REDUSERT FORBRUK, ØKT GLEDE.

BMW EfficientDynamics i BMW 4-serie Coupé.

BMW 4-serie Coupé leveres med mange tiltak og teknologiske løsninger fra BMW EfficientDynamics som reduserer forbruket og øker kjøregleden.

AERODYNAMIKK.

Bilens design er helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics. Spesielt det aerodynamisk optimerte frontskjørtet og undersiden av bilen overbeviser med innovative løsninger som reduserer luftmotstanden og drivstofforbruket.
Frontskjørtet er et designelement som tydelig reflekterer EfficientDynamics-filosofien. Gjennom to loddrette luftinntak leder air curtain fartsvinden langs de fremre hjulbuene. Den akselererte luftstrømmen danner en gardin på yttersiden av hjulene. I tillegg leder air breather luftstrømmen forbi forhjulene. Disse innovative tiltakene reduserer turbulens og luftmotstand, noe som fører til et betydelig redusert drivstofforbruk.
Et annet element som i høy grad forbedrer aerodynamikken, er den flate kledningen under chassiset med motorromstildekning. De nye kledningselementene er imidlertid ikke bare fordelaktige for aerodynamikken. De sørger også for bedre lyddemping og økt korrosjonsbeskyttelse.

ECO PRO-MODUS.

Når du har aktivert ECO PRO-modus, arbeider bilen så effektivt som mulig. BMW har gjennomført en intern forbruksstudie som viser at forbruket reduseres med inntil 20 prosent avhengig av kjørestilen din. Ved hjelp av funksjonene coasting (bare i kombinasjon med automatgirkasse), Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger (de to sistnevnte leveres bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) er det mulig å redusere forbruket med ytterligere fem prosent. Gasspedalens og girkassens karakteristikk samt tidspunktet for girskift blir optimert. Samtidig styres varme- og klimaanlegget på en intelligent måte. På kontrolldisplayet ser du hvilke BMW EfficientDynamics-tiltak som til enhver tid reduserer drivstofforbruket. I tillegg får du situasjonsspesifikke ECO PRO-tips for en mer økonomisk kjørestil.
Coasting er en annen funksjon i ECO PRO-modus i kombinasjon med automatgirkasse. Kjører du i hastigheter mellom 50 og 160 km/t og tar foten av gasspedalen uten å bremse, kobler systemet motoren fra, og bilen ruller uten gasspådrag (coasting).

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant (i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) er en spennende innovasjon i ECO PRO-modus. Basert på data fra navigasjonssystemet, registrerer systemet svinger, tettsteder, rundkjøringer, T-kryss, fartsgrenser og motorveiavkjøringer og kan dermed gi deg tips om når det lønner seg å ta foten av gasspedalen. Proactive driving assistant styrer dessuten coasting-funksjonen.

  • ECO PRO-ruteplanlegger

    ECO PRO-modus omfatter også ECO PRO-ruteplanleggeren. Sammen med nyeste generasjon Navigasjonssystem Professional beregner denne funksjonen den mest energieffektive ruten avhengig av din kjørestil, trafikksituasjonen og veiforholdene. Kjørecomputeren viser bonusrekkevidden, det vil si hvor mange kilometer ekstra du kan kjøre med ECO PRO-modus.

BMW TWINPOWER TURBOMOTORER.

BMW TwinPower turboteknologien i bensinmotorene kombinerer en TwinScroll turbolader med Valvetronic, dobbel-Vanos og direkte bensininnsprøytning. Dieselmotorene har en kombinasjon av direkte common rail-innsprøytning og turbolader med variabel turbingeometri. På bensin- og dieselmotorene med BMW TwinPower turboteknologi reduseres drivstofforbruket samtidig som ytelsen øker betydelig i hele turtallsområdet.

AUTO START STOPP-FUNKSJON.

Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når den går på tomgang og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse), starter motoren automatisk på brøkdeler av et sekund. Dermed kan du fortsette kjøreturen raskt og uten forsinkelser.

  • Sikker og behagelig

    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan dessuten når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

BRAKE ENERGY REGENERATION.

BRAKE ENERGY REGENERATION.

Redusert bensinforbruk.

Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten av gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

GIRINDIKATOR.

GIRINDIKATOR.

Spar drivstoff.

Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som er mest drivstofføkonomisk ut fra kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du burde bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Har bilen automatgirkasse, vises giranbefalingen når du girer i manuell modus. Sammenlignende tester har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.

ELEKTRISK SERVOSTYRING.

Den elektriske servostyringen gir deg en perfekt styrefølelse. Den er mindre følsom for støt, da den aktive dempingen effektivt utligner pendelbevegelser. Med sportstasten (ekstrautstyr) kan du velge fastere styreegenskaper.
I motsetning til tradisjonelle servostyringer har ikke den elektriske servostyringen noe hydraulisk system. I stedet brukes en intelligent løsning med en elektromotor. Fordelen er at motoren bare arbeider når det er behov for servostyringen, nemlig under selve styrebevegelsen. Statistisk sett kjører bilen rett frem 90 prosent av kjøreturen. Da er dette systemet inaktivt og bruker derfor heller ikke energi. Resultatet er at den elektriske servostyringen reduserer forbruket ved blandet kjøring med ca. 0,03 liter per mil sammenlignet med biler som har hydrauliske styresystemer. Dermed bidrar systemet vesentlig til å gi bilen bedre drivstofføkonomi. Samtidig er vedlikeholdsbehovet og miljøbelastningen betydelig redusert som følge av at systemet ikke bruker hydraulikkolje.

  • Servotronic

    Avhengig av modell kan styresystemet også kombineres med Servotronic. Dette systemet tilpasser styrekraften kontinuerlig til bilens hastighet. På bakgrunn av den målte hastigheten beregner systemet hvor mye styrehjelp som trengs, og aktiverer motoren og den elektriske servostyringen i henhold til dette. Ved kjøring i lave hastigheter, for eksempel i trange, svingete gater, trenger du derfor bare bruke minimalt med krefter på å manøvrere bilen. Etter hvert som hastigheten øker, reduseres servostyringen tilsvarende for å sikre at bilen har god kontakt med veien og kjører sikkert og stabilt rett frem.