0 % UTSLIPP, 100 % KJØREGLEDE.

Drivverk og teknikk utviklet for nye BMW i3.

0 % UTSLIPP, 100 % KJØREGLEDE.

Drivverk og teknikk utviklet for nye BMW i3.

0 % UTSLIPP, 100 % KJØREGLEDE.Drivverk og teknikk utviklet for nye BMW i3.

Ingenting er mer fascinerende enn starten på en ny epoke. Der du før hørte motorstøy, utfolder kreftene seg nå nesten lydløst. Plutselig kan du bevege deg avslappet gjennom storbyen. For BMW i har designet et helt nytt og bærekraftig elbilkonsept. Det gjør BMW i3 til den første bilen som kun er utviklet for kjøring med elmotor.

BMW i

ELEKTRISK KJØREGLEDE.

Spontan glede er den beste gleden, like spontan som elmotoren i BMW iPerformance. Ved start trenger du bare trå gasspedalen lett inn, og BMW i3 akselererer med fullt dreiemoment og nesten lydløst fra stillestående. Du kan også bremse med gasspedalen. Straks du tar foten av gasspedalen, merker du bremseeffekten. Den oppstår fordi BMW i3 gjenvinner den overflødige bevegelsesenergien og lagrer den i batteriet. Denne innovasjonen kaller vi one-pedal-følelsen. Den gir en mer direkte kjørefølelse samtidig som den bidrar til å øke rekkevidden.

En ny kjøreopplevelse.

Elmotoren i BMW i3.

  • BMW iPerformance – dynamikk fra start

    Sjelden har en ny epoke hatt en så rask start som med BMW i3. Elmotoren BMW iPerformance har BMW utviklet selv. Med en effekt på 170 hk (125 kW) og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm byr den på uforlignelig kjøredynamikk. Men hva betyr det egentlig i praksis? Fullt dreiemoment er tilgjengelig uavbrutt helt fra start. Mens biler med tradisjonelle motorer må gire opp under akselerasjonen, gjør elmotoren at BMW i3 Plus (94 Ah) akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder uten avbrudd. Det er spesielt på de første meterne at du kjører fra biler med kraftigere motor.

  • Effektivt strømforbruk

    BMW i3 hever standarden for effektivt strømforbruk. Forbruket til BMW i3 på 12,9 kWh per 100 km er svært effektivt. Og nye BMW i3 bruker bare 12,5 kWh. Det tilsvarer ca. 3,50 euro per 100 km med nærmest lydløs, utslippsfri og avslappet kjøreglede.

BMW i3 PLUG-IN HYBRID.

BMW i3 PLUG-IN HYBRID.

BMW i3 Plug-in hybrid gir deg lengre kjøreglede. Bilen er utstyrt med Range Extender, som er plassert ved siden av elmotoren bak i bilen og kan forlenge rekkevidden til nye BMW i3 i COMFORT-modus fra inntil 200 km til inntil 330 km. Den lille 2-sylindrede bensinmotoren er stillegående og driver en generator som holder høyspentbatteriets ladenivå konstant, slik at BMW i3 kan fortsette å kjøre på elmotoren. Rekkeviddeforlengeren starter automatisk når batteriets ladenivå er lavt.

SKREDDERSYDD MOBILITET SETTER STANDARDEN.

For å sette et bærekraftig preg på elbilepoken måtte vi finne opp bilen på nytt. En av de største utfordringene var å kompensere for høyspentbatteriets vekt. Derfor ble bilkonstruksjonen delt i to separate deler. I den nedre Drive-modulen av aluminium er chassis- og drivverkskomponentene plassert sammen med batteriet. Det gjør at hele den øvre Life-modulen kan brukes til en romslig kupé. Dermed har vi lykkes i å sette en kupé av ekstremt lett og robust karbonfiber i serieproduksjon. Karbonfiber er ti ganger tynnere enn et hårstrå, men er likevel mer stabilt enn stål og veier bare halvparten så mye. Dette reduserer vekten og tyngdepunktet til BMW i3 samtidig som sikkerheten og smidigheten øker.

Løsninger for fremtiden.

Produksjonen av BMW i3.

  • LIFE-MODULEN

    Hele den øvre Life-modulen brukes til kupé. Den er laget i karbonfiber som sørger for høy sikkerhet, og har en innbydende Loft-design. Dette reduserer vekten til nye BMW i3 til 1245 kg, gjør den enestående smidig og påvirker rekkevidden positivt.

