BMW i

FREMTIDEN ER UTSLIPPSFRI.

Bærekraftige løsninger fra BMW i.

Det kreves mer enn en visjon når vi skal omdefinere mobilitet med utgangspunkt i bærekraftige løsninger. Vi må finne svar på en hel rekke spørsmål. Det viktigste av dem er: Hvor begynner bærekraftige løsninger? Svaret er: Akkurat der de slutter.
All planlegging og implementering i BMW Group er preget av bærekraftige løsninger. Derfor har BMW Group inntatt førsteplassen på Dow Jones Sustainability Group Index for åttende gang på rad og er kåret til det mest bærekraftige foretaket i bilbransjen. Med EfficientDynamics har BMW som mål å redusere utslippene kontinuerlig samtidig som kjøregleden øker. BMW i bruker mange av de innovative teknologiske løsningene fra BMW EfficientDynamics, men går også ett skritt lenger. Hele bilens livsløp, fra tegnebordet til produksjon, fra den første kjøreturen til bilen skrotes, er en bærekraftig prosess. For bærekraft er en holdning som hverken har begynnelse eller slutt.

UTVIKLING.

Målet for utviklingen av BMW i-modellene er ikke bare å konstruere utslippsfrie biler. Vi vil også bruke en størst mulig andel bærekraftig produserte materialer og resirkulerte materialer, særlig i kupeen. Interiøret i BMW i3 setter en ny standard og gjør bærekraftige løsninger til noe helt konkret.
En annen milepæl er den helt nye bilkonstruksjonen LifeDrive. Den er svært vektbesparende takket være kupeen i karbon og Drive-modulen i aluminium. Resultatet er lang rekkevidde.

  • LifeDrive

    Den innovative BMW i LifeDrive-konstruksjonen som er utviklet spesielt for produksjon av elbiler, sørger for lavere vekt og lengre rekkevidde. To atskilte funksjonsenheter, Drive-modulen av aluminium og Life-modulen av høyteknologisk karbonfiber, gir en ultralett og sterk konstruksjon. Resultatet er bedre energiutnyttelse, lengre rekkevidde og høyere sikkerhet.

  • Aerodynamikk

    Målet er minst mulig luftmotstand og størst mulig rekkevidde. Førsteklasses aerodynamikk er en vesentlig del av effektiv elektrisk mobilitet. Heldekkende bunnplater hindrer turbulens under BMW i-modellene. Samtidig forbedrer såkalte AeroFlaps aerodynamikken ved hjulbuene og ved kanalene bak forhjulene. Dette reduserer luftmotstanden og bilens energiforbruk, slik at bilens rekkevidde øker.

  • Bærekraftige materialer

    Kupeen i BMW i-modellene er preget av naturlige og bærekraftige materialer. Dørkledningene og instrumentpanelet består av fornybare naturfibre, naturlig garvet skinn og eukalyptustre med åpne porer som kommer fra 100 prosent FSC®-sertifisert skogbruk. Plastmaterialene i kupeen i BMW i3 består av til sammen 25 prosent fornybare og resirkulerte materialer. Stofftrekkene er laget av nesten 100 prosent resirkulert polyester, nærmere 34 prosent er av PET (polyetylentereftalat). Også utvendig består 25 prosent av kunststoffet av resirkulerte materialer.

PRODUKSJON.

BMW har innehatt førsteplassen på Dow Jones Sustainability Index siden 2005 og regnes som verdens mest bærekraftige bilprodusent. Men vi hviler ikke på laurbærene og prøver hele tiden å sette nye standarder. Den energiintensive produksjonen av karbonfiber er lagt til Moses Lake i USA. Grunnen er at et av verdens største vannkraftverk, Grand Coulee Dam, også ligger her. Det betyr at produksjonen kan foregå med strøm fra ren vannkraft. BMW i-fabrikken i Leipzig drives med 100 prosent fornybar energi. I tillegg er energiforbruket under produksjonen av BMW i3 ved fabrikken i Leipzig redusert med 50 prosent og vannforbruket med hele 70 prosent.*
* Sammenlignet med den bransjeledende BMW-standarden.

BRUK.

Kjøring med elmotor skal ikke bare være ekstremt smidig, men også svært energieffektivt. Derfor opprettholder et intelligent kjølesystem en optimal driftstemperatur i batteriet. I tillegg kan BMW i-førere trykke på en knapp for å velge en ekstra energieffektiv kjøremodus som øker rekkevidden med ca. 30 prosent til nærmere 200 km.*
Gjennomført bærekraftige løsninger betyr at CO2-utslipp skal reduseres eller unngås helt når bilen brukes, under produksjonen av bilen og under produksjonen av strømmen. Derfor samarbeider BMW i med bærekraftige partnere, for eksempel produsenter av fornybar energi, slik at BMW i-førere skal få enkel tilgang til strøm fra fornybare kilder.

