BMW PERSONAL COPILOT: SELVKJØRENDE BILER.

Kjør selv eller la bilen kjøre.

BMW PERSONAL COPILOT: SELVKJØRENDE BILER.

Kjør selv eller la bilen kjøre.

BMW PERSONAL COPILOT: SELVKJØRENDE BILER.Kjør selv eller la bilen kjøre.

I fremtiden kan du nyte kjøregleden i din BMW i større grad enn i dag. Da vil du kunne velge om du kjører selv med støtte fra førerassistentsystemene, eller om du lar bilen kjøre. BMW har samlet all innovativ teknologi for førerassistanse og selvkjørende funksjoner under BMW Personal CoPilot førerassistentsystemer, som gir deg en forsmak på hva fremtiden vil bringe. En fremtid der det å kjøre en BMW er sikrere og mer effektivt, slik at du kan slappe av og nyte hver kjøretur.

Tre BMW-modeller omkranset av virtuell grafikk som markerer plassering og kjøreretning.

SELVKJØRENDE BILER KOMMER TIL Å ENDRE LIVET VÅRT.

BMW-eksperten Elmar Frickenstein om bilkjøring i fremtiden.

SELVKJØRENDE BILER KOMMER TIL Å ENDRE LIVET VÅRT.

BMW-eksperten Elmar Frickenstein om bilkjøring i fremtiden.

"Vi skal være en pådriver og forme utviklingen innen bilindustrien."
Elmar Frickenstein, leder for området automatisert kjøring, førerassistanse

SELVKJØRENDE BIL – EN UFORGLEMMELIG OPPLEVELSE.

Tegning av kupeen til en selvkjørende bil i fremtiden.

DEN INNVENDIGE DESIGNEN I FREMTIDENS SELVKJØRENDE BIL.

Selvkjørende biler vil ikke bare endre våre kjørevaner i fremtiden, de vil også endre designen av bilkupeen. Bilen vil bli et tredje oppholdssted ved siden av hjemmet og arbeidsplassen.

Hvordan kupédesignen vil kunne se ut i fremtiden, har deltakerne i en studie på oppdrag fra BMW beskrevet i detaljerte skisser. Når du setter deg i bilen, vil du kunne velge din personlige profil og dermed innstillingen arbeid, avslapning eller familie og sosiale medier. Kupeen og funksjonene, inkludert lys, lyd og klimaanlegg, tilpasses de valgte innstillingene.

I tillegg til en luksuriøs og romslig innredning, som innbyr til arbeid eller avslapning, vil kupeen være utformet uten knapper og brytere. Du vil kunne kommunisere med din selvkjørende BMW ved hjelp av stemme- og blikkstyring og håndbevegelser. Slik vil du kunne se de siste nyhetene, ta en helsesjekk eller forsvinne inn i en virtuell virkelighet.

SELVKJØRENDE BILER PÅ VEIEN I DAG.

En grå BMW 5-serie Sedan merket med BMW Personal CoPilot på motorveien sett fra venstre.

SELVKJØRENDE BILER PÅ VEIEN I DAG.

BMW har selvkjørende testbiler på veien over hele verden.

BMW Group har over lang tid arbeidet med å utvikle selvkjørende biler. En hovedfaktor i forskningen og utviklingen er de til sammen 40 BMW 7-serie testbilene. Testbilene befinner seg rundt om i verden og kjører tusenvis av testkilometer for at de skal bli i stand til å takle de svært komplekse kravene som må møtes, før de kan settes i serieproduksjon.

Testbilene våre er allerede selvkjørende. Det betyr at bilen komplett tar over styringen, mens føreren retter fokus mot andre ting.

Målet til BMW er å ha selvkjørende pilotbiler for bykjøring klare i 2021 og å lansere den første serieproduserte automatiserte BMW-modellen – BMW iNext. Den vil være i stand til å kjøre selv.

FREMTIDEN ER SELVKJØRENDE.

En grå BMW 5-serie Sedan merket med BMW Personal CoPilot på motorveien sett fra høyre.

FREMTIDEN ER SELVKJØRENDE.

Din BMW viser vei med kunstig intelligens.

Din BMW vil kunne reagere sikkert og pålitelig i alle situasjoner og samtidig ta hensyn til andre trafikanter, uten at du har hendene på rattet. Ved hjelp av kunstig intelligens med toppmoderne maskin- og programvare vil bilen være i stand til å takle trafikksituasjonene på egen hånd. Alle selvkjørende BMW-biler vil ha en forutseende kjøremåte som reduserer faren for ulykker betydelig, og som ideelt sett vil kunne forhindre alle ulykker. Sist, men ikke minst vil din BMW kunne lære og kjøre deg gjennom køer og saktegående trafikk mens du slapper av. Samtidig vil den bruke merkbart mindre energi.

