ELEGANSE. I ENHVER KJØRESITUASJON.

Kjøredynamikken og energiutnyttelsen til BMW 7-serie.

ELEGANSE. I ENHVER KJØRESITUASJON.

Kjøredynamikken og energiutnyttelsen til BMW 7-serie.

BMW EfficientDynamics-ingeniørene står bak konsepter som blant annet en innovativ og lett konstruksjon, banebrytende motorer og en svært intelligent energistyring. Disse forenes i BMW 7-serie på en mesterlig måte. Resultatet er en fremragende kombinasjon av kjørekomfort, dynamikk og effektivitet.

ELEGANSE. I ENHVER KJØRESITUASJON.Kjøredynamikken og energiutnyttelsen til BMW 7-serie.

BMW EfficientDynamics-ingeniørene står bak konsepter som blant annet en innovativ og lett konstruksjon, banebrytende motorer og en svært intelligent energistyring. Disse forenes i BMW 7-serie på en mesterlig måte. Resultatet er en fremragende kombinasjon av kjørekomfort, dynamikk og effektivitet.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Når BMW snakker om maksimale kjøreytelser og minimalt forbruk, dreier seg alt om kjøregleden som BMW er kjent for. BMW EfficientDynamics er navnet på BMWs strategi for å minimere drivstofforbruk og utslipp, samtidig som kjøredynamikk og kjøreglede maksimeres. Disse tiltakene omfatter drivverket, energistyringen og modellkonseptet og finnes på alle BMW-modeller.
Den nye generasjonen bensin- og dieselmotorer fra BMW TwinPower Turbo-familien sørger for høyere effekt og lavere forbruk. Optimerte aerodynamiske egenskaper og BMW EfficientLightweight bidrar til mer effektiv drivstoffutnyttelse. BMW EfficientLightweight reduserer vekten ved å bruke rett material på rett sted og gjør i tillegg bilen stivere. BMW er ledende på innovative løsninger og er den eneste store bilprodusenten som bruker det lette og samtidig høyfaste materialet karbonfiber (CFRP). Tiltakene omfatter også intelligent energistyring og ECO PRO-modus, som du aktiverer selv for å kjøre så økonomisk som mulig. BMW er i tillegg langt fremme når det gjelder motorer for fremtiden. Eksempler på dette er BMW eDrive-teknologien for elbiler samt plugin-hybridbilene.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

BMW EfficientLightweight står bak utviklingen av spesielt lette konsepter og en intelligent materialkombiasjon samt kvalitet ned til minste detalj.
Bruken av aluminium, høyfast stål, magnesium og karbonfiberforsterket kunststoff (CFRP; danner også basis for carbon core) bidrar til den massive vektreduksjonen, samtidig som den øker bilens stabilitet. Bilen veier 130 kg mindre enn den forrige generasjonen, til tross for at den har flere komfort- og sikkerhetsfunksjoner. En intelligente hybridkonstruksjon og vektreduserende sammenføyningsteknologi resulterer i en balansert massefordeling i tillegg til at tyngdepunktet senkes ytterligere.
Med disse løsningene setter BMW EfficientLightweight nye standarder innen intelligente og lette konstruksjoner. Sammenlignet med forgjengeren har den nye BMW 7-serie redusert CO2-utslippene med inntil 25 prosent. Dette skyldes forbedrede produksjonsprosesser (bedre utnyttelse av materialer, gjenvinnbar energi i BMW-produksjonen) og bærekraftige produktegenskaper (sekundæraluminium, resirkulerte termoplastiske kunststoffer) gjennom hele verdiskapningskjeden (fra utvinning av råstoffer til produksjon, kjøring og resirkulering).

CARBON CORE.

Et viktig element i BMW EfficientLightweight i BMW 7-serie er at karosseriet består av en innovativ blandingskonstruksjon. Bruken av stål, aluminium og spesielt det innovative materialet karbon (karbonfiberforsterket kunststoff CFRP) tilfredsstiller ikke bare alle krav til kjøredynamikk og komfort, men setter nye standarder i luksusklassen.
I sentrum for konseptet står carbon core, som i det stive karosseriet veier mindre enn stål. Vekten er redusert ned til minste detalj, noe som gir en nesten perfekt aksellastfordeling på 50:50 og et enda lavere tyngdepunkt. Dette er med andre ord det ideelle bil-DNA som sørger for maksimal kjørekomfort, smidige kjøreegenskaper samt lavere forbruk og utslipp.
På denne måten kombinerer BMW EfficientDynamics høy virkningsgrad med maksimal kjøredynamikk og demonstrerer sin teknologiske kompetanse innen innovative og lette konstruksjoner.

AERODYNAMIKK.