* Resultat fra en intern forbruksstudie utført av BMW. Rekkevidden avhenger av ulike faktorer, fremfor alt kjørestil, veiforhold, utetemperatur, varme/klimaanlegg og forhåndstemperering.

RESIRKULERING.

Hva er den mest effektive metoden for å resirkulere elektriske komponenter? Å bruke dem på nytt. Det finnes mange muligheter for å bruke de høyeffektive litiumionbatteriene fra en BMW i på nytt etter at de har vært brukt i bilen. Det er for eksempel både enkelt og effektivt å bruke dem til mellomlagring av sol- eller vindenergi.
BMW i ligger dessuten i tet når det gjelder bearbeiding og resirkulering av karbonfiber. For BMW Group er rester fra produksjon av karbon og karbonkomponenter verdifulle materialer som enten kan gå rett tilbake i produksjonsprosessen eller gjenvinnes på andre områder.
Men ikke nok med det. 95 prosent av materialene som brukes i en BMW i3, kan gjenvinnes.

EN BÆREKRAFTIG BIL.

Allerede tidlig i den strategiske utviklingsfasen ble det definert krevende bærekraftige mål som skulle gjelde i hele bilens livssyklus. Dette hadde aldri skjedd tidligere i BMW Groups historie. Målene gjelder hele verdiskapningskjeden, blant annet materialbruk, produksjon, bruk og gjenvinning.
For å kunne måle hvorvidt de konkrete målene ble oppnådd ble det ført et miljøregnskap for hele utviklingen av BMW i3. Dette miljøregnskapet viser at det helhetlige BMW i-konseptet er en suksess.

  • Elmotor

    En viktig bidragsyter til suksessen er elmotoren i BMW i3, som har en betydelig bedre virkningsgrad enn bensin- og dieselmotorer. Når vi også tar produksjonen av strømmen som mates inn i høyspentbatteriet, med i betraktningen, gir dette flere muligheter for optimering av miljøpåvirkningen.

  • Innovativ og lett konstruksjon

    BMW i intensiverer BMW Groups langsiktige engasjement innen økologisk, økonomisk og sosial bærekraft. Dette har blant annet resultert i avgjørelsen om å øke bruken av energieffektive, lette materialer som f.eks. aluminium og CFRP som produseres ved hjelp av strøm fra fornybare energikilder.

  • Bærekraftig produksjon

    I forbindelse med produksjonen av Life-modulen bruker BMW Group sin enestående kompetanse innen CFRP-produksjon. Ved hjelp av en metode som er spesialutviklet for BMW i-modeller, kan for eksempel rester som oppstår ved fremstillingen tilbakeføres til produksjonsprosessen. Dette reduserer behovet for råstoffer fra karbonfiberfabrikken i Moses Lake (USA). Utgangsmaterialet for alle CFRP-komponenter i BMW i3 produseres her.

  • Bruk av fornybar energi

    Også strømmen som brukes under produksjonen av BMW i-modeller på fabrikken i Leipzig, stammer utelukkende fra fornybare energikilder. Ved fabrikken i Leipzig ble det bygd vindmølleparker som leverer strøm direkte til produksjonen. 100 prosent av strømmen til produksjon av karbonfibrene ved karbonfiberfabrikken i Moses Lake (USA) hentes fra lokal vannkraft.

  • Bekreftet av ISO-standard 14040/14044

    Miljøregnskapet for BMW i3 bekrefter at målene er nådd, og tilfredsstiller de strengeste internasjonale kravene. Godkjenningen fra det uavhengige tyske godkjennings- og kontrollorganet TÜV SÜD viser at metodene brukt av BMW i tilsvarer de nyeste tekniske standarder og tilfredsstiller alle krav i den strenge ISO-standarden 14040/14044. Etter fastsatte kriterier foretok TÜV Süd en omfattende kontroll av dataene og metodene som lå til grunn for miljøregnskapet. De fastsatte målene og den permanente overvåkningen av disse gjorde det mulig å senke utslippene av klimagasser. Elbilen BMW i3 har dermed mellom 30 og 50 prosent lavere utslipp enn en vanlig bil (forutsatt at i3 kjører på gjenvinnbar strøm).