Hållbart DNA genom hela BMW iX.

BÆREKRAFTIG DNA I HELE BMW iX.

I sitt fokus på bærekraft og innovasjon, tar BMW et helhetlig syn - fra forsyningskjeden gjennom produksjons- og bruksfasen til gjenvinning. Et eksempel er den nye BMW iX, som bygges i Dingolfing. Christoph Schröder, leder av anlegget, forklarer hva begrepet bærekraft betyr på deres anlegg.

Les mer
BÆREKRAFTIG DNA I HELE BMW iX.

Produksjonsanleggene for den første BMW iX vil snart være i drift. Oppfyller produksjonsstarten dine forventninger?

 

Sammen med våre kolleger innen utvikling, har vi nøye forberedt oss for BMW iX og er nøyaktig i rute her i Dingolfing. Anleggene er også allerede oppe og går ettersom vi for tiden produserer BMW iX-biler i før-serien. Men naturligvis venter vi spent på den offisielle produksjonsstarten. Forberedelsene for BMW iX startet i Dingolfing-området for to til tre år siden. Vi har investert over 400 millioner euro her - i ombyggingstiltak, nye anlegg - for å gjøre de forskjellige produksjonsområdene egnet for å bygge denne modellen.

 

 

Drives anlegget i Dingolfing utelukkende med grønn energi?

 

Vår eksterne elektrisitet er faktisk 100 prosent grønn - via et opprinnelsesbevis eller, som i tilfellet med produksjonen av BMW iX, via regionale direkte innkjøp fra et vannkraftverk. Vi har produsert vår egen elektrisitet i svært effektive kraftverk i mange år. Akkurat nå produserer disse varme og strøm fra naturgass. I de kommende årene planlegger vi imidlertid en bred utvidelse av vår egen fornybare kraftproduksjon - for eksempel gjennom solceller.

Les mer
Econyl
BMW Group plan Dingolfing

BMW iX - sterk kombinasjon av kjøreglede og bærekraft.

Sammenlignet med en SAV med en dieselmotor, produserer en BMW iX xDrive 40 (EU-28 el-miks) 45 prosent mindre klimagasser i løpet av sin livssyklus. Å produsere høyvolt lagringsceller er energikrevende - men BMW Group bruker utelukkende grønn elektrisitet for å produsere BMW iX. Høyvoltlagringsmaterialet som brukes i BMW iX blir utvinnet og bearbeidet under humane og rettferdige forhold. BMW Group kjøper selv kobolt og litium og gjør dem tilgjengelige for batteriprodusentene, noe som utelukker brudd på menneskerettigheter. Det er obligatoriske spesifikasjoner for leverandører angående materialers resirkulerbarhet og forurensningsfrie natur. Interiøret bruker for eksempel naturlær med garving av olivenblader, stoff med ull i setetrekket, FSC-sertifisert tre i kontrollpanelet i midtkonsollen og resirkulert plast (Econyl®) for gulvbelegg og matter.

Les mer
“BMW Group bruker utelukkende grønn elektrisitet for å produsere BMW iX.”
Christoph Schröder, leder for BMW Group-anlegget i Dingolfing
BMW iX DNA Dingolfing 1

BMW Group-fabrikken i Dingolfing er et av de mest moderne produksjonsanleggene i verden - også når det gjelder økologisk fotavtrykk. Hvor lagres energi- og karbondioksidutslipp her?

 

Vi har klare mål for å redusere ressursforbruket - og vi har alltid oppnådd dem. Som gjelder energi, men også andre ressurser som vann. I begge tilfeller, gjennom en rekke tiltak, har vi redusert forbruket per kjøretøy med mer enn en femtedel gjennom de siste ti årene. Innen 2030 satser vi på det ambisiøse målet om å redusere karbondioksidutslipp per kjøretøy med ytterligere 80 prosent sammenlignet med 2019. For å nå dette målet jobber vi med en rekke forskjellige tiltak - fra konstruksjonsteknikk og et energieffektivt maskin- og anleggssystem til økt bruk av fornybar energi. I tillegg har bærekraft alltid flere aspekter på et så stort anlegg - og trekker seg fra emballasjeplanlegging, transportlogistikk og resirkulering til emner som biologisk mangfold eller vannforvaltning. Her er bare ett eksempel: Vi har over et dusin anleggseide brønner som leverer over 40 prosent av vårt vannbehov, noe som sparer drikkevannsreservoarer i regionen.

Les mer
BMW iX DNA Dingolfing 2
“Innen 2030 satser vi på det ambisiøse målet om å redusere karbondioksidutslipp per kjøretøy med ytterligere 80 prosent sammenlignet med 2019.”
Christoph Schröder, BMW Group
BMW iX DNA recycle

Hvordan håndteres produksjonsavfall på anlegget?

 

Vi resirkulerer kontinuerlig svært mye av vårt avfall. Sett over hele anlegget har vi en gjenvinningsgrad på over 99 prosent. Størstedelen av det kommer selvfølgelig fra pressverket, hvor vi skiller stål- og aluminiumskrot etter type og gjør det tilgjengelig for produsenter igjen. Spesielt når det gjelder aluminium er dette et viktig skritt mot en lukket sløyfe eller sirkulær økonomi, ettersom produksjonen av sekundæraluminium er flere ganger mindre energiintensiv - noe som betyr betydelig mindre karbondioksid. Men resirkulering spiller også en viktig rolle i andre områder - både på kontoret og i produksjonen. Vi skiller totalt 85 typer avfall - inkludert mer enn 20 forskjellige plasttyper.

Les mer
BMW iX DNA recycle 2
ALT OM BMW iX

ALT OM BMW iX.

eAcademy

eACADEMY.

Lysten på mer? Samle noen gode tips og siste nytt om elbiler og ladbare hybrider.