BMW 5-serie Sedan i hvitt sett skrått forfra.

OPPLEV FREMTIDENS FRIHETSFØLELSE I DAG.

OPPLEV FREMTIDENS FRIHETSFØLELSE I DAG.

Mange BMW-modeller byr allerede på fremtidens frihetsfølelse fordi de er utstyrt med mange innovative og delvis automatiserte assistentsystemer som øker sikkerheten og gjør livet mer behagelig. Det gjelder både kjøring og parkering. Bli kjent med fordelene ved de intelligente assistentsystemene, og se fremtidsteknologien som din BMW allerede er utstyrt med.

BMW FØRERASSISTENTSYSTEMER.

Du kan stole 100 prosent på førerassistentsystemene på hver eneste kjøretur. De gjør din BMW enda smartere. Kjøreturen inkludert parkering og manøvrering blir sikrere og mer avslappet. Med BMW Personal CoPilot førerassistent i bilen er du i de beste hender.

En mann kjører en BMW og ser på BMW Personal CoPilot førerassistentsystem.

Intelligent kjøring.

BMWs assistentsystemer bruker toppmoderne teknologi for at du skal komme sikkert og komfortabelt frem til målet. Funksjonene til Driving Assistant Plus, f.eks. styre- og kjørefeltassistent inkl. køassistent, Lane Change Assistant og Speed Limit Assist, overtar viktige stabilitetsfunksjoner og gjør det enklere å kjøre. BMW Night Vision gjør det enklere å kjøre i mørket.
En mann sitter i en BMW som parkerer, og bruker BMW Personal CoPilot parkeringsassistent.

Intelligent parkering.

Parkeringen går som en lek med assistentsystemet Remote Control Parking, som parkerer bilen for deg. Etter at du har gått ut av bilen, parkerer din BMW automatisk i trange parkeringsluker. Trykk på BMW Display Key for å starte parkeringen. Parkeringsassistenten parkerer bilen automatisk, både parallelt med og på tvers av veibanen. Surround View med 3D View på displayet sørger for maksimal sikt under manøvreringen.
En mann kjører en BMW på en motorvei og bruker Aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon.

Intelligent sikkerhet.

Sikkerheten har førsteprioritet. Når du kjører selv, hjelper Lane Assist med aktiv sidekollisjonsbeskyttelse deg å holde bilen i kjørefeltet. I tillegg hjelper de forutseende systemene veikryssvarsling, fotgjenger- og sammenstøtvarsling med bremsefunksjon deg å forhindre kollisjoner. Active PDC hjelper deg å unngå parkeringsskader.

Drivstofforbruk og CO₂-utslipp.

  • Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3(3):
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 0
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,6–13,1
    Elektrisk rekkevidde i km (ved blandet kjøring): 300–290
    Elektrisk rekkevidde i vanlig bruk i km: inntil 200

    Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3 Plug-in hybrid(3):
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,06
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 14–13
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 11,9–11,5
    Elektrisk rekkevidde i km (ved blandet kjøring): 235–225
    Total elektrisk rekkevidde i vanlig bruk i km: inntil 330

    Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3s(3):
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 0
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 14,3
    Elektrisk rekkevidde i km (ved blandet kjøring): 280
    Elektrisk rekkevidde i vanlig bruk i km: inntil 200

    Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3s Plug-in hybrid(3):
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,07
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 14
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 12,5
    Elektrisk rekkevidde i km (ved blandet kjøring): 220
    Total elektrisk rekkevidde i vanlig bruk i km: inntil 330

    Verdiene for drivstofforbruk og CO2-utslipp ble beregnet i henhold til EU-forordning (EF) 715/2007 som var gjeldende på tidspunktet for typegodkjenningen. Verdiene refererer til et kjøretøy med standardutstyr i Tyskland, og den beregnede rekkevidden tar hensyn til ulik størrelse på de valgte felgene og dekkene.

    Verdiene som gjelder kjøretøy merket med (3), er beregnet i henhold til den nye WLTP-reguleringen og blir deretter omregnet til tilsvarende NEDC-verdier for å sikre et riktig grunnlag for sammenligning av kjøretøyene. I forbindelse med kjøretøyrelaterte skatter og avgifter basert på (blant annet) beregnet CO2-utslipp, kan CO2-verdiene avvike fra verdiene som er oppgitt her, avhengig av nasjonal lovgivning.

    CO2-utslippsklasser er blant annet basert på gjeldende versjon av direktiv 1999/94/EF, og tar hensyn til forbruks- og CO2-verdiene fra NEDC.

    Våre prislister inneholder informasjon om CO2-utslipp og drivstofforbruk.