
PLUG-IN HYBRIDER ER MER MILJØVENNLIGE
ENN DIESELBILER.
Er plug-in hybrider mer miljøvennlige enn dieselbiler?
Plug-in hybrider eller dieselbil – hva er best for miljøet? Vi gjorde en studie med to BMW-biler, en plug-in hybrid og en diesel, som deretter ble undersøkt og godkjent av det uavhengige kontrollorganet TÜV Rheinland.
Resultatet? Plug-in hybriden påvirker miljøet 10 % mindre enn dieselmodellen. Hvis du i tillegg lader plug-in hybriden med fornybar energi, øker tallet til hele 53 %.

Test av bilenes livssyklus – fra produksjon til gjenvinning.
Vi tok utgangspunkt i spørsmålsstillingen: Påvirker en plug-in hybrid miljøet mindre enn en dieselmodell hvis man ser på hele livssyklusen til bilen – fra produksjon til gjenvinning? To av bilene våre ble brukt i testen:
- Plug-in hybriden BMW 330e Sedan (2019-modell).
- BMW 320d (automatgir og firesylindret dieselmotor).
I studien er alle delene i livssyklusen til begge bilene medregnet – fra hvor materialet er produsert til det gjenvinnes. I løpet av testperioden er bilene blitt kjørt i henhold til et gjennomsnittsmønster i 20 000 mil.

Resultatet: 53 % lavere miljøpåvirkning for plug-in hybriden.
I diagrammet ovenfor ser du at plug-in hybriden har 10 % mindre miljøpåvirkning enn dieselmodellen. Men den store miljøgevinsten får den som velger å lade bilen sin kun med fornybar energi, det vil si energi som dannes av for eksempel sol, vind eller vann. På denne måten blir miljøavtrykket for plug-in hybriden 53 % lavere enn for dieselmodellen.
Det er også interessant å se hvordan begge modellene påvirker miljøet på ulike tidspunkter i løpet av livssyklusen.
Diagrammet nedenfor viser at en plug-in hybriden har større miljøpåvirkning i produksjonsfasen enn dieselmodellen, ca. 22 % av totalen sammenlignet med 18 %. Årsaken er at plug-in hybriden består av komponenter som det kreves mer energi for å produsere.
I ladefasen krever plug-in hybriden større tilgang til energi mens dieselbilen står for klart mest klimapåvirkning under selve kjøringen. I gjenvinningsprosessen er begge alternativene sammenlignbare.

Forskjellen mellom modellene øker.
Ifølge en fersk studie fra Bloomberg vil utslippet fra elbilene reduseres i gjennomsnitt 3 til 10 % per år mens utslippet fra bensin- og dieselbiler reduseres med litt under 2 % per år. Med andre ord vokser forskjellen mellom plug-in hybriden og dieselbilen stadig mer for hvert år når det gjelder miljøpåvirkning.
Men det finnes tilfeller hvor en dieselmodell kan være et smartere valg enn en plug-in hybrid. For en person som kjører lengre strekninger og ikke har mulighet til å lade bilen, kan for eksempel en dieselbil som bruker klimanøytral biodiesel være et bedre valg – både økonomisk og miljømessig.
Batterienes neste liv.
En viktig faktor for å holde miljøpåvirkningen fra de ladbare bilene nede, er å produsere batteriene på en klimasmart måte. For to år siden startet BMW et teknisk konsortium sammen med den svenske batterifabrikken Northvolt og den belgiske batteriutvikleren Umicore. Målet er å sammen skape en fullstendig holdbar miljøkjede for battericeller – fra produksjon til gjenvinning.