BMW M3

BMW M

OVERBLIKK OVER BMWs M-MODELLER.

BMW MOVERBLIKK OVER BMWs M-MODELLER.

BMW M135i xDrive setter standarden i kompaktklassen. Utstyret med en turtallsvillig M TwinPower Turbo 4-sylindret bensinmotor gir BMW M135i xDrive dynamisk kjøreglede fra første sekund. Samspillet mellom den perfekt avstemte understellsteknologien som M Sport-differensial, BMW xDrive, Sport-automatgirkassen og M sportsstyringen gir maksimal smidighet og de beste kjøreegenskapene i kurver. Eksteriøret understreker den atletiske karakteren med markante detaljer som de M135i xDrive-spesifikke dobeltgrillen i nettingdesign, M-hekkspoileren eller de to 100 mm enderørene.

Designet og konstruksjonen til BMW 2-serie Coupé M-modeller bærer arven fra BMW M GmbH videre. De kombinerer høy yteevne og klassisk bakhjulsdrift med de presise og smidige kjøreegenskapene til en moderne M-modell. Det karakteristiske front- og hekkskjørtet optimerer luftgjennomstrømningen og de aerodynamiske egenskapene.

Det sportslige understellet og den kraftige 6-sylindrede M TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren gir heftige kjøreytelser.

Design som utstråler adrenalin ved første øyekast. Kraft som kryper under huden fra første øyeblikk. Kombinert med knivskarp presisjon og fremragende smidighet gjør at sportslige kjøreopplevelser må defineres på nytt. BMW M550d xDrive er stilfull, allsidig og kraftfull.

BMW M235i xDrive Gran Coupé overbeviser fra enhver synsvinkel. Kraftige proporsjoner på front, side og hekk sammen med den elegante coupé-linjen skaper en makeløs karakter. Interiøret domineres av en sportslig, moderne atmosfære preget av eksklusive M designdetaljer og utførelse i høy kvalitet. Under panseret til BMW M235i xDrive Gran Coupé arbeider en kraftig M TwinPower Turbo 4-sylindret bensinmotor. Den turtallsvennlige motoren tilbyr blant annet et optimalisert luftinntak, kjølesystem med høy ytelse og et M eksosanlegg med spjeldstyring. Sammen med den intelligente firehjulsdriften xDrive får man en enorm kjøredynamikk med samtidig høy trekkraft.

BMW M4 Coupé er en typisk M-modell med kraftfull dynamikk, smidig sportslighet og motorsport i genene. Utstyrt med M Competition Pakken og den 331 kW (450 hk) sterke M TwinPower Turbo 6-sylidrete bensin-rekkemotoren med 7-trinns M dobbelclutchgirkasse med Drivelogic og presisjonsverktøy som M Servotronic, Aktiv M Differensial og Adaptivt M understell, er den klar for å gå inn i ringen. Med kjøreegenskaper som forener menneske og maskin på en helt ny måte, er den klar til å utfordre fysikkens grenser.

Åpen for maksimal intensitet: Utstyrt med M Competition Pakke og en 331 kW (450 hk) sterk 6-sylindret M TwinPower Turbo bensin-rekkemotorplussnyvinninger fra motorsport garanterer BMW M4 Cabriolet en direkte forbindelse mellom adrenalinfylte toppytelser og ubegrenset kjøreglede. M drivverk med 7-trinns M dobbelclutchgirkasse sørger for akselerasjon til grenseområdet uten avbrudd i trekkraften. Aktiv M differensial, adaptivt M understell eller M Servotronic sørger for presise kjøreegenskaper. Dette gir opplevelser som savner sidestykke, selv med lukket kalesje. Fascinasjonen over å kjøre en M-modell når nye høyder.

Elegant formgivning. Kraftigere enn noensinne. Den nye generasjonen av BMW M5 med M xDrive er et eksempel på avansert ingeniørkunst og innovativ kjøreintelligens. Det gir deg dynamisk kraftutfoldelse inntil grenseområdet.

Kraftfull ytelse, spesielle understellsinnstillinger som omfatter alle relevante reguleringssystemer, og karakteristiske detaljer i høyglanset sort er fordeler som skiller BMW M5 Competition fra konkurrentene.

BMW M550i xDrive og BMW M550d xDrive gir en opplevelse av dynamikk, komfort og at de egner seg til daglig bruk. Utstyrt med 390 kW (530 PS) gir BMW M550i en mengde dynamiske kjøreopplevelser. BMW M550d overbeviser med 294 kW (400 PS), 760 Nm og spesielt høy effektivitet. Perfekt avstemte komponenter som f.eks. BMW firehjulsdriftsystemet xDrive. og det adaptive M-understellet Professional for optimal kjørestabilitet og spenst.


BMW 8-serie Gran Coupé M-biler er ekstraordinære firedørs sportsbiler som kombinerer den høyeste dynamikk og smidighet, et sportslig og elegant design og et ekstremt luksuriøst interiør. Den eksklusive modellserien ledes av den kraftige sportsbilen BMW M8 Competition Gran Coupé. Dennes High-Performance M TwinPower Turbo 8-sylindrete bensinmotor leverer enestående 460 kW (625 PS) og akselererer bilen på kun 3,2 sekunder.fra 0 til 100 km/t. Med sine høyytelseskomponenter inspirert av racing og standard M xDrive, tilbyr denne M-bilen kjøredynamikk og smidighet på høyeste nivå.

