BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRISK KJØREOPPLEVELSE.

BMW 740e Plug-in-Hybrid.

BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRISK KJØREOPPLEVELSE.

BMW 740e Plug-in-Hybrid.

BMW 7-serie med eDrive fra BMW EfficientDynamics (BMW 740e/740Le/740Le xDrive iPerformance) kombinerer det beste fra to verdener. Her er rekkevidden og ytelsen til en BMW TwinPower turbomotor kombinert med effektiviteten til en elmotor. Resultatet er vesentlig lavere drivstofforbruk og tilsvarende lave utslipp. Og kjøreytelser som lar deg oppleve komforten i BMW 7-serie mer intenst.

BMW iPERFORMANCE. EN ELEKTRISK KJØREOPPLEVELSE.BMW 740e Plug-in-Hybrid.

BMW 7-serie med eDrive fra BMW EfficientDynamics (BMW 740e/740Le/740Le xDrive iPerformance) kombinerer det beste fra to verdener. Her er rekkevidden og ytelsen til en BMW TwinPower turbomotor kombinert med effektiviteten til en elmotor. Resultatet er vesentlig lavere drivstofforbruk og tilsvarende lave utslipp. Og kjøreytelser som lar deg oppleve komforten i BMW 7-serie mer intenst.

MODELLKONSEPT.

Denne luksuslimousinen fra BMW har lave forbruksverdier og full kjøredynamikk i alle kjøremodi. BMW 7-serie iPerformance innfrir alle forventninger med sin komfort og sine dynamiske egenskaper. På utsiden skiller iPerformance-modellen seg fra modellen med konvensjonell motor, blant annet med eDrive-emblemet på C-stolpen på begge sider og i-emblemet på sidene foran. I tillegg viser blå grillribber og blå hjulnav at bilen er full av innovativ motorteknologi. Det som virkelig er verdt å legge merke til, er rekkevidden i ren elmodus. I 44–48 kilometer (41–45 kilometer med xDrive) kjører den uten lokale utslipp og uten å bruke drivstoff. Selv ved blandet kjøring ligger CO2-utslippet til BMW 7-serie iPerformance på 51–45 g/km (56–49 g/km med xDrive). Høyspentbatteriet er plassert under baksetet, slik at det er plass til mye bagasje i bagasjerommet på 420 liter. Du finner ikke maken til dette fremtidsrettede modellkonseptet.

KJØRESTIL.

Som plug-in hybrid har BMW 7-serie iPerformance ulike driftsmodi som gir deg store muligheter til å påvirke bilens forbruk. Forbruket avhenger på den ene siden av hvilken kjøremodus du velger. På den andre siden avhenger det av hvordan du bruker bilen. Når batteriet er fulladet, kan du kjøre en strekning på inntil 48 kilometer (inntil 45 kilometer med xDrive) bare med elmotoren før BMW TwinPower Turbo bensinmotoren kobles inn for optimal energiutnyttelse og rekkevidde.

MOTORER.

En kraftig 4-sylindret BMW TwinPower Turbo bensinmotor og en høyeffektiv eDrive-elmotor driver BMW 7-serie iPerformance fremover. Systemeffekten er 326 hk med et systemforbruk ved blandet kjøring på 0,22–0,20 l/mil (0,25–0,21 l/mil med xDrive)*. Det intelligente firehjulsdriftsystemet BMW xDrive sørger for optimalt veigrep. Basert på disse teknologiske løsningene fra BMW EfficientDynamics har vi skapt en innovativ bil som har et økonomisk forbruk og samtidig utmerket kjøredynamikk og stabilitet uansett veiforhold.
* Alle verdier er avhengig av den valgte dekkdimensjonen.

