Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
FRA SKJERMTID TIL EGENTID MED My BMW.
Fra første dagslys til sengetid er apper blitt en betydelig del av det moderne liv. Men hvilke fordeler har vi av et tilkoblet liv, og kan vi være sikre på at teknologien er der for oss, og ikke omvendt? For å undersøke det fulgte vi en BMW-eier for å se hvordan man får mest ut av hverdagslivet med BMWs egen hub i lommeformat, appen My BMW.
«Inntil nylig prøvde jeg å unngå å bruke mobilen frem til jeg kom på jobb», sier Kristian, 35. «Men jeg må innrømme at jeg har endret mine rutiner en del nå. Nå tar det ikke lenger tid enn til tannbørstingen til jeg har sjekket mobilen minst en gang. Du skjønner, for å se nyheter, hva som har hendt og for å få gjort noen praktiske ting direkte. Og for å være ærlig, spiller nok også My BMW en rolle her.
- Kristian«Mye har endret seg med My BMW. Nå kan jeg sørge for at alt er klart før jeg setter meg i bilen. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?»
Klar til å kjøre.
Kristians morgenrutine ser omtrent slik ut: Han våkner og ber sin smarte høyttaler om å spille favoritt spillelisten fra Spotify, en blanding av myk, klassisk musikk som han fikk anbefalt av en kollega. Et kjapt kikk gjennom Twitter-meldingene og e-postene, og Kristian er klar til å starte dagen. «Jeg elsker å føle meg online», sier han. «Jeg har mye å gjøre hver dag og prøver å utnytte fordelene som teknologien kan gi meg. Da holder jeg meg oppdatert og sparer mye tid. Inntil nylig var det eneste jeg savnet hittil, det å ha samme kommunikasjon med bilen.»
Kristian, som jobber som Team Leader i et globalt forsikringsselskap, heller opp kaffe. Klassisk musikk strømmer fra en smarthøyttaler på kjøkkenbordet. Han beveger seg rolig rundt i rommet inntil han setter seg og tar telefonen frem igjen.
«Mye har endret seg med My BMW. Nå kan jeg sørge for at alt er klart før jeg setter meg i bilen. Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?» Det følger en kjapp demonstrasjon: Kristian tar sin mobil og viser frem en melding på hjemskjermen: «BMW X5 xDrive45e er fulladet: 100 % ble nådd 8:00.» Han åpner appen og blir hilst med bilens kallenavn på startsiden. Over det står det et stort «ALL GOOD» som får Kristian til å smile. Han viser hvordan han bruker noen av de andre funksjonene. Via appen aktiverer han Remote Climatization for å ventilere kupeen på BMW X5 Plug-in Hybriden, før han plotter inn veien til jobben. Så er han klar. «Det er det jeg mener», sier Kristian. «Klappet og klart». Han veksler mellom noen andre knapper på mobilen og så kan vi starte opp.
Gleden over å være tilkoblet.
Digital Key er neste funksjon som demonstreres. Kristian nevner stolt at han satte opp digital nøkkel på sin iPhone så snart den var lansert. Uten å legge bort mobilen i den ene hånden og med dokumentmappen i den andre, berører han lett dørhåndtaket på sin BMW X5 og venter til den lave klikklyden fra låsen når den åpnes. Han setter seg inn, tar en kort titt på konsollen for å se at hans veivalg er blitt overført, før han starter bilen.
En annen kjekk sak med nettilkoblingen, forteller Kristian om mens vi kjører, er at hans bil alltid er oppdatert slik at han alltid reiser med siste programvare. Det er takket være Remote Software Upgrade som oppgraderer funksjoner og installerer dem «over the air», akkurat som på en mobil. Programvaren hentes og installeres via My BMW eller direkte via SIM-kortet integrert i bilen, og Kristian kan alltid se informasjon om programvareendringene som har blitt gjort. «Jeg kan dessuten oppgradere bilen med ekstrautstyr om jeg har lyst til det, via BMW Connected Drive Store. Praktisk, ikke sant?»
Når vi er vel fremme ved Kristians jobb, sier vi ha det, og avtaler å møtes igjen når han er ferdig på jobben. Nå er det tid for Kristian å tilkoble bilen i ladestasjonen på parkeringen, slik at den kan lade mens han veksler til jobbmodus. Når han går, snur han seg kort og vifter med mobilen i luften, og vi hører hans bil låse seg. Kristian ler. «Se, så enkelt.»
Følg med prisen.
Vi møttes igjen på ettermiddagen på parkeringsplassen foran Kristians BMW X5 Plug-in Hybrid.
Før vi får takket ham for å ha vist oss rundt og delt sin dag med oss, viser Kristian oss en siste funksjon. Han skal snart ha service på bilen, og selv det velger han å gjøre via My BMW. Hans foretrukne service-verksted er allerede oppført under Vehicle-fanen,, og via appen kommer han til verkstedets hjemmeside der han bestiller dato og tid for kontroll, før han legger timen inn i kalenderen. «Da er det gjort.»
Gi litt og få mye tilbake.
Etter at nylige undersøkelser viste at voksne tilbringer i snitt så mye som 3 timer og 15 minutter på mobilen hver dag, har det blitt debatt om hvor mye skjermtid som egentlig er bra. Men for Kristian er poenget dette: Det dreier seg ikke om hvor mye tid man bruker, men hva man gjør med tiden.
«Med apper som My BMW merker jeg at tiden jeg legger ned kommer meg og min levestil til gode – den hjelper meg med å løse saker på en enkel måte, og det er det som er viktig for meg», sier han når vi skilles.
«Jeg prøver å få så mye som mulig ut av mitt liv på nettet ved å bruke teknologien til min fordel. Jeg investerer noen minutter på innstillinger og forberedelser og lar mobilen gjøre resten. Til gjengjeld får jeg flere ting gjort på en raskere og enklere måte. Slik jeg ser det, får jeg tilbake mer tid som jeg da kan bruke på det som er viktig for meg. Jeg mener at det er det teknologi skal gjøre for oss, at den skal jobbe for oss og ikke omvendt.»