

I 2007 blir utseendet på kjøretøyet nøye modernisert, med endret belysning og støtfangere samt et revidert iDrive-system.

Produksjonsperiode: 2003 – 2010
Motorer: 2,0 – 5,0 Liter (120 – 373 kW, 163 – 507 hk), 4-, 6-, 8- & 10-sylindre
Lengde/bredde/høyde: 4.841 – 4.855 mm/1.846 mm/1.468 – 1.512 mm

BMW 5-SERIEN GRAN TURISMO.

BMW 5-serie Gran Turismo (F07) sett skrått forfra kjørende

(BMW F07)

Parallelt med BMW 5-serien, definerer BMW et helt nytt kjøretøysegment: BMW 5-serie Gran Turismo kombinerer funksjonene til en sedan, en allsidig Sports Activity Vehicle (SAV) og en klassisk Gran Turismo. Kjøretøyet kombinerer eleganse, sjenerøs romslighet og BMW-typisk kjøredynamikk.

Den coupéaktige taklinjen og den strakte sideprofilen harmonerer med den store BMW nyregrillen i fronten og breddevirkningen bak, som oppnås med de L-formede baklysene og horisontalt innrettede linjene. Takket være motorene og den seriemessige Dynamic Driving Control og 8-trinns automatgirkasse, tilbyr BMW 5-serie Gran Turismo dynamikk og effektivitet på høyeste nivå. Understellet imponerer med tekniske innovasjoner som dobbelt tverrstag til framaksel og en integral-V bakaksel og alternativ integrert aktiv styring.

Innvendig overrasker den sjenerøse, variable anvendbare plassen med hevet sittestilling og store vindusflater. Utsøkte materialer avrunder den luksuriøse atmosfæren. Med BMW iDrive har føreren alltid oversikt over de omfattende funksjonene til BMW 5-serie Gran Turismo, som BMW ConnectedDrive (tilleggsutstyr) med assistansesystemer som blindsonevarsler, BMW Night Vision eller fjernlysassistenten. Via en internettforbindelse tilbyr systemet også BMW Online og BMW Teleservices.

Produksjonsperiode: 2009 – 2017
Motorer: 2,0 – 4,4 liter (135 – 330 kW, 184 – 450 hk), 4-, 6-, & 8-sylindre
Lengde/bredde/høyde: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm

DEN SJETTE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 518d Sedan (F10 LCI) sett skrått fra siden kjørende

(BMW F10, F11)

Den mest suksessrike generasjonen av BMW 5-serie til dags dato, med over to millioner solgte enheter, blir lansert i 2010. Det sportslige og elegante designet, den typiske BMW kjøregleden og mengden av teknologiske oppfinnelser sikrer bilens pole posisjon i segmentet til business-sedaner.

Bilen kan bestilles med den intelligente BMW xDrive firehjulsdriften, som distribuerer drivkraften til hjulene avhengig av situasjonen. Den kraftigste bensinmotoren er en V8-motor med BMW Twin Power Turbo som yter 300 kW (407 hk), den kraftigste dieselmotoren er en 6-sylindret rekkemotor med en effekt på 220 kW (300 hk). I september 2010 er BMW 5-serien M pakken tilgjengelig, som forbedrer BMW 5-serien på en sportslig måte både inn- og utvendig. Med M sportsunderstell, M aerodynamikkpakke og M lettmetallfelger virker kjøretøyet spesielt kraftfull. Interiøret er oppgradert med sportsseter i M-design, det samme er M-skinnrattet, M-girkulen og M-interiørlistene.

Med facelift i 2013 blir designet revidert og ytterligere motorer blir tilbudt. Modellserien har nå xenon-frontlykter og et Bluetooth håndfrisystem som standard.

Fra 2016 er en BMW 5-serie Hybrid tilgjengelig: BMW 530e iPerformance har en Plug-in hybrid-motor som gjør det mulig å kjøre lokalt utslippsfritt. Og alt dette med egenskapene som er typiske for BMW: Kjøredynamikk, komfort og effektivitet.

Produksjonsperiode: 2010 – 2017
Motorer: 2,0 – 4,4 liter (105 – 423 kW, 143 – 575 hk), 4-, 6-, & 8-sylindre
Lengde/bredde/høyde: 4.899 – 5.039 mm/1.860 mm/1.464 – 1.471 mm

DEN SYVENDE GENERASJON AV BMW 5-SERIEN.

BMW 530e Sedan (G30) Sett skrått forfra under lading

(BMW G30, G31)

Fra 2017 fører BMW 5-serien konseptet med sportslige business-sedaner til nye høyder. Designet domineres av de typiske BMW-proporsjonene, utført med en lang akselavstand, et langstrakt panser og en flytende taklinje. De tydelige overflatene og presis kuttede konturene støttes av BMW nyregrillen, som er direkte koblet til frontlyktene og understreker bredden på kjøretøyet.

Moderne motorer, effektive, og om ønskelig også som hybrid, sikrer en kjøredynamikk som er uten sidestykke i sin klasse. Det alternative adaptive understellet og integrert aktiv styring bidrar også til dette.

Avanserte assistansesystemer sørger for sikkerhet i kritiske trafikksituasjoner. Den alternative Driving Assistant Professional støtter for eksempel holding av kjørefelt eller en nødstopp.

Facelift fra 2020 setter utvendig klare aksenter, for eksempel den nydesignede nyregrillen, flatere frontlykter med alternativt laserlys og nye lakkeringer. Innvendig er nye komfortseter tilgjengelige, og assistansesystemene tilbyr nå en automatisk dannelse av redningskorridor og en City-bremsefunksjon.

Produksjonsperiode: 2017 – i dag
Motorer: 1,6 – 4,4 liter (110 – 467 kW, 150 – 635 hk), 4-, 6-, & 8-sylindre
Lengde/bredde/høyde: 4.936 – 5.001 mm/1.868 – 1.903 mm/1.467 – 1.479 mm

BMW bruktbiler foran en BMW bilforhandler

BMW BRUKTBILER.

BMW 5-serie Sedan (G60): Sett skrått fra siden kjørende

BMW 5-SERIE SEDAN.

BMW 5-serie Touring (G31) Sett skrått fra siden kjørende

BMW 5-SERIE TOURING.

Drivstofforbruk og CO₂-utslipp.

  • BMW 5-serie Sedan:
    Drivstofforbruk i l/100 km (ved blandet kjøring): 6,4-5,1
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 157–130

    BMW 5-serie Touring:
    Drivstofforbruk i l/100 km (ved blandet kjøring): 8,5-1,5
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 195-35

    Offisielle verdier for drivstofforbruk, CO2-utslipp, strømforbruk og elektrisk rekkevidde ble beregnet i henhold til foreskrevne målemetoder og i henhold til EU-forordning (EF) nr. 715/2007 i gjeldende versjon. WLTP-angivelsene tar hensyn til spennvidden av eventuelt ekstrautstyr. For nye kjøretøyer typegodkjente etter 01.01.2021 eksisterer det offisielle angivelser kun i henhold til WLTP. Du finner mer informasjon om måleprosedyrene NEFZ og WLTP på www.bmw.no/wltp