Aerodynamikk spiller en viktig rolle når det gjelder bilens luftmotstand, kjørestabilitet og akustikk.
I forbindelse med BMW EfficientDynamics er spesielt luftmotstanden viktig, og dermed også den såkalte luftmotstandskoeffisienten. Denne defineres av 40 % av karosseriets proporsjoner, 20 % av understellet, 30 % av området hjul/hjulhus og 10 % av funksjonsåpninger. Ettersom bilens grunnform i stor grad bestemmes av designen, og chassiset allerede er helt dekket, er hjulhusene og funksjonsåpningene de mest effektive områdene for optimering.
Luftmotstanden reduseres spesielt av air breather og air curtain på de fremre hjulhusene, samt av nyregrillen med active air stream med synlige luftspjeld mellom ribbene som elektrisk åpner og lukker luftinntaket foran radiatoren etter behov. Luftfjæringen på begge akslene senker automatisk bilen med 10 mm i hastighet over 120 km/t, noe som også reduserer luftmotstanden. Som følge av disse tiltakene er bilens luftmotstand inntil 10 % lavere enn på den forrige modellen.

  • Active air stream-nyregrill

    Active air stream-nyregrillen er blant det aller nyeste innen aerodynamikkfunksjoner. Er behovet for kjøling lavt, lukker den grillen elektronisk med luftspjeldene og reduserer dermed luftgjennomstrømningen i motorrommet. Dette gir bedre aerodynamikk og lavere forbruk.

  • Air curtain

    Air curtain reduserer karosseriets luftmotstand på en imponerende enkel, men likevel svært effektiv måte. Fartsvinden som strømmer gjennom frontskjørtet, akselereres av luftkanaler som smalner. Dette gjør at luften effektivt ledes forbi hjulene. På den ene siden reduseres turbulensen i hjulhusene, noe som gir lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp. På den andre siden gir air curtain bedre avkjøling av viktige komponenter.

  • Air breather

    Air breather er plassert bak forskjermene og er ett av de innovative tiltakene som bidrar til å optimere bilens aerodynamiske egenskaper. Sammen med air curtain som er integrert i frontskjørtet, kanaliserer air breather fartsvinden og sørger for merkbar reduksjon i turbulensen. Dette reduserer bilens luftmotstand, og dermed bidrar det også til å redusere både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

  • Aerofelger

    Perfekte aerodynamiske egenskaper som bidrar til redusert forbruk, omfatter ikke bare karosseriet. Når bilens dekk og felger roterer, skaper ekene ofte luftvirvler som øker luftmotstanden. BMW har utviklet nye aerodynamiske felger med forbedrede strømningsegenskaper. Turbindesignen motvirker effektivt luftvirvlene slik at luften ledes uforstyrret lang sidene av bilen. Det reduserer luftmotstanden og bidrar til lavere utslipp og mer kjøreglede.

BMW 730d/Ld.

BMW 730d med 6-sylindret TwinPower Turbo diesel-rekkemotor fra den nyeste motorgenerasjonen fra BMW EfficientDynamics utmerker seg med suverene kjøreytelser kombinert med lavt forbruk. Disse innovative motorene har et imponerende dreiemoment på 620 Nm og inntil 265 hk – kombinert med et forbruk på kun 0,49 til 0,45 l/mil (0,52 til 0,48 l/mil med xDrive) og CO2-utslipp ved blandet kjøring på 129 til 119 g/km (137 til 127 g/km med xDrive). Med slike motorer akselererer BMW 730d/Ld fra 0 til 100 km/t på kun 6,1 sekunder (5,8 med xDrive) og har en topphastighet på 250 km/t. 3,0-liters dieselmotoren er konstruert i lett aluminium og imponerer med høy effekt, fascinerende kraftutfoldelse og spontan respons i alle turtallsområder. Den kombinerer common-rail innsprøytning og totrinns turbolader med variabel turbingeometri.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for komfort og kjøredynamikk og er sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet, og det fører til redusert forbruk og mindre motorstøy. Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring.
Integrerte funksjoner, som forutseende drift og overvåking av bilens bevegelser og av trafikksituasjonen, har betydelig innvirkning på hvordan girkassen girer. Systemet velger optimalt gir i alle kjøresituasjoner uavhengig av kjøremodus. Den forutseende driften sørger ved hjelp av navigasjonsdata og girkassestyring som er tilpasset kjøreruten, for sportslig respons (SPORT-modus) eller mer komfortabel kjøring med færre girskift (COMFORT-modus).

BMW xDrive.

BMWs intelligente firehjulsdriftsystem xDrive tilpasser seg vanskelige veiforhold perfekt ved å sørge for at veigrepet alltid er optimalt. Med xDrive og dynamisk stabilitetskontroll (DSC) har din BMW godt veigrep og er retningsstabil. xDrive fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen ved hjelp av DSC-sensorene. Dette hindrer over- og understyring i svinger, slik at bilen blir mer retningsstabil. I tillegg kan du kjøre sikkert og jevnt på glatte og bratte strekninger. DSC trenger ikke gripe inn så ofte ved dårlige veiforhold. BMW xDrive kombinerer alle fordelene ved firehjulsdrift – veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet – med de smidige kjøreegenskapene som er typiske for BMW.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyringen i BMW 7-serie omfatter som standard følgende teknologi fra BMW EfficientDynamics: Auto Start Stopp-funksjon, Brake Energy Regeneration og elektrisk servostyring. Samspillet mellom disse teknologiske løsningene sørger for bærekraftig mobilitet og maksimal energiutnyttelse.
Med forbehold om avvik i bilder på grunn av mindre endringer.

