Kan batterier til elbiler produseres på en bærekraftig måte?

KAN BATTERIER TIL ELBILER PRODUSERES PÅ EN BÆREKRAFTIG MÅTE?

Kan batterier til elbiler produseres på en bærekraftig måte?

PRODUKSJON AV BATTERIER.

Bilbransjen er midt i et historisk teknologisk skifte der bensin- og dieselbiler erstattes av ladbare biler, men debatten pågår: Er det mulig å produsere batterier til elbiler og ladbare hybrider på en bærekraftig måte?

 

I en rapport fra 2016, peker Amnesty for eksempel på arbeidsforholdene i koboltgruver i Kongo. Der risikerer tusenvis av arbeidere livet i selvgravde tunneller. Noen av dem er barn.

 

Mindre kobolt og fornuftige arbeidsforhold.

Det finnes eksempler på at det er mulig å bygge batterier som oppfyller både miljøkrav og arbeidsforhold:

 

  • For å være sikker på at råvarene kommer fra gruver med gode arbeidsforhold, kjøper vi selv kobolt og overleverer dette direkte til vår battericelleprodusent. I dag har vi redusert andelen kobolt i batteriene med to tredjedeler.
  • For tre år siden ble vi også med i Responsible Cobalt Initiative, der målet er å utvikle metoder som garanterer at barne- og slavearbeid ikke eksisterer.

 

Råvarer fra Australia og Marokko.

I forbindelse med femte generasjons elbiler, som kommer på markedet i år og i løpet av neste år, vil alle modellene våre kun bruke råvarer fra Australia og Marokko.

For å nå målet, er teknologisk utvikling en avgjørende faktor og det er grunnen til at vi blant annet har åpnet Battery Cell Competence Center i tyske München, en investering på cirka 2 milliarder norske kroner. Der pågår forskning for å utvikle nye battericeller og prototyper som skal legge grunnlaget for fremtidens batterier.

 

Vårt engasjement for miljøet er alltid til stede der produksjonen foregår.

 

Samarbeide med svensk batteriprodusent.

BMW har investert 650 millioner kroner i Northvolt, et selskap som bygger en fabrikk i Skellefteå for produksjon av litium-ion batterier til elbiler. Fabrikken skal kunne produsere 200.000 tonn batterier per år og BMW forventer leveranser rundt 2023.

 

Emma Nehrenheim, miljø- og bærekraftsjef hos Northvolt, sier at deres produksjonsmodell er unik i den forstand at selskapet har tatt flere produksjonssteg under samme tak.

 

- Dette betyr at vi, i motsetning til tradisjonelle batteriprodusenter, vil produsere vårt eget aktive materiale og dermed kjøpe metaller direkte fra gruven i stedet for å gå gjennom mellommenn. På den måten har vi god sporbarhet og kan sikre at metallene våre blir produsert på en etisk bærekraftig måte, sier hun.

Finn ut mer
Fakta: kobolt.

FAKTA: KOBOLT.

  • Litium-ion batterier inneholder kobolt, et hardt, sølvgrått, magnetisk, metallisk element med den kjemiske betegnelsen Co.
  • Mange av dagens elektrifiserte elbiler bruker litium-ion batterier. Teknologien finnes også i mange andre elektriske produkter, for eksempel visse mobiltelefoner og elektroverktøy. 
  • Kobolt er et omstridt mineral som noen steder er utvunnet under tvilsomme arbeidsforhold, det meste kommer fra Kongo-Kinshasa. Størstedelen av kobolt kommer fra større gruver, der moderne maskiner og voksen arbeidskraft brukes. En av utfordringene vi står ovenfor er at «skitten» kobolt blandes med bærekraftig kobolt under produksjonskjeden, noe som kan gjøre det vanskelig å spore opprinnelsen.
Finn ut mer
KJØR LADBAR HYBRID OG BLI BELØNNET

KJØR LADBAR HYBRID OG BLI BELØNNET.

Det første lojalitetsprogrammet hvor du blir belønnet for hver elektriske kilometer du har kjørt. Samle poeng og veksle inn mot belønning.
eAcademy

eACADEMY.

Lysten på mer? Samle noen gode tips og siste nytt om elbiler og ladbare hybrider.