KRAFT. ET BEVIS PÅ UNIK INGENIØRKUNST.

BMW TwinPower turbomotorene i BMW 7-serie.

Motorene i BMW 7-serie kjennetegnes av mektige krefter og banebrytende energiutnyttelse, samtidig som de er et bevis på det enestående utviklingsarbeidet som legges ned av ingeniørene hos BMW EfficientDynamics. Teamarbeidet er like imponerende. BMW 740e/Le iPerformance Limousine er et eksempel på innovativ, bærekraftig og kraftfull motorteknologi.

12-SYLINDRET M PERFORMANCE TWINPOWER TURBO BENSINMOTOR.

Den 12-sylindrede M Performance TwinPower Turbo bensinmotoren i BMW M760Li xDrive og BMW M760Li xDrive modellen V12 Excellence er et mesterstykke innen bilproduksjon og en kultivert kraftkilde for overlegen kjøreglede. Med ekstremt rolig motorgange og smidig kraftutfoldelse gir den alle i bilen uforglemmelige opplevelser.


V12-motoren kombinerer to turboladere med trinnløs dobbel-VANOS kamakselstyring og High Precision Injection. Det gir den 12-sylindrede motoren et maksimalt dreiemoment på hele 800* Nm i turtallsområdet 1500*–5000* o/min. Den maksimale effekten på 610* hk ved 5250–6000 o/min sørger for at bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,7* sekunder. Takket være High Precision Injection utnyttes drivstoffet svært effektivt, og Auto Start Stopp-funksjonen reduserer drivstofforbruket ytterligere ved å slå av motoren automatisk ved korte stopp. De innovative teknologiske løsningene gjør at motoren til tross for de imponerende kjøreytelsene nøyer seg med 1,26* liter drivstoff per mil ved blandet kjøring. Samtidig ligger CO2-utslippet på 294* g/km.


xDrive, det intelligente firehjulsdriftsystemet fra BMW, fordeler drivkraften fleksibelt og trinnløst mellom for- og bakaksel. Dette gir bedre veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet på nesten alle underlag.


* Foreløpige, uoffisielle verdier.

  • BMW M760Li xDrive Sedan
  • BMW M760Li xDrive Sedan modell V12 Excellence

BMW TWINPOWER TURBO BENSINMOTORER.

Den nyeste generasjonen BMW TwinPower Turbo bensinmotorer vekker begeistring med temperamentsfull kraftutfoldelse og spontan respons helt fra lave turtall. Samtidig har de lavere forbruk og utslipp og høyere effekt enn forgjengerne. Disse innovasjonene for mer effektiv drivstoffutnyttelse og bedre kjøredynamikk er en milepæl i BMW EfficientDynamics-strategien. De kombinerer den nyeste innsprøytningsteknologien og Valvetronic helvariabel ventilstyring inkludert dobbel-Vanos med innovativ turboladerteknologi. Resultatet er en svært effektiv motor som er et strålende eksempel på BMWs anerkjente motorkompetanse. Den 6-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren har flere ganger blitt kåret til Engine of the Year. Med dynamisk kraftutfoldelse, rolig motorgange og imponerende drivstoffutnyttelse har den fått høy status. Det velkjente teknologikonseptet til motorene i EfficientDynamics-motorserien blir brukt i nesten alle bensinmotorene.

BMW TWINPOWER TURBO DIESELMOTORER.

Den nye generasjonen BMW TwinPower Turbo dieselmotorer er et godt eksempel på konsekvent implementering av prinsippet bak BMW EfficientDynamics. Det innebærer at toppytelser kombineres med lavt forbruk. Dieselmotorene kjennetegnes av spontan respons og temperamentsfull kraftutfoldelse i alle turtallsområder og av et økonomisk forbruk. De er kjent for effektiv drivstoffutnyttelse og dynamiske kjøreytelser. Samtidig slipper de ut få skadelige stoffer og produserer lite friksjon, slik at du er garantert maksimal kjøreglede. De nye dieselmotorene i EfficientDynamics-familien er konstruert i lett aluminium og har en, to eller tre turboladere og variabel turbingeometri. Nyeste generasjon direkte common-rail innsprøytning står for drivstoffinnsprøytningen. Det betyr optimert forbrenning og bidrar til redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie modeller med bensin- eller dieselmotor:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 1,26*–0,44
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 299–116

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie iPerformance modellene:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,25–0,20
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 56–45
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,9–12,5