BMW M8 Gran Coupé med M xDrive er en luksuriøs sportsbil, som garanterer høy ytelse og adrenalinfylt kjøreglede. Dette skyldes den M TwinPower High-Performance Turbo 8-sylindrede bensinmotoren med 441 kW (600 hk) og flere motorsportinspirerte drivverks- og understellskomponenter som 8-trinns M Steptronic girkassen med Drivelogic, det adaptivt M understellet og den aktive M differensialen.

BMW M850i xDrive Gran Coupé.tilbyr en optimal kombinasjon av sportslighet og at den samtidig er egnet til daglig bruk. Den kraftige M TwinPower Turbo 8-sylindrede bensinmotoren gir imponerende effekt med sine 4,4 liter slagvolum 390 kW (530 hk) og 750 Nm dreiemoment. I kombinasjon med optimalt innstilte kjøre- og fjæringskomponenter resulterer det i en smidig og svært dynamisk kjøreopplevelse – perfekt komplettert med den førerorienterte cockpiten og det sporty og luksuriøse interiørkonseptet.

BMW X3 M-modellene kombinerer terrengegenskapene til BMW X3 med det eksklusive sportslige uttrykket til BMW M. BMW X3 M har gener fra motorsporten og byr på kjøredynamikk på høyt nivå. Dette kommer enda tydeligere frem i BMW X3 M Competition som preges av toppytelser og eksklusiv design. BMW X3 M40i og BMW X3 M40d lokker med ytelse, komfort og effektiv energiutnyttelse.

BMW X3 M Competition arbeider en ekstremt kraftig 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor med toppytelse. 375 kW (510 hk) og et dreiemoment på 600 Nm sørger for at bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Samspillet mellom M xDrive og aktiv M differensial, spesielt M understell og M Servotronic og den 8-trinns M automatgirkassen sørger for maksimal kjøredynamikk og smidighet.

BMW X3 M har en 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor som leverer toppytelser med 353 kW (480 hk). Et kraftig dreiemoment på 600 Nm gir rask akselerasjon, og 0 til 100 km/t går unna på 4,2 sekunder. BMW X3 M er utstyrt med M xDrive, aktiv M differensial, spesielt M understell, M Servotronic og 8-trinns M automatgirkasse som sørger for kjøredynamikk på høyt nivå.

BMW X3 M40i drives av en kraftig 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor. Motoren yter 260 kW (354 hk), og det maksimale dreiemomentet er på 500 Nm. Samspillet mellom adaptivt M sportsunderstell, variabel sportsstyring, standard M sportsbremser, BMW xDrive og 8-trinns sports-automatgirkasse optimerer de dynamiske egenskapene i tverr- og langsgående retning og garanterer intens kjøreglede.

Kjernen i BMW X3 M40d er en 6-sylindret M TwinPower Turbo dieselmotor med to TwinScroll turboladere og common-rail-direkteinnsprøytning. Motoren produserer 240 kW (326 hk) og et imponerende dreiemoment på 680 Nm. Kombinasjonen av adaptivt M sportsunderstell, variabel sportsstyring, standard M sportsbremser, BMW xDrive og 8-trinns sports-automatgirkasse sørger for optimal kjøredynamikk.

BMW X4 M-modellene kombinerer kraften til en M-modell med dynamikken til en BMW X4. Resultatet er fire sportsbiler som øker adrenalinnivået. BMW X4 M har gener fra motorsporten og byr på kjøredynamikk på høyt nivå. Dette kommer enda tydeligere frem i BMW X4 M Competition som preges av toppytelser og eksklusiv design. BMW X4 M40i og BMW X4 M40d lokker med ytelse, komfort og effektiv energiutnyttelse.

BMW X4 M Competition har en ekstremt kraftig 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor med toppytelse. Høyturtallsmotoren yter 375 kW (510 hk) og gir et dreiemoment på 600 Nm. Dermed akselererer bilen fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Samspillet mellom M xDrive, aktiv M differensial, spesielt M understell og M Servotronic og den 8-trinns M automatgirkassen sørger for maksimal kjøredynamikk og smidighet.

BMW X4 har en 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor som leverer toppytelser med 353 kW (480 hk). Et kraftig dreiemoment på 600 Nm sørger for en rask akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Utstyrt med M xDrive og Aktiv M Differensial, M-spesifikt understell og M Servotronic styring samt 8-trinns M Steptronic girkasse, gir BMW X4 M kjøredynamikk på høyeste nivå.

BMW X4 M40i drives av en kraftig 6-sylindret M TwinPower Turbo bensinmotor. Motoren yter 260 kW (354 hk), og det maksimale dreiemomentet er på 500 Nm. Samspillet mellom adaptivt M sportsunderstell, variabel sportsstyring, standard M sportsbremser, BMW xDrive og 8-trinns sports-automatgirkasse optimerer de dynamiske egenskapene i tverr- og langsgående retning og garanterer intens kjøreglede.

Kjernen i BMW X4 M40d er en 6-sylindret M TwinPower Turbo dieselmotor med to TwinScroll turboladere og common-rail-direkteinnsprøytning. Motoren produserer 240 kW (326 hk) og et imponerende dreiemoment på 680 Nm. Kombinasjonen av adaptivt M sportsunderstell, variabel sportsstyring, standard M sportsbremser, BMW xDrive og 8-trinns sports-automatgirkasse sørger for optimal kjøredynamikk.

