The 4 - känslan sitter i linjerna

SPENNENDE UTVIKLING

BMW X7 - En ny dimensjon innen luksus

SPENNENDE UTVIKLING BMW X7 - En ny dimensjon innen luksus

Fra innsiden i taket, som er laget i Alcantare, til den perfekt monterte støtdemperen: treff mannen som sørger for at BMW X7 er et kunstverk, ned til minste detalj. Prosjektleder Jörg Wunder avslører hvordan en idé ble til en luksuriøs SUV.

Det er det perfekte bakteppet: Akkurat bak den «frosne tornadoen» av arkitektene Coop Himmelb(l)au ved inngangen til BMW WELT i München, har ett eget område blitt satt av til et annet kunstverk. Her finner du et enestående utstillingsrom, skapt av den spanske stjernedesigneren Patricia Urquiole, og et passende miljø for BMWs luksusmodell. Og mitt i dette herlige rommet finner du den nye BMW X7.

 

Merkverdig diskre står SUVen på det grønne terrazzogulvet. Men når Jörg Wunder kommer inn i utstillingsrommet, retter de besøkene i BMW WELT umiddelbart blikket mot ham. En dame fra India ønsker en «selfie» med ham foran BMW X7 – og forstå først etterpå at hun ikke kunne ha valgt en bedre person. Som prosjektleder er Wunder praktisk talt far til luksus SUVen. I et intervju avslører han hvilke markeder bilen er rettet mot, hva det er som gjør BMW X7 så spesielle – og komponentene som den deler med Rolls-Royce Cullinan.

Les mer
"Når jeg endelig sto foran bilen for aller første gang, kjente jeg at jeg fikk gåsehud."
- Jörg Wunder
BMW Polycycle team

Du har jobbet for BMW i 20 år. Som ny prosjektleder for BMW X7 definerer du en ny dimensjon i BMWs SUV-kategori (Sports Utility Vehicle). Hvorfor ble du betrodd denne oppgaven?

Jeg hjalp til med å få andre og tredje generasjon av BMWs X5 ut på veien. I løpet av disse prosessene fikk jeg bred erfaring, og jobbet tett med anlegget vi har i Spartanburg, Sør-Carolina, der alle X-modellene bygges. Jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å lede BMW X7-teamet i 2015. Det var en drøm som ble virkelighet!

 

Hvorfor bestemte BMW seg for å bygge en ny modell i denne størrelsen?

Både i USA og mange av de andre regionene rundt omkring i verden har kundene ønsket seg en SUV som er større enn BMW X5. Globalt vokser SUV-segmentet raskere enn mange av de andre segmentene, og vi ønsker å ta vår del av denne veksten.

Les mer
BMW iX3

Mange tenker sikkert at for å få en større SUV, tar BMW bare en X5 eller X6 og forstørrer den litt. Hvorfor fungerer ikke dette?

Helt siden startet har vi visst at vi ville utvikle en helt frittstående bil for dette luksussegmentet – og jeg tror vi har lyktes svært bra med det. Det får meg til å tenke på noe som ble skrevet om bilen. Året før lanseringen hadde vi en uvant tidlig testkjøring for journalister. Bilen hadde ikke noen direkte forgjenger, og vi ønsket å introdusere konseptet. Overskriften i ett bilmagasin som har et rykte på deg for å være svært kritiske var: «Med X7 har BMW gjort X5 til en kompakt og dårligere SUV».

Detaljer som den typiske tredje seteraden, med plass til to personer, utgjør en stor forskjell.Setene er skikkelige seter, bekvemme, i kapteinstil, med armlener, koppholdere og USB-porter.

Bilen inneholder ikke noen komponenter fra andre modeller, med unntak av de utvendige speilene og frontruten, som kommer fra BMW X5, og hjulboltene fra Rolls-Royce.

Les mer
BMW iX3
BMW iX3

Hva kjente du nå når du satte deg i BMW X7 første gang?

Når jeg endelig sto foran bilen for aller første gang, kjente jeg at jeg fikk gåsehud. Det å faktisk kunne starte BMW X7 og se at alt fungerte var utrolig. I starten av 2017 kjørte jeg X7 på testbanen i München, og senere i Sør-Afrika, og begge gangene var det en fasinerende opplevelse. Før dette hadde bilen vært papirarbeid, planer og PowerPoint-presentasjoner. Nå var den virkelig, og jeg kunne se at bilens DNA passet perfekt.

