EN UFORGLEMMELIG OPPLEVELSE.

Kjøredynamikken til BMW 5-serie Gran Turismo.

Unik kjøredynamikk kjennetegner alle BMW-modellene. I BMW 5-serie Gran Turismo merker du det spesielt godt, og hver meter du kjører, gir ren kjøreglede.

CHASSIS.

Chassiset på BMW 5-serie Gran Turismo overfører den sportslige kjøregleden direkte fra veien til deg. Samtidig sørger chassiset for sikkerhet og komfort på høyeste nivå. Det takler alle utfordringer. Det er stivt og komfortabelt, dynamisk og sikkert. En 50:50-vektfordeling mellom for- og bakakselen samt komponenter som er perfekt tilpasset hverandre, gjør dette mulig.
Integralbakakselen i aluminium skiller mellom svingninger fra kjørebane og drivverk. Konstruksjonen bidrar til økt kraftoverføring og høyere komfort. Denne egenskapen kan findyrkes med integrert Active Steering (ekstrautstyr). Forstillingen med doble tverrstag gir forhjulene optimalt veigrep. Den er også av aluminium, og det gjør at den har en svært lav vekt samtidig som den er svært stiv. Det øker den passive sikkerheten og komforten selv ved ekstra sportslig kjøring.

  • Nivåregulering er standard

    Når bilen er tungt lastet, utligner nivåreguleringen (standardutstyr) i BMW 5-serie Gran Turismo høydeforskjeller mellom for- og bakakselen ved hjelp av luftfjæringen. Sensorene på bakhjulene måler avstanden mellom karosseriet og veien. Den optimale fjæringsveien stilles inn i forhold til hvor tungt bilen er lastet, og kjøresituasjonen. Dermed kan du nyte ubegrenset smidighet og sikkerhet også når du frakter tung bagasje.

  • Dynamic Damping Control og Adaptive Drive

    Med Dynamic Damping Control (ekstrautstyr) er det mulig å tilpasse demperkarakteristikken til kjøresituasjonen. I tillegg til standardinnstillingen Comfort kan du velge en ekstra komfortabel demperinnstilling med Comfort+-modus. Den minimerer forstyrrende bevegelser i bilen spesielt på ujevn vei.
    Adaptive Drive (ekstrautstyr) kombinerer Dynamic Damping Control med den aktive krengningsstabilisatoren Dynamic Drive. Sensorer i bilen måler kontinuerlig hastighet, rattutslag, samt bilens tvers- og langsgående akselerasjon. Stabilisatorer og støtdempere stilles inn basert på disse dataene. Dette betyr mer presis styring og korte bremselengder samtidig som bilen er komfortabel å kjøre.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns automatgirkassen har mindre avstand mellom girtrinnene og minimale turtallsendringer, noe som innebærer betydelig høyere girings- og kjørekomfort. Dette betyr også imponerende dynamikk og redusert drivstofforbruk. Du kan også gire manuelt med girhendlene.

INTEGRERT ACTIVE STEERING.

Integrert Active Steering kombinerer svingbare bakhjul med variabel styreutveksling på forhjulene. I hastigheter inntil ca. 60 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, noe som gir en følelse av at bilen har kortere akselavstand fordi den blir smidigere og lettere å manøvrere. I hastigheter fra ca. 60 km/t styrer bakhjulene samme vei som forhjulene. Det gjør at akselavstanden føles lengre slik at bilen blir mer stabil og komfortabel, spesielt ved brå feltskifter i høy hastighet.

DRIVING EXPERIENCE-KNAPP.

Driving experience-knappen gir deg flere valgmuligheter. Du aktiverer ønsket kjøremodus med knappen i midtkonsollen. Velg mellom Comfort-modus med standardinnstillinger for motor og girkasse, ECO PRO-modus med lavest mulig drivstofforbruk eller Sport-modus med mer dynamiske kjøreegenskaper. Under speedometeret ser du hvilken modus som er aktivert.

  • ECO PRO-modus

    ECO PRO-modusen hjelper deg å redusere forbruket ved å optimere gasspedalens og girkassens karakteristikk. Samtidig styrer den varme- og klimaanlegget på en intelligent måte. Ved hjelp av ECO PRO-tipsene kan du forbedre din egen kjørestil. Bonusrekkevidden informerer deg om hvor mange kilometer som er spart inn takket være ECO PRO-modusen.
    Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Ved hjelp av funksjonene coasting, proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger (i kombinasjon med automatgirkasse og Navigasjonssystem Professional) er det mulig å redusere forbruket med ytterligere fem prosent. Tallene er hentet fra en intern forbruksstudie hos BMW.

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant bruker nyeste generasjon Navigasjonssystem Professional og forutser forholdene på stedet og gir forhåndstips før du selv oppfatter situasjonen. Kommer du etter neste sving til et tettsted eller nedsatt fartsgrense, anbefaler systemet deg allerede før svingen å ta foten av gasspedalen slik at farten reduseres mest mulig effektivt.

  • ECO PRO-ruteplanlegger og coasting

    ECO PRO-ruteplanlegger bidrar også til å redusere drivstofforbruket. Avhengig av trafikkmengden, din kjørestil og forholdene på stedet foreslår den en rute som vil redusere drivstofforbruket. Du kan se hvor mye drivstoff systemet anslår at du vil spare, og bestemme om du vil følge anbefalingen.
    Coasting-funksjonen (bare automatgirkasse) gjør at bilen ruller i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser. Dette forutsetter at Proactive driving assistant ikke forutser en endring i hastigheten for å øke drivstoffutnyttelsen.

  • Sportsmodus

    I Sport-modus reagerer bilen mer direkte og tilpasses en mer sportslig kjørestil. En forhåndsdefinert innstilling gir en betydelig mer sportslig innstilling av motor og chassis i forhold til grunninnstillingen. Dermed reagerer for eksempel motoren mer spontant. På modeller med 8-trinns sports-automatgirkasse blir giringstidspunktene mer utpreget sportslige. Kombinert med adaptivt M sportsunderstell får chassiset en vesentlig mer sportslig innstilling i Sport-modus. Og Servotronic og variabel sportsstyring reduserer servoeffekten.

BMW xDRIVE.

BMW xDRIVE.

BMWs intelligente firehjulsdriftsystem xDrive tilpasser seg vanskelige veiforhold perfekt ved å sørge for at veigrepet alltid er optimalt. Med xDrive og dynamisk stabilitetskontroll (DSC) har din BMW godt veigrep og er retningsstabil. xDrive fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen ved hjelp av DSC-sensorene. Dette hindrer over- og understyring i svinger, slik at bilen blir mer retningsstabil. I tillegg kan du kjøre sikkert og jevnt på glatte og bratte strekninger. DSC trenger ikke gripe inn så ofte ved dårlige veiforhold. BMW xDrive kombinerer alle fordelene ved firehjulsdrift – veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet – med de smidige kjøreegenskapene som er typiske for BMW.