The 4 - känslan sitter i linjerna

10 ÅR MED BMW i.

VISJONEN SOM BLE EN SUKSESSHISTORIE.

10 ÅR MED BMW i. VISJONEN SOM BLE EN SUKSESSHISTORIE.

BMW elbiler – mer enn bare elektriske.

Alt startet med en idé – å tenke på individets mobilitet på en helhetlig og bærekraftig måte. Og å ta det til et helt nytt nivå. I 2011 var BMW-gruppen forut for sin tid med BMW i, hva gjelder teknologi, design og bærekraft, og de var først og fremst pionerer innen elektriske kjøretøyer. For å markere 10-årsjubileet kan du følge et kort tilbakeblikk på en spesiell og fremgangsrik historie.

 

21. februar 2011 ble BMW i lansert med mottoet "Born Electric". Lanseringen ble fremhevet gjennom videoprojeksjoner og lysinstallasjoner på fasadene til BMWs hovedkvarter, BMW Welt, og på BMW Museum i München i Tyskland. Dette var imidlertid ikke første gang BMW snakket om elektriske biler, allerede i 2008 lanserte BMW-gruppen, "Project i", og i 2009 tilbød de et blikk på bilens fremtid med studien BMW Vision Efficient Dynamics.

Les mer
"BMW i markerer starten på en ny æra innen individuell mobilitet”
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group
test
BMW i 10 years
BMW i 10 years

Fremtidens mobilitet og BMW i.

For inntil 10 år siden stod "i-en" i navnet på en BMW-modell for "injection", dvs. innsprøytningsteknologi for bensinmotorer. I dag forbinder mange i-en i BMW i med fremtidens mobilitet.  

Les mer

På Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2011 presenterte BMW "Megacity Vehicle", en konseptbil som BMW i3 oppsto fra to år senere. Det var resultatet av BMWs ønske om å utvikle en miljøvennlig elbil for bykjøring. Den første BMW i-bilen kom på veiene i 2013, og den satte sine spor. Dette var et helt nytt designkonsept med aluminiumsramme og en innside laget av karbonfiberarmert polymer (CRFP).

 

Denne arkitekturen er som skreddersydd for det alternative fremdriftssystemet, med minimal vekt og maksimal kjøretøydynamikk. BMW i3 imponerte den gang som nå med den direkte kraften fra elmotoren og akselerasjonen. Høyvoltbatteriet sørger for en rekkevidde på opptil 359 kilometer (NEDC test cyle) i tillegg til ren elektrisk kjøreglede.

Les mer
”BMW i er vår inkubator for visjonær bilkjøring"
- Pieter Nota, Member of the Board of Management, BMW Group
BMW i 10 years - Pieter Nota
BMW i 10 years

Bærekraft i alle fibre.

En annen viktig del av BMW i konseptet var valget av bærekraftige materialer – for eksempel er instrumentpanelets beskyttelse og dørpanelene laget av naturlige fibre. 80 % av alle synlige overflater i førersetet er laget av resirkulerte materialer eller fornybare råvarer. BMW tenker i samme retning når det gjelder ressurser, så fra og med 2021 vil ikke elektromotorene bruke sjeldne jordmetaller og to tredjedeler mindre kobolt i høyvoltbatteriene enn det som normalt brukes. 

 

Opprinnelig hadde BMW i3 en valgfri rekkeviddeforlenger, altså en ekstra bensindrevet motor for å øke bilens rekkevidde. Men da nye batterier ble utviklet, ble dette alternativet unødvendig. Det førte til at BMW tok et skritt nærmere målet om utslippsfri kjøring.

 

BMW i3 kan allerede beskrives som banebrytende. Modellen har hatt samme betydning for BMW som 02-serien hadde for BMW på 60-tallet – rett og slett en milepæl i historien. BMW i3 produseres fremdeles i dag og er en av de mest solgte premium elbilene i Europa. 

Les mer
”BMW står for visjonære biler, inspirerende design og et kontinuerlig fokus på bærekraft”
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group
BMW i8

Elektroteknikk møter sportsbilen.

BMW i3 ble i 2014 etterfulgt av BMW i8 Coupé, og i 2018 kom BMW i8 Roadster. BMW i8 var basert på konseptstudiet BMW Vision Efficient Dynamics, og med sin plug-in hybrid drivlinje kombinerte den ytelsen til en sportsbil med forbruket og utslippene til en mindre bil. Vil du ha en systemeffekt på 275 kW (369 hk) og kunne kjøre i hastigheter opp til 120 km/t i elektrisk modus? Da er denne sportslige modellen absolutt noe for deg. 

 

BMW i8 (som BMW i3) brukte også høyteknologiske materialer som karbon og aluminium. Med denne elektriske sportsbilen introduserte BMW også laserlykter. Det var ingen områder BMW i8 ikke var forut for sin tid i. Det er kanskje også derfor den allerde er en en fremtidig klassiker nå som produksjonen er avsluttet?

  

 

Les mer

BMW i er mer enn elektrisk.

I tillegg til produksjonsbilene har BMW i også gjentatte ganger vist konsept- og visjonsbiler. De gir et glimt av BMWs umiddelbare og nærmeste fremtid. Blant dem var BMW i Hydrogen Next 2019, som var basert på BMW X5, og begeistret messedeltakerne med sin brenselcelle og elmotor som fremdriftssystem. 

Les mer
BMW i 10 years

Full fart mot fremtiden.

Ett skritt videre er BMW iX3 som allerede har nådd gatene. Siden starten på elbilsatsingen for ti år siden har det skjedd en rask utvikling av ladeinfrastrukturen for elbiler. Offentlige ladestasjoner dukker opp overalt, og hurtigladestasjoner bygges langs motorveiene. BMW Charging tilbyr også alle tjenestene som trengs for å lade elektriske biler, i en pakke. I tillegg blir flere og flere Wallboxes installert av private aktører. De beste forutsetningene er derfor på plass for å sikre suksessen til fremtidens elbiler, som den sportslige BMW i4, med sitt slående emosjonelle design. Eller BMW iX, opprinnelig kjent som BMW Vision iNEXT, som er flaggskipet til BMW i for fremtidens teknologi. Denne modellen kombinerer fremtidens innredning med en høyt utviklet elektrisk drivlinje.

Les mer
BMW i 10 years

Hva er BMW i?

  • BMW i er et varemerke som tilhører BMW Group og ble lansert i februar 2011.

 

  • Alle BMWs elbiler selges under merkevaren BMW i. Den første modellen for varemerket var BMW i3, og porteføljen utvides stadig.
Les mer
The 4 - BMW 4-serie Coupé

BMW 4-SERIE COUPÉ – KARAKTER I HVER LINJE.

Nye BMW 4-serie Coupé tolker det klassiske coupédesignet på nytt. Seungmo Lim, designeren bak formen, forklarer hvordan følelsene og dynamikken skapes gjennom et samspill mellom linjer, lys og kontraster – og hvilke av elementene fra konseptbilen som gjenspeiles i produksjonsbilen.
Nyrenes historia | BMW

BMWS HISTORISKE NYRE I ENDRING.

I nesten 90 år har så å si alle biler fra Bayerische Motoren Werke – enten det er en konseptbil eller produksjonsmodell - hatt horisontale doble nyrer.