 

Hvordan kunne du se det?

Selv om bilen kan virke klumpete for enkelte, gjør den finjusterte fjæringen at bilen blir svært smidig og ekstremt bekvem på lange strekker. Det er definitivt et tilfelle av at «jeg kjører bilen» fremfor at bilen kjører meg. Den har akkurat det sportspreget som en BMW burde ha. Tilleggsfunksjonene, som bakhjulsstyring og rullestabilisering bidrar mye, noe som innebærer at bilen føles 30 cm kortere, og er mye smidigere enn hva du ville forventet av en bil i denne størrelsen.

Les mer
BMW iX3

Så hvordan føles det å bli kjørt rundt i en BMW X7?

Jeg har sittet tusenvis av kilometer i den andre seteraden i bilen, og må si at jeg aldri har hatt en mer bekvem reise, og en del av den har vært på svært røffe veier. Selv den tredje seteraden er bekvem over lengre strekker.

 

Kan du forklare hvordan bakhjulsstyringen fungerer?

Ved lave hastigheter styrer bilen bakhjulene i motsatt retning for å øke manøvreringsdyktigheten og smidigheten. Ved høyere hastigheter styres bakhjulene i samme retning som framhjulene, noe som forbedrer kjørestabiliteten.

Les mer
BMW i 10 years

Hva var de største designutfordringene?

Det å skape den smidigheten som kundene forventer seg av en BMW i denne størrelsen. Den andre utfordringen var interiøret, og da spesielt setene. Vi har bare elektriske seter. I dette segmentet er ikke kundene vante med å måtte stille setene manuelt. Setene i andre og tredje seterad kan justeres med et knappetrykk, og det betyr at det er mange bevegelser som må tas med i betraktningen.

Les mer

Hva bruker denne luksuriøse mengden med plass til?

Hovedmarkedene våre er USA, Kina, Russland og Midtøsten. Det finnes naturligvis kulturelle forskjeller, men generelt sett er bekvemmelighet på lange reiser ett av de viktigste kravene i alle markeder. Takket være den tredje seteranden kan f.eks. besteforeldre bli med, med barna på den tredje seteraden, og besteforeldrene i den andre. Eller, noe som er vanlig i USA, så kan kjøretøyet brukes som et transportverktøy, som kjører barna og deres venner til skolen, eller sportsarrangementer.

Med de luksuriøse individuelle setene på andre seterad er denne bilen også perfekt for å bli kjørt rundt i.

 

Les mer
BMW i3

BMW X7 er en ganske klumpete bybil, eller hva?

Den er ikke lengre enn BMW 7-serien, og er heller ikke bredere. Den tar ikke opp for stor del av gaten. Det finnes parkeringsassistenter, og en ryggeassistent som hjelper til ved parkering. Bilen husker de siste 50 meterne, og kan kjøre autonomt tilbake. Det eneste som får bilen til å se stor ut er volumet, siden det er betydelig større enn i en limousin. Det gir bilen et kraftfullt uttrykk, og den som sitter i bilen får en følelse av god plass.

 

Er BMW X7 en terrengbil?

Som regel kjører ikke bilen i terrenget, noe som ikke betyr at du ikke kan ta den med dit, og vi har sett dette i testkjøringene.

Les mer

Men det normale miljøet er lange kjøreturer, motorveier, landeveier. Men hvis du f.eks. kjører til hytten på fjellet, vil BMW X7 også ta deg med de siste kilometerne på grusvei.

 

Hvilken bil kjører du?

En BMW X7, slik at jeg får oppleve bilen hver dag. Hjemme krangler mine to døtre om hvem som får kjøre den. Den tredje seteraden er naturligvis perfekt når jeg kjører de om vennene deres, for da har vi seks plasser. Tidligere var vi tvunget til å kjøre to biler, men nå trenger vi ikke lete etter to parkeringsplasser lengre – og vi kan småprate under reisen!

 

Les mer
The 4 - BMW 4-serie Coupé

BMW 4-SERIE COUPÉ – KARAKTER I HVER LINJE.

Nye BMW 4-serie Coupé tolker det klassiske coupédesignet på nytt. Seungmo Lim, designeren bak formen, forklarer hvordan følelsene og dynamikken skapes gjennom et samspill mellom linjer, lys og kontraster – og hvilke av elementene fra konseptbilen som gjenspeiles i produksjonsbilen.