  • Auto Start Stopp-funksjon

    Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når du bremser bilen til den står i ro. Dette reduserer drivstofforbruket med inntil 6 prosent.
    En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Straks du tar foten av bremsepedalen, starter motoren igjen.
    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

  • Brake Energy Regeneration

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og ytelsen øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyringen tilpasser servoeffekten til den aktuelle hastigheten. Dette betyr direkte og presis styring i høy hastighet og lette rattbevegelser når du skal manøvrere bilen. Styringen bruker dessuten kun energi når det er behov for det. Dette senker drivstofforbruket og utslippene.
    Dette systemet bruker en elektromotor i stedet for en hydraulikkpumpe. I motsetning til konvensjonelle systemer der en pumpe drives permanent av motoren, arbeider den elektriske servostyringen kun når rattet beveges. Når du kjører rett frem eller holder rattet i samme posisjon, for eksempel i lange, slake svinger, er elektromotoren ikke aktivert og bruker følgelig ikke energi. Servoeffekten justeres fleksibelt i forhold til kjøresituasjonen og hastigheten. Dette gir økt styrekomfort.

DRIVING EXPERIENCE-KNAPP INKL. ECO PRO.

Med Driving experience-knappen kan du velge mellom COMFORT-modus for standard motor-, chassis- og girkasseinnstillinger, ECO PRO-modus for økonomisk kjøring og SPORT-modus som gjør kjøringen mer dynamisk. Ved hjelp av veivisning i sanntid tilpasser den nye, interaktive Adaptive-modus egenskapene til Dynamic Damping Control, styringen og automatgirkassen, og det i god tid før kjøresituasjonen krever det. I ECO PRO-modus styres karakteristikken til gasspedalen, girkassen og varme-/klimaanlegget slik at energiutnyttelsen blir optimal. ECO PRO-modus kan redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Ved hjelp av funksjonene coasting, Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger er det mulig å redusere forbruket ytterligere. Proactive driving assistant registrerer lokale veiforhold ved hjelp av navigasjonssystemet og gir deg forhåndstips. Kommer du til en lavere fartsgrense etter neste sving, anbefaler systemet deg allerede før svingen å slakke ned på farten. ECO PRO-ruteplanlegger bidrar også til å redusere drivstofforbruket. Avhengig av trafikken, kjørestilen din og lokale forhold foreslår den en rute som krever mindre drivstoff. Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller med frakoblet motor i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser. I SPORT-modus gir bilen mer sportslig respons og en mer dynamisk kjøreopplevelse.

  • Coasting

    Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller med frakoblet motor i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser.

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant registrerer lokale forhold ved hjelp av Navigasjonssystem Professional og gir forhåndstips. Kommer du til en lavere fartsgrense etter neste sving, anbefaler systemet deg allerede før svingen å ta foten av gasspedalen.

  • ECO PRO-ruteplanlegger

    ECO PRO-ruteplanlegger bidrar også til å redusere drivstofforbruket. Avhengig av trafikken, kjørestilen din og lokale forhold foreslår den en rute som krever mindre drivstoff.

  • Adaptive-modus.

    Adaptive-modus er en intelligent og interaktiv funksjon i Driving experience-knappen. Adaptive-modus påvirker chassisreguleringssystemet Dynamic Damping Control, styringen og automatgirkassen og tilpasser innstillingene kontinuerlig til kjøresituasjonen, uavhengig av hvilken kjøremodus (COMFORT/SPORT) som er valgt.
    Når Adaptive-modus er aktivert, tar systemet hensyn til mange faktorer som kickdown, rattbevegelser, cruise control og kjørestil. Systemet samarbeider dessuten med sanntidsnavigasjonen for å tilpasse chassisreguleringen til svinger, veikryss og ulike veityper. I tillegg til Adaptive-modus kan du velge mellom SPORT-, COMFORT- og ECO PRO-modus.

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie modeller med bensin- eller dieselmotor*:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 1,26–0,45
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 299–119

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie iPerformance modellene**:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,23–0,21
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 53–49
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,0 til 12,5

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 750Li xDrive:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,85–0,83
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 197–192

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW M760Li xDrive og BMW M760Li xDrive modellen V12 Excellence**:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 12,6
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 299

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 730d:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,49–0,45
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 129–119

 

* Foreløpige tekniske verdier for de enkelte modellene.
** Foreløpige tekniske verdier.

 

BMW iPerformance modellene 740e, 740Le og 740Le xDrive leveres fra 2016.

 

Verdiene for drivstofforbruk, CO2-utslipp og strømforbruk er avhengige av den valgte felg- og dekkdimensjonen.

 

Våre prislister inneholder informasjon om CO2-utslipp og drivstofforbruk.