BMW M340i xDrive og M340d xDrive sedan kombinerer den tradisjonelt sportslige genetikken til BMW 3-serie sedan med eksklusiv motorsport-DNA. Resultatet: To biler som viser kjærligheten til motorsport med kraftige BMW TwinPower Turbo-motorer, drivverkskomponenter avstemt til minste detalj hos BMW M GmbH og spennende sportslig design.

BMW M340i xDrive og M340d xDrive Touring gir ekte motorsport-følelse i hverdagen. Med opptil 375 hk (275 kW) kraftige 6-sylindrete BMW M TwinPower Turbo-rekkemotorer og M-understellskomponenter konstruert for maksimal dynamikk avslører den på brøkdels sekunder en drivlinje som gjør lidenskapen for motorsport synlig. Sammen med et bagasjeromsvolum på imponerende 1510 m3 samt mange innovative oppbevaringsløsninger i kupéen viser den hva den er verdt, både i forbikjøringsfeltet og på lange turer.

BMW X5 M og BMW X6 M-modeller viser sitt lederskap med kraftige proporsjoner, eksklusivt M-design og enestående ytelse.

BMW X5 Competition og BMW X6 M Competition har en ekstremt kraftig 8-sylindret High-Performance M TwinPower Turbo bensinmotor. Høyturtallsmotoren yter imponerende 460 kW (625 hk) og har et dreiemoment på 750 Nm og akselererer bilen fra til 100 km/t på kun 3,8 sekunder. Samspillet mellom M xDrive, aktiv M differensial, M spesifikt understell og M Servotronic samt 8-trinns M Steptronic girkasse, sørger for maksimal kjøredynamikk og smidighet.

BMW X5 M og BMW X6 M har en 8-sylindret High-Performance M TwinPower Turbo bensinmotor med 441 kW (600 hk). Et kraftig dreiemoment på 750 Nm gir rask akselerasjon, og 0 til 100 km/t går unna på 3,9 sekunder. BMW X5 M og BMW X6 M er utstyrt med M xDrive, aktiv M differensial, M-spesifikt understell, M Servotronic styring samt 8-trinns M Steptronic girkasse som sørger for kjøredynamikk på høyeste nivå.

BMW X5 M50i og BMW X6 M50i drives av en kraftig M TwinPower Turbo 8-sylindret bensinmotor. Motoren yter 390 kW (530 hk), og det maksimale dreiemomentet er på 750 Nm. Kombinasjonen av adaptivt M understell, integrert Active Steering, 8-trinns Steptronic sportsgirkasse og BMW xDrive optimaliserer tverr- og langsgående egenskaper og garanterer intens kjøreglede.

BMW X5 M50d og BMW X6 M50d er utstyrt med en M TwinPower Turbo 6-sylindret diesel-rekkemotor, som gir opptil 750 Nm og sørger for imponerende kraft i enhver kjøresituasjon. Den optimale kombinasjon av ytelse og effektivitet kommer også til uttrykk i oppsettet av adaptivt M understell, integrert Active Steering, BMW xDrive og 8-trinns Steptronic sportsgirkasse.

BMW X7 M-modellene kombinerer Offroad Performance som er typisk for X med eksklusiviteten til luksusklassen fra BMW og det sportslige utseendet til BMW M. Resultatet er to svært dynamiske luksus SAV-er som er klare til å takle alle typer terreng.

BMW X7 M50d imponerer med elegant design, enestående kjøredynamikk og en god balanse mellom komfort, luksus og effekt. Den kraftige 6-sylindrede diesel-rekkemotoren M TwinPower Turbo på 294 kW (400 hk) og 760 Nm har en imponerende framdrift. Effekten suppleres av understellet som er spesielt tilpasset M, M sportsdifferensial og variabel sportsstyring.

BMW X7 M50d imponerer med elegant design, enestående kjøredynamikk og en god balanse mellom komfort, luksus og effekt. Den kraftige 6-sylindrede diesel-rekkemotoren M TwinPower Turbo på 294 kW (400 hk) og 760 Nm har en imponerende framdrift. Effekten suppleres av understellet som er spesielt tilpasset M, M sportsdifferensial og variabel sportsstyring.

Maksimal kraft, presisjon og smidighet kjennetegner BMW X7 M50i. Dette sørger ikke bare den 8-sylindrede bensinmotoren M TwinPower Turbo med 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm for, men også den 8-trinns sports-automatgirkassen, et nøyaktig tilpasset understell og M sportsbremser (standardutstyr). Uovertruffen i kupéen: luksuriøst interiør og topp moderne teknologi.

BMW M850i xDrive Gran Coupé viser med sitt fantastiske design hvordan det atletiske og sportslige karosseriet kombineres med M-detaljer. Dette gir denne fire-dørs luksuriøse sportsbilen et fantastisk potensial. Den kraftige BMW TwinPower Turbo 8-sylindret bensinmotoren med 4,4 Liter sylindervolum og 390 kW (530 hk) akselererer med et dreiemoment på750 Nm på 3,9 Sekunden fra 0 til 100 km/t. Den kraftige motorlyden kan gi deg gåsehud.