  • DRIVE-MODULEN

    Drive-modulen består av lett aluminium og rommer alle komponentene som får bilen til å kjøre. Bak i bilen er elmotoren og girkassen plassert. Der sitter også Range Extender i BMW i3 Plug-in hybrid. Høyspentbatteriet er trygt plassert i chassiset. Dette gir optimal sikkerhet og et lavt tyngdepunkt. Det er perfekt med tanke på de smidige kjøreegenskapene til den bakhjulsdrevne BMW i3. Det er en garanti på 8 år eller 100 000 km på batteriet.

KARBONFIBER ER STARTEN PÅ EN NY EPOKE.

Fordelene.

CFRP (karbonfiberforsterket plast) er et komposittmaterial av karbonfiber og en plastmiks, som tåler høy belastning. Dette materialet er ca. 30 prosent lettere enn aluminium og ca. 50 prosent lettere enn stål.

Produksjonen. Trinn 1.

BMW Group produserer selv karbonfiber i samarbeid med SGL Automotive Carbon Fibers. Etter mer enn ti års forsknings- og utviklingsarbeid er for første gang serieproduksjon i stor skala mulig i bilproduksjonen.

Produksjonen. Trinn 2.

Fibrene spinnes og veves til matter som dyppes i harpiks.

Produksjonen. Trinn 3.

Deretter blir de støpt til faste elementer, selve karosserikomponentene.

Produksjonen. Trinn 4.

I neste trinn settes karosserikomponentene sammen ved hjelp av en egenutviklet automatisert limeprosess.

Resultatet.

Bruken av karbonfiber gir karosseriet høyere stabilitet og personene i bilen økt sikkerhet. Maksimal stivhet muliggjør raskere akselerasjon, smidigere kjøreegenskaper og bedre veigrep. Den reduserte vekten senker forbruket.

FØRERASSISTENTSYSTEMER.

FØRERASSISTENTSYSTEMER.

BMW i3 har mange innovative assistentsystemer som ikke bare støtter deg under kjøringen, men som også hjelper deg når du skal parkere. Med pakken Driving Assistant Plus kan BMW i3 varsle deg om fare for kollisjon, og systemet er i stand til å holde avstand og hastighet automatisk når du kjører i tett bytrafikk og kø. Ved køkjøring på motorvei styrer køassistenten også. Med parkeringsassistenten går parkeringen som en lek. Systemet kan også parkere helt av seg selv (ekstrautstyr).

  • Driving Assistant Plus

    Driving assistant Plus (ekstrautstyr) inkluderer en omfattende pakke med innovative assistentsystemer som bidrar til å gjøre kjøreturen i BMW i3 sikker og komfortabel. Aktiv Cruise Control med Stop & Go-funksjon holder ønsket avstand til bilen foran i hastigheter mellom 0 og 140 km/t og regulerer bilens hastighet automatisk helt til bilen står stille. Ved køkjøring på motorvei styrer køassistenten i tillegg bilen aktivt i hastigheter inntil 60 km/t. Dette hjelper deg å holde BMW i3 innenfor kjørefeltet så lenge du holder minst én hånd på rattet. Sammenstøtvarslingen med City-bremsefunksjon varsler når det er fare for kollisjon med biler. Fotgjengervarslingen med City-bremsefunksjon advarer mot sammenstøt med fotgjengere, såfremt det er lyst nok. Speed Limit Info viser den gjeldende fartsgrensen på instrumentpanelet.

  • Parkeringsassistentpakke

    Parkeringsassistentpakken består av Park Distance Control, ryggekamera og parkeringsassistent. I tillegg til å assistere deg når du parkerer gjør pakken det mulig å parkere bilen automatisk. BMW i3 både styrer, gir gass og bremser, helt av seg selv.

Drivstofforbruk og CO₂-utslipp.

  • Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3:
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 0
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 12,9

    Strømforbruk og CO2-utslipp for nye BMW i3:
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 0
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 12,6*/13,1**

    Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3 Plug-in hybrid:
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 13
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,5
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,6

    Strømforbruk og CO2-utslipp for nye BMW i3 Plug-in hybrid:
    CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 12*/13**
    Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 11,3*/11,9**
    Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,06

    * Felgklasse 1: 19" hjul
    ** Felgklasse 2: 20" hjul, vinterhjul

    Verdiene for drivstofforbruk, CO2-utslipp og strømforbruk er avhengige av den valgte felg- og dekkdimensjonen.

    Rekkevidden avhenger av ulike faktorer, fremfor alt kjørestil, veiforhold, utetemperatur, varme/klimaanlegg og forhåndstemperering.

    Våre prislister inneholder informasjon om CO2-utslipp og drivstofforbruk.