  • 4-sylindret BMW TwinPower Turbo bensinmotor

    Den 4-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensinmotoren på 2,0 liter i BMW 740e/Le iPerformance utmerker seg med spontan kraftutfoldelse helt fra lave turtall og et kraftfullt dreiemoment i et bredt turtallsområde. I tillegg er den økonomisk og har lave utslipp av skadestoffer.
    Den 4-sylindrede bensinmotoren har alle de avanserte komponentene som en moderne motor skal ha. For å oppnå best mulig kjøredynamikk og drivstofføkonomi bruker BMW TwinPower turboteknologi med Valvetronic helvariabel ventilstyring inkludert dobbel-Vanos variabel kamakselstyring og High Precision Injection direkteinnsprøytning. Det gjør at motoren arbeider med høy virkningsgrad uansett belastning, og dermed bruker den mindre drivstoff. Når høyspentbatteriet lades, arbeider motoren i plug-in-hybriden i et høyere belastningsområde med optimal virkningsgrad. Det betyr at energien til høyspentbatteriet generes svært effektivt når bilen er i bevegelse.
    Motoren fra BMW EfficientDynamics-serien har 258 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Da går 0 til 100 km/t unna på 5,5–5,4 sekunder (xDrive: 5,3 sek). Drivstofforbruket ved blandet kjøring ligger på 0,22–0,20 liter per mil (xDrive: 0,25–0,21 mil), , og CO2-utslippet ligger på 51–45 gram per km (xDrive: 56–49 g/km).

  • Elmotor

    Den væskekjølte elmotoren i plug-in hybriden er integrert i bilens girkasse. Den har 113 hk og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Rent elektrisk kan den kjøre opptil 40 kilometer* (37 kilometer med xDrive*) og har en topphastighet på 120 km/t.
    Når du tar foten av gasspedalen, arbeider elmotoren som en dynamo som drives av hjulene, og omdanner kinetisk energi til elektrisk energi. Dette kalles rekuperasjon. Rekuperasjonsraten øker når du bremser. Opptil et visst trykk på bremsepedalen bremses bilen bare med elmotoren, som da omdanner enda mer bevegelsesenergi til strøm. Energien som gjenvinnes helt gratis, kan brukes til drift med elmotoren eller til å forsyne de elektriske forbrukerne med strøm. Dette reduserer drivstofforbruket, og driften blir enda mer økonomisk.
    * De oppførte foreløpige verdiene er ikke bekreftet og gjelder 17''- og 18''-dekk med lav rullemotstand.

  • Høyspentbatteri

    Høyspentbatteriet i BMW 740e/Le iPerformance Limousine er trygt plassert under baksetet og tar liten plass. Bagasjerommmet er bare litt mindre enn i den tradisjonelle modellen og rommer 420 liter.
    Batteriet kan lades med ladekabelen som følger med, fra en vanlig 230-volts stikkontakt eller fra en offentlig ladestasjon. Under kjøring fungerer elmotoren også som generator. Da omdannes kinetisk energi til elektrisk energi (rekuperasjon) som lagres i batteriet.
    Litiumionteknologien innebærer at de væskekjølte høyspentbatteriene har høy energitetthet og kompakte mål. Med en kapasitet på 9,2 kWh kan batteriet ved behov drive elmotoren med inntil 113 hk i et kortere tidsrom. Når batteriet er fulladet, gir det BMW 740e/Le iPerformance Limousine en elektrisk rekkevidde på inntil 44–48 km og en elektrisk topphastighet på 140 km/t.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyringen er en av kjernefunksjonene i BMW iPerformance-konseptet. Dette systemet koordinerer samspillet mellom alle drivkomponentene, slik at bilen får både effektiv energiutnyttelse og dynamiske kjøreytelser. Ved hjelp av en forutseende driftsstrategi optimerer den intelligente energistyringen hybriddriftens virkningsgrad. Den bruker tilgjengelige navigasjonsdata til å identifisere f.eks. strekninger og kjøresituasjoner der det lønner seg å bruke elmotoren eller å lade høyspentbatteriet.
Systemet forhindrer situasjoner der forbrenningsmotoren ville arbeidet med lav virkningsgrad, ved å øke til et høyere belastningsområde med bedre virkningsgrad. Det gir forbrenningsmotoren ekstra ytelse. Denne brukes til å generere strøm til batteriet ved hjelp av elmotoren/generatoren. Denne strømmen brukes senere til å drive elmotoren alene eller sammen med forbrenningsmotoren. Den styrer dessuten elmotoren/dynamoen slik at bevegelsesenergi kan omdannes til elektrisk energi ved bremsing og kjøring uten gasspådrag. I ECO PRO-modus sørger den intelligente energistyringen for at alle bilsystemer og komfortfunksjoner arbeider etter behov, slik at forbruket blir lavest mulig.
Med eDrive-tasten kan du velge mellom tre elektriske kjøremodi. Når du starter bilen, er som standard hybridmodusen AUTO eDrive (hybridmodus) aktiv. I MAX eDRIVE-modus kan du kjøre i inntil 140 km/t kun med elmotoren. I Battery Control-modus spares den lagrede elektriske energien til senere bruk.