Enten du er på utkikk etter en ny eller brukt M-modell, finner du her det du trenger av informasjon, testrapporter og tilbud om finansiering og leasing. Her finner du også en forhandler der du kan bestille prøvekjøring.

Les mer
BMW M-modell BMW M-biler på racerbanen

OVERBLIKK OVER UTVIKLINGEN AV BMW M-MODELLENE.

Lidenskap for motorsport, eksklusivitet og perfeksjon – følg oss gjennom nesten 50 år med BMWs M-biler! Vi presenterer biler fra den legendariske BMW M1 til M3 til dagens BMW M8, med eksepsjonell ytelse og muligheten til å tilpasse modellene med utstyret fra BMW Individual og BMW M Performance Parts nøyaktig til din egen karakter.

Les mer

OVERBLIKK OVER UTVIKLINGEN AV BMW M-MODELLENE.

BMW M1 (E26).

BMW M-modell BMW M1 E26 sett parkert skrått forfra

Den første bilen utviklet av det som den gang var BMW Motorsport GmbH imponerte med sin tidløse kileform på slutten av syttitallet. Formen er designet av designlegenden Giorgio Giugiaro, og er basert på BMW Turbo, en studie av mangeårige BMW-designer Paul Bracq fra 1972. Den smale nyregrillen, pop-up-frontlyktene og de tydelig formede linjene kombinerer estetikk og dynamikk. Men ytelsen er også legendarisk: Frem til 1983 var det den raskeste tyske serieproduserte bilen. Supersportsbilen med midtstilt motor når en toppfart på godt over 260 km/t og etablerer dermed tradisjonen med M-kjøretøyer.

Bare 460 eksemplarer ble håndlaget fra 1979 til 1981. Alle som har hatt gleden av å kjøre en, rapporterer om de ekstraordinære kjøreegenskapene, den formidable svingdynamikken og den raskt roterende 3,5-liters motoren.

Produksjonsperiode: 1978–1981

Motorer: 3,5 liter (204 kW, 277 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4 359 mm / 1 824 mm / 1 138 mm

BMW 1-SERIEN COUPÉ (E82).

BMW M-modell BMW 1-serien M Coupé E82 sett skrått forfra kjørende på vei

Selv om BMW 1-serien har overbevist sjåfører som setter pris på sportslighet og enestående håndtering selv i et kompakt kjøretøy siden 2004, har BMW 1-serien M Coupé bare vært på markedet siden 2011. Twin-turbo gir den 6-sylindrede bensin-rekkemotoren 340 PS (250 kW), som i forbindelse med den korte akselavstanden og det bredere sporet sammenlignet med den vanlige BMW 1-serien, gir en ekstraordinær kjøreopplevelse. Over 6300 er laget siden 2012. Tre år senere følger BMW M2 denne linjen og fortsetter konseptet med å slå sammen et kompakt kjøretøy med de beste egenskapene til en sportsbil.

Produksjonsperiode: 2011–2012

Motorer: 3,0 liter (250 kW, 340 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4380 mm / 1803 mm / 1420 mm

BMW M2 (F87).

BMW M-modeller BMW M2 F87 sett skrått fra siden kjørende på vei

Som oppfølger til BMW 1-serien M-coupéer har BMW M2 siden 2015 videreført serien med dynamiske og kraftige kompakte coupéer som grunnla BMW 2002 Turbo og BMW M3 (E30).

Dette er allerede tydelig med den slående, selvsikre utsiden av kjøretøyet med de brede skjermene og de store luftinntakene på panseret. Den 6-sylindrede bensinmotoren med turbo imponerer med sin høye omdreining og kraft, som eventuelt overføres til veien via en girkasse med dobbel clutch. Fra 2018 har BMW M2 Competition ledet an med en ekstra effekt på 30 kW (40 PS), bare overgått av M2 CS (Club Sport), som er begrenset til 2200 enheter og hvis motor har en effekt på 331 kW (450 PS). I hver utgave sikrer M-chassiset en ren, oversiktlig håndtering, presis kontroll og kjøreglede.

Produksjonsperiode BMW M2: 2015–2018, M2 Competition: 2018–2020, M2 CS: 2020

Motorer: 3,0 liter (272–331 kW, 370–450 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4461–4468 mm / 1854–1871 mm / 1410–1414 mm

BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).

BMW M-modeller BMW M3 G80 sett forfra kjørende på vei

Opprinnelig skulle BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) være gateversjonen av en racerbil, men interessen var så overveldende at mye mer enn de nødvendige 5000 eksemplarene ble solgt med godkjenning i gruppe A. Til og med utsiden viser ekstrem dynamikk med de brede skjermene, de ikoniske bakvingene og den nye C-søylen. Men alt som representerer racing finnes også inni bilen: internt ventilerte bremseskiver, sportsgir med førstegiret nederst til venstre, en 2,3-liters 4-sylindret bensinmotor med 200 PS (143 kW).

Mens racingversjonen gikk fra seier til seier, overgikk BMW M3 alle forventninger når det gjaldt salg: Kjøretøyet, inkludert Cabrio-versjonen, er solgt over 18 000 ganger. I tillegg kommer også den reviderte Evolution-versjonen med 220 PS (154 kW) og BMW M3 Sport Evolution med 2,5-liters slagvolum og 238 PS (166 kW).

