INNOVATIV NED TIL MINSTE DETALJ.

Effektiv energiutnyttelse i BMW 4-serie Cabriolet.

BMW 4-serie Cabriolet har overbevisende toppytelser kombinert med maksimal energiutnyttelse. Det sørger den omfattende innovative teknologien fra BMW EfficientDynamics for. Velkjent kjøredynamikk og lave utslipp gir åpen kjøreglede.

ECO PRO-MODUS.

Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Dette viser en intern forbruksstudie som BMW har gjennomført. Med funksjonene coasting (bare i kombinasjon med automatgirkasse), Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger (begge leveres bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) er det mulig å redusere forbruket ytterligere.

  • Coasting-funksjon

    Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser. I Sport-modus reagerer bilen derimot mer spontant og tilpasses en mer sportslig kjørestil.

  • Route-Ahead Assistant

    Proactive Driving Assistant registrerer lokale forhold ved hjelp av Navigasjonssystem Professional og gir forhåndstips. Kommer du til en lavere fartsgrense etter neste sving, anbefaler systemet deg allerede før svingen å ta foten av gasspedalen.

  • ECO PRO-ruteplanlegger

    ECO PRO-ruteplanlegger bidrar også til å redusere drivstofforbruket. Avhengig av trafikken, kjørestilen din og forholdene på stedet foreslår den en rute som krever mindre drivstoff.

AERODYNAMIKK.

Bilens design er helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics. Spesielt det aerodynamisk optimerte frontskjørtet og undersiden av bilen overbeviser med innovative løsninger som reduserer luftmotstanden og drivstofforbruket. Frontskjørtet er et designelement som tydelig reflekterer EfficientDynamics-filosofien. Gjennom to loddrette luftinntak leder air curtain fartsvinden langs de fremre hjulbuene. Den akselererte luftstrømmen danner en gardin på yttersiden av hjulene. I tillegg leder air breather luftstrømmen forbi forhjulene. Disse innovative tiltakene reduserer turbulens og luftmotstand, noe som igjen reduserer drivstofforbruket. Et annet element som i høy grad forbedrer aerodynamikken, er den flate kledningen under chassiset med motorromstildekning. De nye kledningselementene er imidlertid ikke bare fordelaktige for aerodynamikken. De sørger også for bedre lyddemping og økt korrosjonsbeskyttelse.

BMW TWINPOWER TURBOTEKNOLOGI.

BMW TWINPOWER TURBOTEKNOLOGI.

Reduserer drivstofforbruket merkbart.

I bensinmotorene kombinerer BMW TwinPower turboteknologi innovativ turboladerteknologi med Valvetronic, dobbel-Vanos og direkte bensininnsprøytning. I dieselmotorene kombineres optimert turboladerteknologi med siste generasjon direkte common rail-innsprøytning og variabel turbingeometri. I bensin- og dieselmotorene med BMW TwinPower turboteknologi reduseres drivstofforbruket samtidig som ytelsen øker betydelig i hele turtallsområdet.

AUTO START STOPP-FUNKSJON.

Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når den går på tomgang og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet.
En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

BRAKE ENERGY REGENERATION.

BRAKE ENERGY REGENERATION.

Redusert bensinforbruk.

Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

GIRINDIKATOR.

GIRINDIKATOR.

Spar drivstoff.

Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff.
Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som er mest drivstofføkonomisk ut fra kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Har bilen automatgirkasse, vises giranbefalingen når du girer i manuell modus. Sammenlignende tester har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.

ELEKTRISK SERVOSTYRING.

ELEKTRISK SERVOSTYRING.

Forbedret styrefølelse.

Den elektriske servostyringen gir deg en perfekt styrefølelse. Den er mindre følsom for støt, da den aktive dempingen effektivt utligner pendelbevegelser. Med sportstasten (ekstrautstyr) kan du velge en strammere innstilling av styreegenskapene.
I motsetning til tradisjonelle servostyringer brukes det ikke et hydraulisk system. I stedet brukes en intelligent løsning med en elektromotor. Den er bare aktiv når det er bruk for den, det vil si når du dreier på rattet. Statistisk sett kjører bilen rett frem 90 prosent av tiden. Da er dette systemet inaktivt og bruker derfor heller ikke energi. Dermed reduseres forbruket ved blandet kjøring med ca. 0,03 liter per mil sammenlignet med biler som har hydrauliske styresystemer. Vedlikeholdsbehovet og miljøbelastningen reduseres som følge av at systemet ikke bruker hydraulikkolje.
Avhengig av modell kan styresystemet kombineres med Servotronic. Dette systemet tilpasser styrekraften kontinuerlig til bilens hastighet. Ved kjøring i lav hastighet trenger du derfor bare bruke minimalt med krefter på å manøvrere bilen. Etter hvert som hastigheten øker, reduseres servostyringen tilsvarende for å sikre at bilen har god kontakt med veien og kjører sikkert og stabilt rett frem.