Återvunnet fisknät får nytt liv i BMW iX

GAMLE RESIRKULERTE FISKEGARN FÅR NYTT LIV I BMW iX.

Bærekraftige materialer spiller en viktigere og viktigere rolle i BMWs interiørdesign. Daniela Bohlinger, Bærekraftansvarlig hos BMW Group Design møtte Giulio Bonazzi, administrerende direktør for det italienske selskapet Aquafil ved anlegget i Ljubljana der ECONYL®-garn fra resirkulerte fiskegarn og annet nylonavfall produseres.

Les mer
GAMLE RESIRKULERTE FISKEGARN FÅR NYTT LIV I BMW iX.

Fiskegarnene som Giulio Bonazzi sprer utover det store bordet i konferanserommet er så rene at du nesten kan tro de er nye. «Prosessen med å rengjøre nettene består av flere trinn, og de blandes med annet nylonavfall i et kjemisk anlegg som bryter ned de kjemiske komponentene de består av» forklarer den italienske garnprodusenten. Resultatet er ECONYL®, rene nylongranulater som har akkurat den samme sammensetningen som oljebasert såkalt «standardnylon». Når produktene fra ECONYL® ikke lenger oppfyller sin misjon, kan de gjenvinnes for å lage nye produkter. «Dette kan gjentas i det uendelige» sier Bonazzi. «Så det er virkelig bærekraftig.»

Les mer
Econyl

Bærekraft møter optimale designegenskaper.

BMW bruker også ECONYL®-garn i stoffene som benyttes i det innvendige taket og gulvmattene til BMW i3, i BMW iX og andre modeller. For Daniela Bohlinger, ansvarlig for bærekraft innen design hos BMW, er dette et logisk steg som har utspring i det miljøansvaret som sprer seg gjennom organisasjonen, og som spiller en stor og voksende rolle hos BMW. «Det er viktig for oss å kunne bruke resirkulerte materialer som utgangspunkt for disse produktene. ECONYL® nylon, som er produsert med base i gamle fiskegarn og annet nylonavfall har svært gode egenskaper for vårt formål. De har en virkelig vakker fargepalett, og du kan jobbe godt med materialet som designer. For det sier deg selv at et produkt som er produsert av resirkulerte materialer må være feilfritt, og ha utmerkede egenskaper.»

 

Men hvor åpne luksusmerkene er for resirkulerte materialer er fortsatt begrenset sier Giulio Bonazzi. Det virker derimot som om dette langsomt endrer seg. I tillegg til BMW bruker også f.eks. Prada og Gucci nå ECONYL®-nylon i sine kolleksjoner. Sammenlignet med oljebasert nylon bidrar produksjonen av dette resirkulerte materialet med opptil 90 % mindre utslipp av karbondioksid.

Les mer
Advanced recycling
Advanced recycling 2

Avansert resirkuleringsprosess bidrar til miljøet.

Noen av de gamle fiskegarnene blir hentet opp av havet av dykkere, noe som er «den mest følsomme delen av det hele» sier Giulio Bonazzi. «For den frivillige organisasjonen 'The Healthy Seas' er dette hovedmålet. Organisasjonen ble grunnlagt av Aquafil og to andre partnere i 2013 for å øke bevisstheten rundt forlatte fiskegarn.» Men det meste av garnene som resirkuleres av Bonazzis selskap, Aquafil i Slovenia, kommer fra oppdrettsanlegg over hele verden. Aquafil samler råvarene i to lager på 15 000 m2 i Ljubljana, der de rengjøres og bindes fast på paller. På de samme lagrene oppbevares også annet nylonavfall, som gamle matter, nylonklær eller plastkomponenter. Alle disse materialene resirkuleres sammen, og blir helt ny ECONYL®-nylon i det kjemiske anlegget. Resirkuleringsprosessen på fabrikken er nesten ikke forståelig for de fleste. Det skyldes at de fleste kjemiske separasjons- og fusjonsprosesser skjer på steder du ikke kan se de, og i et kompleks system med kar og rør som går gjennom hele fabrikken. I starten kan du se hvordan f.eks. fiskegarn blir hakket opp til små biter, og transportert på et transportbånd til et stort kar. Med ved neste stasjon, en etasje opp, der en del av materialet vises utenfor de sølvfargede rørene, er det allerede et snøhvitt plastgranulat. Til slutt sendes det resirkulerte materialet gjennom såkalte dreieskiver, dreies til en uendelig jevn tråd som linnes på ruller med stort format. I et annet område på fabrikken legges hvitt garn, og svært store og dype svarte, røde og blå ruller på rullevogner.

Les mer

Som pioner innen denne resirkuleringsteknikken har Giulio Bonazzi den eneste fabrikken i verden der rene ECONYL® nylongarn produseres av avfall. Produktene de produserer kan resirkuleres så ofte man vil, uten at man mister kvaliteten. Det er en lukket syklus. «Vi går også i denne retningen innen bilproduksjon» sier Daniela Bohlinger. «Vi går gjennom hele produksjonssyklusen, fra start til slutt, og bruker nå mer og mer materialer som kan gjenvinnes og brukes til andre formål senere.»

Les mer
The factory

Stor ambisjoner for klimaet.

Investeringer i driftsmidler uten utslipp og effektiv bruk av materialene vil også bidra til å oppnå klimamålene i Paris-avtalen. «Vår administrerende direktør, Oliver Zipse har g[tt inn for å nå disse målene» forklarer Daniela Bohlinger. Giulio Bonazzi vet hva det innebærer å gjøre forandringer som dette i bransjen. «Hvis jeg hadde vist på forhånd hvordan dette ville bli, så hadde jeg virkelig ikke gjort det» sier entreprenøren, som fortsetter med å kalle seg selv en «gal mann» før han ler.

 

På omvisningen i fabrikken viser Daniela Bohlinger et eksempel på de utfordringene de må håndtere: «Når vi gjenvinner garn fra fiskeoppdrett må vi fjerne belegget med kobberoksideringer som benyttes til å beskytte garnet fra algevekst. Kobberoksid er ikke nylon. Det skapte mange problemer for den kjemiske prosessen. Vi har nå kunnet separerer garnene fra fiskeoppdrett fra kobberoksidbelegget et par år, siden vi har utviklet spesielt utstyr som tar hånd om det.

Les mer
Strong ambitions
«Vi utformer en tydelig retning for å oppnå dette ambisiøse målet innen 2030»
Daniela Bohlinger, Bærekraftansvarlig hos BMW Group Design
ALT OM BMW iX

ALT OM BMW iX.

TIPS OG SISTE NYTT OM LADBARE BILER.

TIPS OG SISTE NYTT OM LADBARE BILER.