ENESTÅENDE KJØREDYNAMIKK, ENESTÅENDE FORBRUK.

BMW EfficientDynamics i BMW 4-serie Gran Coupé.

De sportslige kjøreytelsene til BMW 4-serie Gran Coupé leveres alltid sammen med uvanlig effektiv drivstoffutnyttelse. Det er tiltakene og teknologien fra BMW EfficientDynamics som sørger for at ytelsen øker samtidig som utslippene reduseres. Det mest synlige tiltaket er bilens aerodynamiske utforming, men mange andre tiltak virker i bakgrunnen. Likevel merker du dem gjennom lite forbruk og stor kjøreglede.

ENERGISTYRING.

Alle BMW 4-serie Gran Coupé-modeller leveres med teknologi fra BMW EfficientDynamics som standard. Dette omfatter blant annet Auto Start Stopp-funksjon, Brake Energy Regeneration og elektrisk servostyring. Den intelligente energistyringen sørger for et samspill mellom alle de teknologiske løsningene, som allerede er ensbetydende med bærekraftig mobilitet.

  • Auto Start Stopp-funksjon

    Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når den går på tomgang og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
    En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

  • Brake Energy Regeneration.

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten av gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

  • Girindikator

    Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som er mest drivstofføkonomisk ut fra kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Sammenlignende tester har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.

  • Elektrisk servostyring

    Hver styrebevegelse krever energi. Men hvorfor bruke energi når man ikke styrer? Den elektriske servostyringen fra BMW arbeider derfor bare når det er nødvendig. I motsetning til tradisjonelle, hydrauliske styresystemer bruker BMWs løsning bare energi under den faktiske styreprosessen. Når rattet holdes i ro, for eksempel når du kjører rett frem på motorveien, er elektromotoren ikke aktiv.

AERODYNAMIKK.

Bilens design er helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics. Spesielt det aerodynamisk optimerte frontskjørtet og undersiden av bilen overbeviser med innovative løsninger som reduserer luftmotstanden og drivstofforbruket.
Frontskjørtet er et designelement som tydelig reflekterer EfficientDynamics-filosofien. Gjennom to loddrette luftinntak leder air curtain fartsvinden langs de fremre hjulbuene. Den akselererte luftstrømmen danner en gardin på yttersiden av hjulene. I tillegg leder air breather luftstrømmen forbi forhjulene. Disse innovative tiltakene reduserer turbulens og luftmotstand, noe som igjen fører til et lavere drivstofforbruk.
Andre elementer som i høy grad bedrer aerodynamikken, er den flate kledningen under bilen med motorromstildekning samt understellskledningen. De nye kledningselementene er imidlertid ikke bare fordelaktige for aerodynamikken. De sørger også for bedre lyddemping og økt korrosjonsbeskyttelse.

  • Air breather

    Air breather er plassert bak forskjermene og er ett av de innovative tiltakene som bidrar til å optimere bilens aerodynamiske egenskaper. Sammen med air curtain som er integrert i frontskjørtet, kanaliserer air breather fartsvinden og sørger for merkbar reduksjon i turbulensen. Dette reduserer bilens luftmotstand, og dermed bidrar det også til å redusere både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

ECO PRO-MODUS.

Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Dette viser en intern forbruksstudie som BMW har gjennomført. Ved hjelp av funksjonene coasting (bare i kombinasjon med 8-trinns automatgirkasse), Proactive driving assistant (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) og ECO PRO-ruteplanlegger (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Business eller Professional) er det mulig å redusere forbruket med ytterligere fem prosent.
ECO PRO-ruteplanleggeren viser deg den mest drivstofføkonomiske ruten avhengig av trafikksituasjon, kjørestil og veiforhold. Kjørecomputeren viser deg hvor mange prosent drivstoff du kan spare ved å velge ECO PRO-ruten.

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant bruker data fra navigasjonssystemet og registrerer svinger, tettsteder, fartsgrenser og motorveiavkjøringer. Basert på disse dataene gir systemet deg tips om når det kan lønne seg å ta foten av gasspedalen.

  • Coasting

    Coasting-funksjonen kobler motoren fra drivlinjen, og bilen ruller med frakoblet motor når du tar foten av gasspedalen uten å bremse i hastigheter mellom 50 og 160 km/t. Dette forutsetter at Proactive driving assistant ikke forutser en endring i hastigheten.

LETTE KONSTRUKSJONER.

Jo lavere vekt bilens konstruksjon har, desto større blir kjøregleden. For jo lavere vekt som skal beveges, desto mindre energi blir forbrukt. Helt siden 30-tallet har BMW overført denne kunnskapen til konstruksjonen av biler og hele tiden utviklet forbedrede konstruksjoner. Våre ingeniører konfronteres stadig med det samme spørsmålet. Hvor er det hensiktsmessig å spare vekt og ikke? Svaret er intelligente konstruksjoner. Det betyr at vi bruker ultralette materialer som magnesium, aluminium og CFRP (karbonfiberforsterket kunststoff) på utvalgte steder.

BMW TWINPOWER TURBOTEKNOLOGI.

I bensinmotorene kombinerer BMW TwinPower turboteknologi innovativ turboladerteknologi med Valvetronic, dobbel-VANOS og High Precision Injection. I dieselmotorene kombineres optimert turboladerteknologi med nyeste generasjon direkte common-rail-innsprøytning og variabel turbingeometri. I bensin- og dieselmotorene med BMW TwinPower turboteknologi reduseres drivstofforbruket samtidig som ytelsen øker betydelig i hele turtallsområdet.