I 1992 fortsatte andre generasjon av BMW M3 (E36) suksesshistorien. Bilen var mye mer voksen med bare mindre visuelle endringer sammenlignet med den vanlige modellen: for eksempel de aerodynamisk-optimaliserte M-sidespeilene. Under panseret var det imidlertid en radikal endring: Den 6-sylindrede bensin-rekkemotoren med 286 PS (210 kW) med de variable, overliggende kamakslene (VANOS-systemet) gir fantastisk akselerasjon, og med ansiktsløftningen i 1995 er det ikke bare 200 cm3 mer slagvolum, men også 321 PS (236 kW).

Ved årtusenskiftet kom den tredje utgaven av BMW M3 (E46) inn i utstillingslokalene, etterfulgt av BMW M3 Cabrio året etter. De fortsatte den grunnleggende ideen med BMW M3 om å kombinere så lite vekt som mulig med så mye kjøredynamikk som mulig. Med 343 PS (252 kW) er ytelse som tilsvarer M-genene mulig. Utenpå skiller Coupé og Cabrio seg fra seriemodellen ved at de har et bredere spor, gjeller på forskjermen og powerdome på panseret.

BMW M3, som ble bygget fra 2007 til 2013, forårsaket flere innovasjoner en sensasjon: som med de vanlige modellene fantes nå tre karosserivarianter – sedan (E90), Coupé (E92) og Cabrio (E93). For første gang fikk BMW M3 en V8-motor. Fireliters aggregat yter 420 PS (309 kW) og turtall opptil 8300 omdreininger i minuttet – motoren med høyeste omdreininger i en serie-motor BMW noensinne har bygget! Med valgfri M Driver´s Package oppnår bilen en topphastighet på 280 km/t.

Fra 2014 er femte generasjon av BMW M3 (F80) igjen basert på en 6-sylindret bensin-rekkemotor, som er den første i en M3 utstyrt med turbo. Motoren leverer allerede sitt maksimale dreiemoment ved 1850 o/min, noe som gjør det mulig med harde sprang i nesten hvilken som helst posisjon. Sedan er den eneste karosseriformen på 431 PS (317 kW) BMW M3 – tilhørende Coupé og Cabrio kalles nå M4. De utvidede skjermene, M-sidespeilene og det mørke M-taket av karbon viser allerede på utsiden at dette kjøretøyet har eksepsjonelle kjøreegenskaper og kjøredynamikk. BMW M3 Competition ble tilgjengelig i 2016, med en motor med en effekt på 450 PS (331) kW og med den adaptive M-fjæringen som standard.

Og i 2018 ble BMW M3 CS produsert i tre måneder, hvis motor har ytterligere 10 PS og dermed oppnår 460 PS (338 kW).

BMW M3 (G80) har vært tilgjengelig siden 2021, og utseendet skiller seg radikalt fra serie-sedanen fordi den har den store nyregrillen. Den fortsetter konseptet med å kombinere sportslighet, dynamikk og egnethet for daglig bruk fra den forrige BMW M3 – sports-sedanen er utstyrt med en manuell sekstrinns girkasse og 480 PS (353 kW) motor, mens BMW M3 Competition, som også er tilgjengelig, har en effekt på 510 PS (375 kW). 8-trinns M Steptronic-girkassen med Drivelogic gjør det mulig med ekstremt raskt girskifte for maksimal kjøredynamikk i kombinasjon med det nøyaktig innstilte M-chassiset.

Produksjonsperiode BMW M3: 1986–i dag

Motorer: 2,3–3,0 liter (143–375 kW, 200–510 PS), 4-, 6-, 8 sylindret

lengde/bredde/høyde: 4346–4794 mm / 1680–1887 mm / 1370–1431 mm

BMW M4 (F82, F83, G82).

BMW M-modeller BMW M4 G82 sett parkert skrått fra siden

BMW 4-serien erstatter 3-serien Coupé og representerer et vendepunkt. Det klart enestående designet på bilen skiller seg vesentlig fra BMW 3-serien – med sin innfelte kupe, lengre panser og kortere overheng. Alt dette viser et mer uttrykksfullt og kraftigere utseende. Dette gjelder også BMW M4 Coupé, samt M4 Coupé Competition (2016–2020) med 450 PS (331 kW) effekt og M4 Coupé CS med 460 PS (338 kW) i 2017 og 2018. I mellomtiden er nå M4 tilgjengelig som Coupé GTS (2017–2018), som drives av 500 PS (368 kW). M4 Cabrio og M4 Competition Cabrio er et friskt pust. Felles for alle biler er 3,0-liters 6-sylindret bensinmotor med twin-turbo.

Den andre generasjonen, betydelig lengre og bredere, viser tydelige visuelle tegn med den oppreiste, skrånende doble nyregrillen. M4 har 3,0-liters bensinmotor med 6 sylindere og en effekt på 480 (manuell girkasse) eller 510 PS (8-trinns automat) (353 eller 375 kW) og når en hastighet på 290 km/t med valgfri M Driver's Package. Dynamikk og smidighet understrekes av presist, kompromissløst design.

Produksjonsperiode BMW M4: 2014–i dag

Motorer: 3,0 liter (317–375 kW, 431–510 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4671–4794 mm / 1870–1887 mm / 1383–1394 mm

BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).

