SPORTSLIG PÅ STRØM.

Motorene i BMW i8.

SPORTSLIG PÅ STRØM.

Motorene i BMW i8.

Kombinasjonen av en elmotor og en kraftig bensinmotor danner fundamentet for vår tids mest innovative sportsbil – BMW i8. Bilens sportslige sider er merkbare til enhver tid, ikke minst takket være et presist samspill mellom forbrennings- og elmotoren, som gir et balansert forhold mellom effektivitet og dynamikk.

SPORTSLIG PÅ STRØM.Motorene i BMW i8.

Kombinasjonen av en elmotor og en kraftig bensinmotor danner fundamentet for vår tids mest innovative sportsbil – BMW i8. Bilens sportslige sider er merkbare til enhver tid, ikke minst takket være et presist samspill mellom forbrennings- og elmotoren, som gir et balansert forhold mellom effektivitet og dynamikk.

BMW i

BMW eDRIVE.

BMW eDrive-teknologien er et resultat av flere års arbeid med utviklingen av BMW EfficientDynamics. Den smidige elmotoren oppnår maksimalt dreiemoment fra de første meterne, med fenomenal kjøreglede som resultat. Et innovativt kjølesystem sørger for at batteriet alltid har optimal driftstemperatur. Det gir batteriet bedre effekt og lengre levetid.
Den intelligente energistyringen koordinerer samspillet mellom elmotor og batteri og elmotor og forbrenningsmotor. Hele tiden med maksimal ytelse og et minimalt forbruk for øye. Dette er oppskriften på et kraftfullt og effektivt plugin-hybridsystem.

BMW eDrive som plugin-hybrid.

Den første sportsbilen med forbruk på linje med en småbil.

  • Kraftig plugin-hybridsystem

    Gjennomtenkte systemer tar skrittet inn i fremtiden. Det intelligente eDrive-motorsystemet i BMW i8 forener fordelene med elmotor og bensinmotor og skaper unike opplevelser bak rattet. Maksimal effekt og maksimal kjøredynamikk er inkludert. Elmotoren med 131 hk sitter på forakselen. Bakakselen drives av en kraftig 3-sylindret 1,5-liters BMW TwinPower Turbo bensinmotor med 231 hk og et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Kombinert med den elektriske kraften gir dette den typiske BMW-kjøregleden. Sammen akselererer de to motorene BMW i8 fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Likevel er drivstofforbruket svært lavt, med bare 0,21 liter per mil. CO2-utslippet ligger på 49 gram per km. Våre prislister inneholder informasjon om CO2-utslipp og strømforbruk.Avgassen fra forbrenningsmotoren tilfredsstiller utslippsstandarden Euro 6. Basis for beregning av forbruksverdier (strøm, drivstoff) er EU-kjøresyklusen (93/116/EF), som er sammensatt av ca. 1/3 bykjøring og 2/3 landeveiskjøring (målt i veistrekning). I tillegg måles CO2-utslippet. Forbruket er beregnet på biler med standardutstyr. Ekstrautstyr kan påvirke forbruket og kjøreytelsene.Opplysningene gjelder for Norge. Modellene som er avbildet, kan ha utstyr og tilbehør som ikke hører med til standardmodellenes spesifikasjoner. I enkelte land kan det på grunn av varierende lovbestemmelser forekomme avvik fra modell- og utstyrsversjonene som er beskrevet her. Ta kontakt med din BMW-agent for nærmere informasjon. Vi forbeholder oss retten til endringer i konstruksjon og utstyr og tar forbehold om feil. Det er ikke tatt hensyn til spesialutstyr for det enkelte land.Egenvekt EU i kg: Verdiene er inkludert et tankinnhold på 90 prosent, en førervekt på 68 kg og 7 kg bagasje. Egenvekten gjelder biler med standardutstyr. Ekstrautstyr kan øke egenvekten.BMW anbefaler bruk av blyfri bensin med 95 ROZ. Det kan brukes ned til 91 ROZ med en maksimal etanolandel på 10 prosent (E10). Opplysningene om forbrenningsmotorens forbruk er basert på bruk av bensintypen 98 ROZ.Opplysningene gjelder ikke én enkelt bil og er ikke en del av tilbudet, men skal kun brukes for å sammenligne ulike biltyper.CO2-utslipp forårsaket av produksjon og klargjøring av drivstoff eller andre energikilder, er ikke inkludert i beregningen av CO2-utslipp iht. direktiv 1999/94/EF.

  • Intelligent energistyring

    Den enestående effektiviteten til BMW i8 skyldes et perfekt samspill mellom BMW eDrive-teknologien og bensinmotoren. Bruken av de to systemene koordineres nøyaktig avhengig av kjøremodus og kjøresituasjon. Bremseenergi gjenvinnes ved hjelp av konseptet one-pedal-feeling, og mens bilen bremser, og øker bilens elektriske rekkevidde. Den aerodynamisk optimerte designen bidrar også til at BMW i8, til tross for at den er en renraset sportsbil, har forbruks- og utslippsverdier som kan sammenlignes med verdiene for en småbil.

3-SYLINDRET 1,5-LITERS BMW TWINPOWER TURBO BENSINMOTOR.

3-SYLINDRET 1,5-LITERS BMW TWINPOWER TURBO BENSINMOTOR.

Den nyutviklede 3-sylindrede 1,5-liters BMW TwinPower Turbo bensinmotoren er basert på BMW EfficientDynamics-strategien og har alle fordeler man forventer av en motor i en sportsbil. Motorstyringen sørger for optimal ladningsveksling ved hjelp av tenningstidspunktet og rask respons fra turboladeren. Motoren har 231 hk, er svært turtallsvillig og har et dreiemoment på inntil 320 Nm. Dynamikk og høyt ytelsesnivå til tross, er energiutnyttelsen intet mindre enn imponerende. Forbruket ved blandet kjøring ligger på kun 0,21 liter per mil <info_icon_co2_disclaimer>, mens CO₂-utslippet er 49 gram per km <info_icon_co2_disclaimer>.