  • AUTO eDrive-modus

    Når du starter bilen, er som standard hybridmodusen AUTO eDrive aktiv. Du kan bruke den svært effektive elektriske driften på en kontrollert måte. Avhengig av belastning og ladenivået til batteriet kan bilen kjøre i inntil 80 km/t kun med elmotoren. En Power Meter-indikator i instrumentpanelet informerer deg om bilens elektriske forbruk for øyeblikket, og hvor mye ekstra kraft elmotoren har å gå på, før forbrenningsmotoren automatisk kobles inn.

  • MAX eDrive-modus

    I MAX eDrive-modusen for ren elektrisk kjøring avgir elmotoren maks. ytelse. Du kan trå gasspedalen helt inn uten at forbrenningsmotoren slås på. Bilens topphastighet er 120 km/t. Ønsker du mer ytelse, kan du aktivere forbrenningsmotoren med girvelgeren eller gasspedalens kickdown-funksjon.

  • Battery Control-modus

    I modusen Battery Control drives bilen kun av forbrenningsmotoren, samtidig som den lades til et ladenivå du definerer selv. Den lagrede elektriske energien spares til senere bruk.

  • Forutseende energistyring.

    Når reisemålet er registrert i navigasjonssystemet, analyserer den forutseende energistyringen den planlagte strekningen ved hjelp av konstante data som fartsgrenser og sanntidsinformasjon om trafikksituasjonen. Systemet velger ren elektrisk driftsmodus når det er mest hensiktsmessig, effektiv energiutnyttelse og ikke minst det veivalget som lønner seg mest, for eksempel ved kjøring i byen.

LADING.

Det er enkelt å lade høyspentbatteriet. Du kan koble det til en vanlig stikkontakt eller BMW i-Wallbox fra det rikholdige utvalget av produkter og tjenester fra 360° ELECTRIC. Det finnes en rekke offentlige ladestasjoner fra ChargeNow der du kan lade bilen når du er på farten.

  • Lading hjemme

    Hjemme kan du lade bilen fra en vanlig 230-voltskontakt. Da er den ferdig ladet og klar til kjøring med elmotoren på under fire timer. Ladekontakten på bilen sitter under et lokk foran på venstre side. Du trenger ladekabelen som følger med bilen, for å lade batteriet. Den tar liten plass og oppbevares bak til venstre i bagasjerommet. En spesiell pakning beskytter ladekontakten og -støpslet mot vær og vind. I stedet for en vanlig stikkontakt er det mulig å montere en BMWi-Wallbox som ladestasjon på veggen. Den lader med høyere effekt og dermed raskere. Høyspentbatteriets ladenivå vises av en flerfarget LED-ring og i BMW ConnectedDrive-appen. Avhengig av flere faktorer, som strømstyrke, antallet aktive elektriske forbrukere i bilen under ladingen og om du bruker en BMWi-Wallbox, tar det ca. 2,4 timer å fullade et tomt høyspentbatteri. Når bilen er tilkoblet en lader, er det i tillegg mulig å varme opp / kjøle ned kupeen. Ved å bruke elmotoren ofte når du kjører, kan du redusere driftskostnadene merkbart.