BMW M-modeller BMW M5 F90 sett skrått forfra kjørende på vei

Utseendet til den første BMW M5 (E28S) i 1985 skilte seg ut fra serie-sedanen. Imidlertid har de håndlagde kjøretøyene den oppdaterte motoren fra BMW M1, og når dermed en hastighet på over 250 km/t. Med mer enn 2200 bygde enheter, er hjørnesteinen for toppversjonen av en av de mest vellykkede sportsbilene lagt.

I 1988 kom en ny M5 (E34S) sammen med den nye BMW 5-serien. Denne hadde en ytelse på 315 PS (232 kW), men motorene ble revidert i 1992. Nå har de en effekt på 340 PS (250 kW) med et slagvolum på 3,8 liter – og bilen er også tilgjengelig som en M5 Touring i begrenset opplag på mindre enn 900 eksemplarer. Takket være den upåklagelige kjøreopplevelsen og høy presisjon ved styring, fremstår M5 også som trygg og suveren i enhver situasjon.

I årene 1998 til 2003 erobret BMW M5 (E39S) gatene med en 8-sylindret motor, med et slagvolum på fem liter og en effekt på 400 PS (294 kW). Da var dette det perfekte eksempelet på en sports-sedan – egnet for daglig bruk i enhver situasjon, og likevel, takket være ytelsen og dynamikken, en utfordring for nesten alle sportsbiler.

Oppfølgeren (E60) kom ikke på markedet før i 2005, etterfulgt av Touring-versjonen (E61) i 2007, som også er den siste M5 i denne karosseriformen. Utstyrt med en 10-sylindret motor, akselererer denne 507 PS-bilen med valgfri M-førerpakke til 305 km/t.

I 2011 utstyrte BMW M GmbH M5 (F10) med twin-turbo for første gang. Motoren hadde 560 PS (412 kW) og var på dette tidspunktet den kraftigste modellen fra BMW. To år senere kom den første M5 Competition-modellen med en liten økning i effekten til 575 PS (423 kW), i 2014 kom den 8-sylindrede spesialmodellen «30 Years of M5» med 600 PS (441 kW) etter en revisjon. Bemerkelsesverdig var etterspørselen etter maksimalt dreiemoment mellom 1500 og 5750 omdreininger per minutt – så akselerasjonskapasiteten er fullt tilgjengelig i nesten alle situasjoner.

Dagens BMW M5 (F90) har forblitt tro mot produktserien siden 2017 og kombinerer typisk M-sportslighet med komforten og elegansen til BMW 5-seriens sedan. Med motoren kjent fra forrige M5, er den nye M xDrive firehjulsdrift og en 8-trinns M Steptronic, kraftig akselerasjon og utmerket kjøredynamikk typiske egenskaper for denne bilen fra BMW M GmbH. Bare overgått av BMW M5 Competition i 2018, som yter 25 PS mer og dermed yter 625 PS (460 kW). Og BMW M5 CS (Competition Sport), begrenset til ett års produksjon, akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,0 sekunder med 635 PS (467 kW). Karbondeler reduserer vekten til den ekstremt sportslige sedanen, som kun kan reguleres elektronisk i 305 km/t på forespørsel.

Produksjonsperiode BMW M5: 1985–1995, 1998–2003, 2005–i dag

Motorer: 3,5–5,0 liter (302 kW, 410 PS), 6-, 8-og 10-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4620–4966 mm / 1700–1903 mm / 1400–1512 mm

BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).

BMW M-modeller BMW M6 F13 sett skrått fra siden kjørende på vei

Forgjengeren til M6, BMW M635CSi, rullet av samlebåndet allerede i 1984. Utstyrt med den reviderte motoren fra BMW M1, gjorde 286 PS (210 kW) og en kupe designet av Paul Bracq den til en av de raskeste sportsbilene som fantes på den tiden.

I 2005, etter at BMW 8-serien (E31) var utgått, brakte BMW en kupe i luksusklassen på markedet igjen. Kjøretøyet er designet under Chris Bangle, og er utstyrt med alt som er typisk for en M Coupé: en eksepsjonelt kraftig 10-sylindret motor med 507 PS (373 kW), et særegent og selvsikkert design og et justerbart chassis som er både behagelig og med garantert presis nøyaktighet og kjøredynamikk. Dette gjelder både den lukkede og Cabrio-versjonen av bilen.

Oppfølgeren ble presentert i 2012. Motoren hadde nå to færre sylindere, men betydelig mer kraft. Twin-turbo V8-bensinmotor med 560 PS (412 kW) ytelse, og M6 Competition 575 PS (423 kW). Motoren til Competition Coupé ble revidert utpå året i 2015, og hadde en ytelse på 600 PS (441 kW) på veien via en syv-trinns kasse med dobbel clutch. Med valgfri M Driver´s Package oppnår BMW M6 en topphastighet på 305 km/t. Denne ytelsen oppnås med Coupé, Cabrio og Gran Coupé, som kom i 2013.

Produksjonsperiode BMW M6: 2005–2018

Motorer: 4,4–5,0 liter (373–441 kW, 507–600 PS), 8- og 10-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4871–4898 mm / 1855–1899 mm / 1372–1377 mm

BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).

