EN ATLET I TOPPFORM.

Energiutnyttelse og dynamikk i BMW i8.

EN ATLET I TOPPFORM.

Energiutnyttelse og dynamikk i BMW i8.

Den innovative LifeDrive-konstruksjonen gjør at BMW i8 oppfyller alle forutsetninger for en optimal konstruksjon med lav vekt. Bilen har i tillegg det laveste tyngdepunktet av alle modellene fra BMW. Et perfekt utgangspunkt for klassiske sportsbilegenskaper. Ultralette materialer, optimert aerodynamikk og en omfattende pakke av BMW EfficientDynamics-teknologi gir BMW i8 usedvanlig lave forbruks- og utslippsverdier.

EN ATLET I TOPPFORM.Energiutnyttelse og dynamikk i BMW i8.

Den innovative LifeDrive-konstruksjonen gjør at BMW i8 oppfyller alle forutsetninger for en optimal konstruksjon med lav vekt. Bilen har i tillegg det laveste tyngdepunktet av alle modellene fra BMW. Et perfekt utgangspunkt for klassiske sportsbilegenskaper. Ultralette materialer, optimert aerodynamikk og en omfattende pakke av BMW EfficientDynamics-teknologi gir BMW i8 usedvanlig lave forbruks- og utslippsverdier.

BMW i

AERODYNAMIKK.

Et strømlinjeformet karosseri, en tydelig kjegleform og lav vekt styrker bilens posisjon som renraset sportsbil. En rekke aerodynamiske forbedringer sørger for at bilen er særdeles dynamisk, samtidig som energiutnyttelsen er optimal. Et eksempel på dette er LED-baklyktene, som er en del av layering-designen. Lyktene er utformet som luftkanaler, slik at fartsvinden strømmer gjennom dem.

Lav, bred og dynamisk.

BMW i8 har alle egenskapene som kjennetegner en fullblods sportsbil.

  • Aerodynamisk design

    Linjene og den flate silhuetten til BMW i8 avslører kreftene som venter på å slippe løs. Bilen har et utpreget dynamisk utseende, selv når den står i ro. Utforming og detaljer med ideelle aerodynamiske egenskaper preger designen. Streamflow-designen, det vil si linjene som møtes i C-stolpen, linjen som svinger seg oppover langs sideveggen, og taklinjen, er mye mer enn et visuelt grep. Dette konseptet forbedrer aerodynamikken til BMW i8 merkbart. En luftmotstandskoeffisient på kun 0,26 cw beviser at BMW i8 er en sportsbil. Det finnes ikke maken til denne kjegleformede, aerodynamiske designen.

  • Aerodynamiske egenskaper

    Den delvis lukkede BMW-nyregrillen og den aktive luftspjeldstyringen i fronten slipper bare inn luften som trengs til kjølingen. Store luftinntak i frontskjørtet, såkalte air curtains, bidrar effektivt til å senke luftmotstanden. Disse detaljene er godt synlige og noe av det første du legger merke til når du ser BMW i8. Såkalte AeroFlaps bak forhjulene og foran bakhjulene bidrar også til å redusere luftmotstanden. Den presise luftføringen rundt karosseriet gir optimal kjøredynamikk og -stabilitet. Dette skyldes også de spesielle sideskjørtene med diffusor. Såkalte aerofelger reduserer luftvirvler ved hjulene og bidrar dermed også til å holde luftmotstanden nede.

LETT KONSTRUKSJON.

Lavere vekt, bedre smidighet og effektivitet.

LETT KONSTRUKSJON.

Lavere vekt, bedre smidighet og effektivitet.

Vektbesparende konstruksjoner er et must i biler med elmotor. Vekt er den faktoren som har størst betydning for dynamikk, design og energibehov. Lav vekt gir raskere akselerasjon, bedre dynamikk og maksimal virkningsgrad.

Lightweight construction in the BMW i8.

Less weight. More agility and efficiency

KARBON.

KARBON.

Kupeen er laget av et innovativt og allsidig karbonkomposittmateriale. Dette kompenserer for den ekstra vekten batteriet utgjør. Materialet er rundt 50 prosent lettere enn stål og 30 prosent lettere enn aluminium, men like fast og kollisjonssikkert. BMW i-modellene er de første serieproduserte bilene der større komponenter er produsert av dette høyteknologiske materialet. Karbon er en vesentlig del av den innovative LifeDrive-konstruksjonen, som forandrer alt i BMW i8, og setter standarden for fremtidens sportsbiler.

LIFEDRIVE-KONSTRUKSJON.

Typiske sportsbilproporsjoner møter her et usedvanlig vektbesparende konsept, der ingeniørene har redusert vekten til det absolutte minimum. LifeDrive-konstruksjonen består av to deler som er utviklet for å møte kravene til intelligente vektbesparende konstruksjoner. Den første delen er Drive-modulen, et understell i aluminium, der elmotoren er integrert i den fremre delen. I bakre del av Drive-modulen finner vi den 3-sylindrede bensinmotoren. Disse to komponentene bindes sammen av høyspentbatteriet. Den andre delen av LifeDrive-konstruksjonen er Life-modulen, en ultralett kupé av høyfast karbon. Den bidrar til å kompensere for vekten av elmotoren og høyspentbatteriet. Med LifeDrive-konseptet setter BMW i8 standarden for hele hybridbilsegmentet. Det vektbesparende konseptet er som en skreddersydd dress, perfekt tilpasset for maksimal sportslighet og gjennomtenkt bærekraft på veiene.

Et enestående konsept.

Grunnlaget for sammenføringen av sportslige kjøreegenskaper og bærekraftig energiutnyttelse.

  • 50:50-aksellastfordeling

    Det spesielle LifeDrive-konseptet gjør at vekten i BMW i8 er optimalt fordelt på akslene. Elmotoren foran, bensinmotoren bak og mellom dem høyspentbatteriet i den såkalte energitunnelen som går gjennom bilen langs midtkonsollen. Hybridteknologien med batteri i karosserigulvet kombinert med den lette karbonmodulen over, gir en optimal vektfordeling – og ikke minst utmerkede sportslige kjøreegenskaper.