Lightweight and compact.

The BMW TwinPower Turbo engine displays a strong performance with low consumption.

  • CO2 disclaimer

    Further information about the official energy and fuel consumption and the official specific CO2 emissions for new passenger automobiles can be found in the "New Passenger Vehicle Fuel Consumption, CO2 Emission And Electric Power Consumption Guidelines", which are available free of charge at all sales outlets and from DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern, Germany.

    The exhaust gas of the engine for charging the high-voltage battery meets the EU6 emissions standard. Fuel consumption is determined in accordance with the ECE driving cycle (93/116/EC), made up of approximately one-third urban traffic and two-thirds extra-urban driving (based on the distance covered). CO2 emissions are measured in addition to energy consumption as such. Fuel consumption levels are calculated on the basis of vehicles with standard equipment. Special equipment can have an impact on fuel consumption levels.

    These specifications apply to vehicles on the German market. The models illustrated may, in part, include optional equipment and accessories not fitted as standard. According to the specific requirements of other markets, alterations may occur regarding models, standard and optional equipment as described in the text and illustrations. For precise information, please contact your BMW Partner. Subject to change in design and equipment. Subject to error. Equipment specific to national markets is not represented here.

    Unladen weight (EU) in kg: the figure quoted includes a 90 per cent tank filling, 68 kg for the driver and 7 kg for luggage. Unladen weight applies to vehicles with standard equipment. Optional equipment may increase this figure.

    BMW recommends the use of super unleaded 95 RON fuel. Unleaded RON 91 fuel or higher with a maximum ethanol limit of 10 percent (E10) is also permitted. The combustion engine’s fuel consumption rates listed are based on the use of RON 98 fuel.

    The figures are not based on an individual vehicle and do not constitute part of the product offer; they are provided solely for the purposes of comparison between different vehicle types.

    CO2 emissions caused by the production and provision of fuel or other energy sources are not taken into account in the determination of CO2 emissions pursuant to Directive 1999/94/EC.

KJØREMODI.

COMFORT, ECO PRO og SPORT er ulike kjøremodi som tilpasser bilens egenskaper til kjøresituasjonen og dermed legger til rette for store kjøreopplevelser. Du kan kjøre rent elektrisk i inntil 65 km/t med en rekkevidde på inntil 37 km*, eller nyte en dynamisk sportsbilfølelse på landeveien. Og derimellom får du det beste fra begge verdener. Det perfekte samspillet mellom bensinmotoren og elmotoren viser tydelig at dette konseptet ikke er et kompromiss.
Når du trykker på eDrive-knappen, viser BMW i8 sine rene, elektriske krefter. Den kan du bruke i COMFORT- og ECO PRO-modus. I COMFORT-modus med eDrive kjører BMW i8 uten hjelp fra forbrenningsmotoren helt til batteriet er nesten tomt. Med eDrive kan BMW i8 kjøre rent elektrisk i inntil 120 km/t. Når eDrive-knappen ikke er aktivert, startes forbrenningsmotoren ved 60 km/t.
* Resultat fra en intern forbruksstudie utført av BMW. Rekkevidden avhenger av ulike faktorer, fremfor alt kjørestil, veiforhold, utetemperatur, varme/klimaanlegg og forhåndstemperering.

  • COMFORT-modus

    Start motoren, og skru opp forventningene. I COMFORT-modus starter BMW i8 straks elmotoren med fulladet batteri. Du kan kjøre rent elektrisk i inntil 65 km/t, ved igangkjøringer i lyskryss og forbikjøringer. I høyere hastigheter starter også forbrenningsmotoren og bidrar til enestående kjørekomfort.

  • ECO PRO-modus

    I ECO PRO-modus får BMW i8 virkelig vist hvor effektiv den er. Både gasspedalen og girkassen, varme- og klimastyringen, er tilpasset maksimal energiutnyttelse. Du kan kjøre rent elektrisk i inntil 65 km/t. I høyere hastigheter og når batteriets ladestatus synker til under et visst nivå, starter forbrenningsmotoren.

  • SPORT-modus

    Som et alternativ til girstilling D, der kjøretrinnene veksles automatisk, kan du også velge SPORT-modus. I denne modusen er det mulig å gire manuelt, med girvelgeren eller girhendlene på rattet. I SPORT-modus aktiveres dessuten spesielle bilinnstillinger som legger til rette for sportslig kjøring. Forbrennings- og elmotoren utnytter drivmomentet optimalt, karakteristikken til gasspedalen er programmert for spontane respons og elmotorens boostfunksjon kan utnyttes fullt ut. I tillegg sørger SPORT-innstillingen for maksimal gjenvinning av bremseenergi når motoren går uten gasspådrag og ved bremsing.

FIREHJULSDRIFT.

Når du har trykket på eDrive-knappen, kjører BMW i8 rent elektrisk og drives utelukkende av forakselen. I hybridmodus sørger firehjulsdriften og kombinasjonen av to motortyper for optimalt veigrep i alle situasjoner. Elmotoren sitter på forakselen, mens bakakselen drives av en høyeffektiv 3-sylindret motor. Alle de fire hjulene kan drives samtidig av de to motorene. Det gir bilen forhjuls- eller firehjulsdrift avhengig av kjøresituasjonen. Når du kommer utenfor bygrensene, får den fullverdige firehjulsdriften til BMW i8 virkelig utfolde seg i opptil 250 km/t.