BMW M-modeller BMW M8 F92 sett parkert skrått bakfra med modell

M8 Coupé har eksistert i nesten 30 år: På begynnelsen av nittitallet utviklet BMW-ingeniører en prototype av BMW M8 med en V12-sylindret motor basert på coupeen E31.

Men først i 2019 kom BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabrio (F91) og Gran Coupé (F93) på markedet. To parallellkoblede turboer gir den 8-sylindrede motoren en effekt på 625 PS (460 kW), som med valgfri M Driver's Package gir en hastighet på godt over 300 km/t.

Men selv parkert presenterer BMW M8 en perfekt kombinasjon av sportslighet og luksus. De radikale linjene er dynamiske og likevel ekstremt elegante. Detaljer som radiatorgrill i sort krom eller de høyglansede sorte speilhusene sørger for en sportslig karakter. Dette understrekes blant annet av standard karbontak. Det adaptive M-chassiset, som tilpasser seg den respektive kjøresituasjonen og understøtter BMW M xDrive, gir en uforglemmelig kjøredynamikk. Uansett om det er en Coupé, Cabrio eller firedørs Gran Coupé – disse bilene er superlative i alle henseender.

Produksjonsperiode BMW M8 Competition: 2019–i dag

Motorer: 4,4 liter (460 kW, 625 PS), 8-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4867–5098 mm / 1907–1948 mm / 1353–1420 mm

BMW X3 M COMPETITION (F97).

BMW M-modeller BMW X3 M F97 sett kjørende skrått forfra

En BMW X3 kom som M-variant for første gang i 2019. Med den ekstremt kraftige og høytytende, 6-sylindrede bensinmotoren med twin-turbo, akselererte kjøretøyet fra 0 til 100 km/t på litt over 4 sekunder, og på 3,8 sekunder siden revisjonen. En M xDrive firehjulsdrift med en aktiv M-differensial sørger for at 480 PS (353 kW) kan frigjøre kraften i ethvert miljø – en fascinerende kombinasjon av X- og M-gener. Det samme gjelder BMW X3 M Competition-varianten med 510 PS (375 kW).

Utsiden av BMW X3 M viser også ytelsesevner. Den horisontale skulderlinjen forbinder den selvsikre fronten med den særegne bakdelen. Nyregrillen i høyglanset sort og M-gjelleelementene på sidene med sine tredimensjonale strukturer indikerer teknologien av høy kvalitet som venter inne i bilen: For eksempel M sportsseter for eksepsjonell sidestøtte eller innvendige M-trimlister i karbon. Bilen er alltid klar til å vise sine ferdigheter i all slags terreng.

Produksjonsperiode BMW X3 M: 2019–i dag

Motorer: 3,0 liter (353–375 kW, 480–510 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4726 mm / 1897 mm / 1669 mm

BMW X4 M( F98).

BMW M-modeller BMW X4 M F98 sett parkert fra siden

Med andre generasjon av BMW X4, kom M-modellen på markedet i 2019. Den sportslige elegansen til grunnmodellen er her enda tydeligere og presist utført: De eksklusive designelementene i den valgfrie eksteriørpakken M Carbon (ikke lenger tilgjengelig siden ansiktsløftningen, men i stedet individuelle CFK-elementer) fra luftinntakene i støtfangeren til speilhusene understreker den sportslige karakteren til SUV-coupé-crossoveren. Bilen deler det tekniske grunnlaget og motorene med BMW X3 M: BMW X4 M har 480 PS (353 kW), X4 M Competition 510 PS (375 kW) og, etter ansiktsløftningen, et enormt dreiemoment på 650 Nm. Takket være valgfri M Driver's Package kan bilene nå topphastigheter på 280 eller 285 km/t. BMW X4 M kombinerer enestående ytelse og eksklusivitet med uttrykksfullt temperament.

Produksjonsperiode BMW X4 M: 2019–i dag

Motorer: 3,0 liter (353–375 kW, 480–510 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4758 mm / 1927 mm / 1618 mm

BMW X5 M (E70, F85, F95).

BMW M-modeller BMW X5 M F95 sett parkert skrått bakfra

Andre generasjon av den første sportslige SUV-en fra BMW ble revidert av BMW M GmbH i 2009, og slik oppsto den første BMW X5 M (E70). 4,4-liters V8-sylindret bensinmotor med twin-turbo, en av de mest brukte M-motorene, har en effekt på 555 PS (408 kW). I tillegg til X6 M er det første gang at en BMW har xDrive firehjulsdrift – selvfølgelig i en tilpasset M-variant. Med et diskret design har bilen klassisk M-kjøredynamikk.

Oppfølgeren (F85) har også dette, samt en 4,4-liters twin-turbo-motor, som nå yter 575 PS på veien via en nye 8-trinns M-girkasse. Bedre aerodynamikk på tredje generasjon av BMW X5 gjør resten, noe som også diskret understrekes av M-typiske dekorasjonselementer som luftinntakene.

Den neste generasjonen av BMW X5 M (F95) kombinerer også M- og X Gene mesterlig gjennom ytelse og kjøredynamikk samt et luksuriøst interiør og komfort. Den 8-sylindrede bensinmotoren med twin-turbo yter 600 PS (441 kW) med BMW X5 M og 625 PS (460 kW) med BMW X5 M Competition. Med valgfri M Driver´s Package oppnår SUV-en topphastighet på 290 km/t.

