INSPIRERENDE DYNAMIKK PERFEKT DOSERT.

BMW EfficientDynamics i BMW X3.

INSPIRERENDE DYNAMIKK PERFEKT DOSERT.

BMW EfficientDynamics i BMW X3.

BMW X3 er forberedt på alle utfordringer. Det gjelder spesielt motoren. Den intelligente teknologien fra BMW EfficientDynamics, for eksempel den banebrytende energistyringen, sørger for kjøreglede og smidige kjøreegenskaper samtidig som den senker drivstofforbruket og utslippet.

INSPIRERENDE DYNAMIKK PERFEKT DOSERT.BMW EfficientDynamics i BMW X3.

BMW X3 er forberedt på alle utfordringer. Det gjelder spesielt motoren. Den intelligente teknologien fra BMW EfficientDynamics, for eksempel den banebrytende energistyringen, sørger for kjøreglede og smidige kjøreegenskaper samtidig som den senker drivstofforbruket og utslippet.

TEKNOLOGI SOM FORENER DYNAMIKK OG ENERGIUTNYTTELSE.

TEKNOLOGI SOM FORENER DYNAMIKK OG ENERGIUTNYTTELSE.

Økonomiske BMW TwinPower turbomotorer, smarte konstruksjoner med lav vekt og avansert aerodynamikk danner grunnlaget for den effektive energiutnyttelsen, som blir enda mer effektiv ved hjelp av BMW EfficientDynamics-teknologi og ekstrautstyr som 8-trinns automatgirkasse.

SMART KONSTRUKSJON MED LAV VEKT.

Under konstruksjonen av BMW X3 er det brukt mange høyteknologiske materialer. Vi har benyttet lette materialer, som aluminium, ekstra stivt stål, moderne kunststoff og magnesium.
Den smarte konstruksjonen reduserer vekten og gjør karosseriet svært stivt. Dette gir høy passiv sikkerhet og mer dynamiske kjøreegenskaper.

ENERGISTYRING.

BMW X3 er som standard utstyrt med teknologi som styrer energibruken intelligent. Energistyringen er hemmeligheten bak den effektive energiutnyttelsen. Samspillet mellom all teknologien i bilen fører til imponerende forbruks- og utslippsverdier.

  • Girindikator

    Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som utnytter drivstoffet mest effektivt, basert på kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Sammenlignende tester har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.

  • Auto Start Stopp-funksjon.

    Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når den går på tomgang og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
    En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

  • Elektrisk servostyring

    Hver styrebevegelse krever energi. Men hvorfor bruke energi når man ikke styrer? Den elektriske servostyringen fra BMW arbeider derfor bare når det er nødvendig. I motsetning til tradisjonelle, hydrauliske styresystemer bruker BMWs løsning bare energi under den faktiske styreprosessen. Når rattet holdes i ro, for eksempel når du kjører rett frem på motorveien, er elektromotoren ikke aktiv.

  • Brake Energy Regeneration.

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

AERODYNAMIKK.

Bilens design er helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics. BMW har finpusset de aerodynamiske egenskapene og oppnådd en forbedret luftmotstandskoeffisient, som påvirker drivstoffutnyttelsen og forbruket positivt.
For eksempel forbedrer den flate kledningen under chassiset med motorroms- og bakakseltildekning aerodynamikken. De nye kledningselementene er imidlertid ikke bare fordelaktige for aerodynamikken. De sørger også for bedre lyddemping og økt korrosjonsbeskyttelse. Andre tiltak som påvirker bilens aerodynamikk positivt er utformingen av hekken med definerte spoilerkanter og sidespeilene med optimert aerodynamisk form. Sistnevnte reduserer også vindstøyen og fører til at sidevinduene ikke skitnes til så raskt.

Aerofelger.

17" lettmetallfelger Streamline 306, 8J x 17, eller aerofelger som de kalles, har dekk med lav rullemotstand og dekkdimensjon 245/55 R17 og bidrar til å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp.

ECO PRO-MODUS.

Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent (resultat av intern forbruksstudie fra BMW). Det er mulig å redusere forbruket ytterligere ved hjelp av funksjonene coasting (bare i kombinasjon med 8-trinns automatgirkasse), Proactive driving assistant (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) og ECO PRO-ruteplanlegger (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional eller Business).

  • Coasting

    Coasting-funksjonen kobler motoren fra drivlinjen, og bilen ruller med frakoblet motor når du tar foten av gasspedalen uten å bremse i hastigheter mellom 50 og 160 km/t. Dette forutsetter at Proactive driving assistant ikke forutser en endring i hastigheten. I ECO PRO-modus i kombinasjon med Aktiv Cruise Control akselererer bilen mer effektivt etter bremsing.

  • Aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon i ECO PRO-modus

    Når bilen kjører i ECO PRO-modus kombinert med Aktiv Cruise Control, akselererer den mer effektivt til valgt hastighet etter bremsing.

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant bruker data fra navigasjonssystemet og registrerer svinger, tettsteder, fartsgrenser og motorveiavkjøringer. Basert på disse dataene gir systemet deg tips om når det kan lønne seg å ta foten av gasspedalen.

  • ECO PRO-ruteplanlegger

    ECO PRO-ruteplanleggeren viser deg den mest drivstofføkonomiske ruten avhengig av trafikksituasjon, kjørestil og veiforhold. Kjørecomputeren viser deg hvor mange prosent drivstoff du kan spare ved å velge ECO PRO-ruten.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for komfort og kjøredynamikk og er sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet som følge av at bilen har fått flere gir å kjøre på. Dette fører til redusert forbruk og mindre motorstøy.
Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring og mindre støy.

Ved hjelp av 8-trinns automatgirkassen fra BMW EfficientDynamics er det nå mulig å få enda bedre kjøredynamikk når du velger den nye forutseende driften med Driving experience-knappen. I Sport-modus sørger navigasjonsdata og girkassestyring som er tilpasset kjøreruten, for sportsligere kjøring med mer spontan respons. I Comfort-modus kan du kjøre mer komfortabelt med færre girskift.