  • Lading mens du er på farten

    Når du er på farten, kan du også enkelt lade bilen på offentlige ladestasjoner ved hjelp av en kabel som fås fra BMW tilbehør. For eksempel kan du lade mens du handler og så kjøre videre med elmotoren uten lokale utslipp og med fulladet batteri. Ladekontakten på bilen sitter under et lokk foran på venstre side. Du trenger ladekabelen som følger med bilen, for å lade batteriet med en vanlig stikkontakt. Kabelen oppbevares sikkert og kompakt på venstre hjulbue i bagasjerommet. Lading på offentlige ladestasjoner krever en kabel som fås fra BMW tilbehør. Ladetiden påvirkes av ulike faktorer, som strømstyrken og antall aktive forbrukere i bilen. En spesiell pakning beskytter ladeporten og -kontakten mot vær og vind. Godt synlige LED-ringer på ladeporten viser ladetilstanden. Via navigasjonssystemet og BMW ConnectedDrive-appen får du informasjon om hvor du kan finne en ledig ladestasjon.
    Du kan også bruke ChargeNow-kortet fra ChargeNow mobilitetstjenester fra BMW når du skal registrere deg på ladestasjonen og motta faktura for ladestrømmen én gang i måneden.
    Merk: ChargeNow er en kostnadspliktig tjeneste fra 360° Electric-konseptet.

CONNECTIVITY.

I din BMW har du alltid nettilgang. Ved hjelp av smarttelefonen (iOS eller Android) har du tilgang til BMW remote services, som fjernlåsing av bilen, og også spesielle funksjoner for hybridmodeller. Det gir deg oversikt over forbruksverdiene og energiutnyttelsen til BMW 7-serie iPerformance. BMW services er tilgjengelig i alle situasjoner, og kan brukes i og utenfor bilen.

  • BMW Connected App

    Remote functions i BMW Connected-appen (iOS) for ladbare hybridmodeller viser detaljert informasjon om bilens status, for eksempel bilens posisjon, batterinivå og rekkevidde.
    Du kan fjernstyre ladingen ved hjelp av timeren, og du kan slå på klimareguleringen før kjøreturen begynner uten å måtte gå ut i bilen. Reisemål, såkalte spesialmål, og steder med ladestasjoner kan enkelt sendes fra appen til bilen.
    Remote functions i BMW Connected-appen (iOS) for ladbare hybridmodeller måler i tillegg hvor økonomisk hver kjøretur er, og gir deg tips som hjelper deg å kjøre mer effektivt, slik at rekkevidden blir lengre.

  • Behagelig kupétemperatur

    Om sommeren kan du sette deg inn i en komfortabelt kjølig kupé og om vinteren i en behagelig varm kupé. Det sørger kupévarmeren i BMW 740e/Le iPerformance for. Klimaautomatikken har en elektrisk kjølemiddelkompressor og et elektrisk gjennomstrømningsvarmeapparat som arbeider lydløst når motoren er slått av. Du kan programmere tre starttidspunkter per dag gjennom hele uken.
    En halvtime før planlagt avreise starter et intelligent styringssystem oppvarming, kjøling og ventilasjon for å oppnå innstilt temperatur. Du betjener funksjonen med iDrive-multikontrollen i bilen eller med BMW ConnectedDrive -appen på en kompatibel smarttelefon.
    Forutsatt at det er nok strøm på høyspentbatteriet, virker kupévarmeren uavhengig av om bilen er koblet til en lader eller ikke.

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie modeller med bensin- eller dieselmotor:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 1,26*–0,44
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 299–116

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 7-serie iPerformance modellene:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,25–0,20
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 56–45
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,9–12,5

 

Drivstofforbruk og CO2-utslipp for BMW 740Le iPerformance:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,22–0,20
CO2-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 51–49
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 13,3–12,6