Produksjonsperiode BMW X5 M: 2009–2013, 2015–i dag

Motorer: 4,4 liter (408–460 kW, 555–625 PS), 8-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4854–4938 mm / 1933–2013 mm / 1739–1747 mm

BMW X6 M (E71, F86, F96).

BMW M-modeller BMW X6 M F96 sett parkert skrått fra siden

I 2008 kom BMW X6 (E71), den første crossoveren som består av en Coupé og SUV fra BMW. Og et år senere overbeviste oppfølgende M-modell BMW X6 M de som ønsker det beste fra begge verdener, SUV og sportsbil, utadvendt dominans og ekstraordinær kjøredynamikk. Med kombinasjonen M xDrive og 4,4-liters M Twin Turbo 8-sylindret bensinmotor (555 PS / 408 kW) er en tidligere uhørt smidighet mulig med denne SUV-en – uavhengig av underlaget den kjører på.

Fra 2015 sto generasjon av X6 M (F86) på startstreken, med en 4,4-liters twin-turbomotor med en effekt på 575 PS (423 kW) kjent fra M5 og X5 M. Med valgfri M Driver's Package har bilen, som kombinerer en Coupé-lignende linje med store luftinntak, en toppfart på 280 km/t.

Med modellendringen i 2019 kom X6 M Competition (F96), som viser formidabel styrke på 625 PS (460 kW) på veien, med M xDrive med aktiv M-differensial og kombinerer fordelene med bakhjuls- og firehjulsdrift. M-spesifikke høydepunkter forsterker det særegne utseendet ytterligere, for eksempel den sorte frontgrillen eller M-gjellen med integrert M-logo. BMW X6 M kombinerer luksus med suverenitet og ekstrem sportslighet – en ekstraordinær kombinasjon!

Produksjonsperiode BMW X6 M: 2009–i dag

Motorer: 4,4 liter (408–460 kW, 555–625 PS), 8-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4876–4948 mm / 1983–2019 mm / 1684–1697 mm

BMW Z3 M( E36/7, E36/8).

BMW M-modeller BMW Z3 M E36/8 sett parkert fra siden

I 1995 lanserte BMW den puristiske Z3, en roadster basert på den tidligere BMW 3-serien Compact (E36). Med motoren fra den gangens BMW M3 (E36), fikk bilen eksepsjonell ytelse i 1997, spesielt når det gjelder kjøredynamikk, der den etterlater langt kraftigere motoriserte konkurrenter bakerst i køen. Et år senere kom også den lukkede versjonen som M-modell. Fra 2001 utstyrte BMW begge versjonene – Coupé og Roadster – med motoren til M3-oppfølgeren (E46), som ga langt mer kjøredynamikk med nesten samme ytelse takket være det kjørevennlige temperamentet.

Produksjonsperiode BMW Z3 M: 1997–2002

Motorer: 3,2 liter (236–239 kW, 321–325 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4025 mm / 1740 mm / 1279 mm

BMW Z4 M ( E85, E86, G29).

BMW M-modeller BMW Z4 M G29 sett skrått fra siden kjørende på vei

Oppfølgeren til Z3 Roadster og Coupé vokste betydelig i størrelse og med betydelig mer komfort, og fikk derfor navnet Z4. Bilen designet av Chris Bangle kom etter revisjonen i 2006 som Z4 M med motoren fra BMW M3 (E46), nå med full effekt på 343 PS (252 kW). Roadster (E85) og Coupé (E86) kom på markedet samtidig.

Med oppfølgeren E89 klarte BMW seg uten M-versjon, mens G29 var tilgjengelig som M40i. Med en bred, flat front og langstrakt panser fortsatte designkonseptet til roadster, som viste tegn til styrke og ekstremt sportslig kjøreytelse. Dette sikres av motoren på 340 PS (250 kW), det adaptive M-chassiset og M-sportsdifferensialen.

Produksjonsperiode BMW Z4 M: 2006–2008, 2019–i dag

Motorer: 3,0–3,2 liter (250–252 kW, 340–343 PS), 6-sylindret

lengde/bredde/høyde: 4091–4321 mm / 1781–1861 mm / 1268–1304 mm

BMW M-modell BMW parkert foran BMW-forhandler

BMW BRUKTBILER.

BMW M-modeller BMW M8 F92 sett parkert skrått bakfra med modell

BMW M8 COUPÉ.

BMW M-modeller BMW X6 M F96 sett parkert skrått fra siden

BMW X6 M.

BMW M-modeller BMW M3 G80 sett forfra kjørende på vei

BMW M3.

BMW M-modeller BMW M8 Cabrio F91 sett parkert skrått fra siden

BMW M8 CABRIO.

BMW M-modeller BMW X4 M F98 sett parkert fra siden

BMW X4 M.

BMW M-modeller BMW M4 G82 sett parkert skrått fra siden

BMW M4.

BMW M-modeller BMW M8 Gran Coupé F93 sett parkert skrått fra siden

BMW M8 GRAN COUPÉ.

BMW M-modeller BMW X3 M F97 sett kjørende skrått forfra

BMW X3 M.

BMW M-modeller BMW M5 F90 sett skrått forfra kjørende på vei

BMW M5.

BMW M-modeller BMW X5 M F95 sett parkert skrått bakfra

BMW X5 M.