Vårt verktøy for administrasjon av tillatelsene dine for vår bruk av informasjonskapsler er midlertidig frakoblet. Derfor kan det være noe funksjonalitet som krever ditt samtykke for bruk av informasjonskapsler mangler.
THE iX3 - DIGITALISERT KJØREGLEDE.
Nå destinasjonen mer avslappet.
Noen av morgendagens digitale tjenester kan allerede oppleves i den nye BMW iX3. Joo-Hyung Maing (Product Management Digital Services) forklarer dimensjonene til disse innovative tjenestene for passasjerer, funksjonene som støtter sjåføren i hverdagen, og hvordan de fungerer.
Notatblokker, skisser og blyanter. På Joo-Hyung Mains arbeidsplass begynner digitale teknologier og tjenester som en enkel idé – offline. Oppgaven ligger i det enkle, eller rettere sagt å forenkle. «Tjenestene, kjøreassistentsystemet og mobiltelefoner må kunne kommunisere med hverandre slik at vårt digitale liv kan integreres sømløst i kjøretøyet. Nettverket mellom de to vil frigjøre byrden for trafikanten i hverdagen og dermed bidra med mer komfort,» sier Joo-Hyung Maing.
Tross alt lever de fleste allerede i sitt eget digitale økosystem ved å bruke enheter som mobiltelefoner, smartklokker, bærbare datamaskiner eller smart hjemmeelektronikk. «Når vi designer og utvikler grensesnittet, slik vi gjorde i den nye BMW iX3, lener vi oss sterkt mot allerede eksisterende digitale økosystemer. Dette betyr at sjåføren allerede kjenner igjen menynavigeringen og funksjonaliteten fra omgivelsene utenfor bilen – slik at de kan føle seg mer avslappede på reisen mot den endelige destinasjonen.»
Når det å lade blir en oppdagelsesreise.
Den spennende oppgaven for Joo-Hyung og hans team ligger i å transformere tidligere hindringer til nye muligheter. «Vi ønsker å gjøre ladetiden om til en så hyggelig og nyttig tid som mulig for sjåføren. Å lade skal bli en enkel rutine. Dette er også grunnen til at hver BMW-passasjer kan få bilen sin til å vise restauranter, kaféer, kjøpesentre, butikker, spa eller kinoer i nærheten av forskjellige ladestasjoner – såkalte Point of Interest eller POI.
På denne måten kan ventetiden brukes optimalt. I hvert land har BMW-utviklere jobbet med innholdsleverandører som Yelp. Fordelen er at sjåføren også får vite brukernes rangeringer av hvert unike sted når de gjør sine valg. Avhengig av situasjonen er det selvfølgelig forskjellige krav, derfor kan søket konfigureres og kategoriseres. Det er også mulig å lage favoritter,» sier Joo-Hyung.
«Final destination» innen rekkevidde.
I elbiler er det et tydelig fokus på batteriets rekkevidde. «Ved hjelp av en rekkeviddeindikator på navigasjonskartet kan sjåføren alltid holde øye med batteristatusen,» sier Joo-Hyung og viser grafikk fra datamaskinen sin. Det viser grensesnittet slik det vises på displayet i BMW iX3. «Fra sin nåværende posisjon får sjåføren en visuell indikasjon på hvor langt de kan kjøre med gjenværende batteri. Skulle destinasjonen være utenfor rekkevidde, vil sjåføren bli varslet. Dette varselet foreslår relevante ladestasjoner som ligger langs ruten,” forklarer Joo-Hyung.
Ny energi med høy hastighet.
«Hvis man har begrenset med tid til å lade kjøretøyet, kan sjåføren søke etter High Power ladestasjoner. Denne innstillingen betyr at bare ladestasjoner som er nær den planlagte ruten, men som også kan lade kjøretøyet på en mer effektiv og merkbart raskere måte, vises. På denne måten kan sjåføren sørge for å nå destinasjonen komfortabelt og raskt til tross for stopp».
Fremtidens elektriske kjøreglede.
Hvordan vil kjøring endres i fremtiden? Hvordan vil mobilitet endre seg? «Tid vil bli et statussymbol,» sier Joo-Hyung Maing. Ved hjelp av tilkoblingsmuligheter og selvkjørende biler vil opplevelsen på veien og integrasjonen med passasjerene bli viktigere. I en selvkjørende bil kan du også se på film eller lese bok. Fremfor alt vil de digitale tjenestene gjøre det enda enklere å håndtere forskjellige situasjoner som kan oppstå under kjøring,” forklarer Joo-Hyung.
«Se for deg følgende: Jeg sitter foran rattet i en BMW iX3 på vei til en by, kanskje en jeg ikke er så kjent med, og blir sulten. I stedet for å be passasjerene mine om å søke etter restauranter på telefonen deres, spør jeg BMWs Intelligent Personal Assistant: «Hei BMW, jeg vil ha pizza! Da vil den digitale co-driveren spørre hvilke av de forskjellige destinasjonene jeg vil velge. Og på det svarer vi «Den med høyest vurdering» og «Hvor kan jeg parkere?».
Målet vårt er å bruke teknologi for å gjøre turen så behagelig som mulig, enten du er i byen eller på landet.
Mer innovativt og personlig på veiene.
Joo-Hyung Maing ser enda lenger inn i fremtiden: «En annen trend parallelt med elektrifisering og mobilitetstjenester er emosjonell personalisering. Når jeg åpner bildøren om morgenen via telefonen og går inn, hilser bilen meg med navn og forteller meg hvilke møter som står på dagens plan». Men nåtiden er allerede elektrifisert: «Vi vil ikke bare kunne kontrollere reisene mer intuitivt, men også på en mer personlig måte – gjennom akustikk for eksempel»- Joo-Hyung ønsker ikke å avsløre mer enn det akkurat nå, men han ser virkelig frem til sin første tur med BMW iX3.
BMW NYHETSBREV.
Registrer deg for vårt nyhetsbrev og motta siste nytt fra BMW Norge med informasjon om modeller, produkter og events.