FØDT SPORTSLIG. MED GODE RESERVER.

Kjøredynamikk og effektiv energiutnyttelse i BMW 3-serie Sedan.

FØDT SPORTSLIG. MED GODE RESERVER.

Kjøredynamikk og effektiv energiutnyttelse i BMW 3-serie Sedan.

BMW 3-serie Sedan er dynamisk på mange måter. Adaptivt M sportsunderstell eller variabel sportsstyring (begge deler er ekstrautstyr) sørger for eksempel for smidige kjøreegenskaper, optimal retningsstabilitet og suveren styrepresisjon også ved sportslig kjøring. BMW TwinPower turbomotorene og den 8-trinns sports-automatgirkassen garanterer at kjøregleden er på plass. Sammen med denne og annen teknologi fra BMW EfficientDynamics får du dermed imponerende ytelser og lavt forbruk.

FØDT SPORTSLIG. MED GODE RESERVER.Kjøredynamikk og effektiv energiutnyttelse i BMW 3-serie Sedan.

BMW 3-serie Sedan er dynamisk på mange måter. Adaptivt M sportsunderstell eller variabel sportsstyring (begge deler er ekstrautstyr) sørger for eksempel for smidige kjøreegenskaper, optimal retningsstabilitet og suveren styrepresisjon også ved sportslig kjøring. BMW TwinPower turbomotorene og den 8-trinns sports-automatgirkassen garanterer at kjøregleden er på plass. Sammen med denne og annen teknologi fra BMW EfficientDynamics får du dermed imponerende ytelser og lavt forbruk.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Med BMW EfficientDynamics får du mer ut av hver liter drivstoff – høyere ytelse, bedre drivstoffutnyttelse og mer kjøreglede. De innovative tekniske tiltakene reduserer forbruket og gir deg mer kjøredynamikk og kjøreglede, og de er standard i alle BMW-modeller.

ATLET I TOPPFORM.

Kjøredynamikken til BMW 3-serie.

ATLET I TOPPFORM.

Kjøredynamikken til BMW 3-serie.

8-TRINNS SPORTS-AUTOMATGIRKASSE.

8-TRINNS SPORTS-AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns sports-automatgirkassen tilpasser seg kjørestilen din Det er det samme om du kjører rolig eller dynamisk. Når det passer deg, kan du selvsagt gire manuelt i henhold til anbefalingene fra girindikatoren i stedet for å la girkassen gire automatisk. Da bruker du den korte velgerspaken eller girhendlene på sportsrattet i skinn.
I SPORT-modus er giringen optimert for maksimal ytelse. Minimale turtallsendringer mellom kjøretrinnene legger til rette for kraftig akselerasjon. Dessuten holdes motoren alltid innenfor et turtallsområde der den har rikelig med krefter tilgjengelig. Funksjonen launch control regulerer startturtallet slik at akselerasjonen fra stillestående blir optimal.
Det 8. giret senker turtallet og reduserer forbruket i høye hastigheter. Den nyutviklede og effektive momentomformeren bidrar også til dette. Den 8-trinns sports-automatgirkassen gir sammen med motoren drivstoffutnyttelse, kraftoverføring og giringskomfort i toppklassen.

  • 8-trinns automatgirkasse

    Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for komfort og kjøredynamikk og er sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet, og det fører til redusert forbruk og mindre motorstøy.
    Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring.
    Integrerte funksjoner, som forutseende drift og overvåking av bilens bevegelser og av trafikksituasjonen, har betydelig innvirkning på hvordan girkassen girer. Systemet velger optimalt gir i alle kjøresituasjoner uavhengig av kjøremodus. Den forutseende driften sørger ved hjelp av navigasjonsdata og girkassestyring som er tilpasset kjøreruten, for sportslig respons (SPORT-modus) eller mer komfortabel kjøring med færre girskift (COMFORT-modus).

BMW 340i Sedan.

BMW 340i Sedan.

Den 6-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren fra BMW EfficientDynamics kjennetegnes av suveren kraftutfoldelse og silkemyk motorgange. Den kraftige motoren på 3,0 liter har Valvetronic helvariabel ventilstyring inkl. dobbel-Vanos, High Precision Injection og TwinScroll turbolader som fyller sylindrene optimalt. Resultatet er en toppeffekt på 326 hk og et maksimalt dreiemoment på 450 Nm ved 1380–5000 o/min. Turbomotoren akselererer BMW 340i Sedan fra 0 til 100 km/t på kun 5,2–5,1 sekunder og har en topphastighet på 250 km/t. Intelligent og innovativ teknologi senker dessuten drivstofforbruket ved blandet kjøring til kun 0,77–0,65 liter per mil, mens CO2-utslippet er nede på 179–152 gram per km.
Motoren har maksimal virkningsgrad og kraft i store deler av turtallsregisteret og kontant respons fra motoren også på lave turtall. Den er med andre ord en typisk BMW-motor.

BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition.

BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition med 4-sylindret BMW TwinPower Turbo dieselmotor på 2,0 liter er svært drivstoffeffektiv og økonomisk. Motoren har en effekt på 190 hk ved 4000 o/min og leverer et maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1750 og 2500 o/min. BMW 320d Sedan EfficientDynamics Edition kommer opp i 100 km/t på 7,9–7,8 sekunder. Samtidig nøyer den seg med et drivstofforbruk på 0,43–0,38 liter per mil ved blandet kjøring, mens CO2-utslippet er på kun 113–99 gram per km.
Også i lave turtallsområder reagerer den 4-sylindrede BMW TwinPower Turbo dieselmotoren på 2,0 liter spontant når du trår på gasspedalen. Takket være en ny generasjon common rail-innsprøytning har den i tillegg svært jevn motorgange. Turboladeren med variabel turbingeometri leverer et høyt ladetrykk og sørger dermed for høyt dreiemoment og solid drivkraft i et bredt turtallsområde.
Bilens unike drivstoffutnyttelse skyldes ikke minst optimert girkasse, tilpasset girindikator og flere aerodynamiske forbedringer.

CHASSIS.

BMW 3-serie har i flere generasjoner satt nye standarder innen kjøredynamikk. Videreutviklet dempingsteknologi, et modifisert chassis og en mer finjustert styring sørger for merkbart mer kjøreglede. Det endrede chassiset bedrer både de tverr- og langsgående dynamiske egenskapene. Dette gjelder både standardchassiset og M sportsfjæringen og det adaptive M sportsunderstellet. Bilen har dessuten fått økt styrepresisjon, reduserte krengebevegelser og bedre retningsstabilitet. BMW 3-serie Sedan har perfekt veigrep, presise kjøreegenskaper og er enestående smidig. I tillegg imponerer den med høy komfort i alle situasjoner.

  • Adaptivt M sportsunderstell

    Med adaptivt M sportsunderstell som er senket ti millimeter, får BMW 3-serie enda mer dynamiske kjøreegenskaper. Du kan tilpasse chassiskarakteristikken til en komfortabel eller sportslig kjørestil med Driving experience-knappen. Uansett hvilken kjørestil du velger, tilpasses demperinnstillingen elektronisk etter kjøreforholdene på brøkdelen av et sekund. Adaptivt M sportsunderstell bruker en rekke sensorer som registrerer hjulvibrasjoner og hastighet for å tilpasse dempingen optimalt samtidig som sikkerheten blir best mulig.
    COMFORT-modusen er tilpasset rolig kjøring. SPORT-modusen har en merkbart strammere demperinnstilling og en chassiskarakteristikk for en sportslig kjørestil. Hvis du vil kjøre ekstra sportslig og dynamisk, velger du modusen SPORT+. I denne modusen aktiveres Dynamic Traction Control (DTC) som tillater litt ekstra hjulspinn og legger til rette for sportsligere kjøring. DSC-funksjonen deaktiveres ikke, men griper betydelig senere inn for å gi deg mulighet til å utfordre de fysiske grensene.

  • Variabel sportsstyring

    Variabel sportsstyring med Servotronic sikrer rask respons og smidige kjøreegenskaper uten at du må bruke så mye kraft når du dreier på rattet. Styringen reagerer uavhengig av hastigheten og tilpasser rattutvekslingen i forhold til rattutslaget. Dette reduserer rattbevegelsen ved svært store rattutslag. Styringen har hastighetsavhengig variabel servostyring. I tillegg blir bilen merkbart smidigere og lettere å manøvrere ved sportslig kjøring på svingete og utfordrende veier. Systemet øker også komforten når du parkerer, svinger og manøvrerer bilen. Styringen stabiliserer små rattutslag, slik at bilen holder stø kurs når du kjører rett frem.

  • BMW xDrive

    BMWs intelligente firehjulsdriftsystem xDrive tilpasser seg vanskelige veiforhold perfekt ved å sørge for at veigrepet alltid er optimalt. Med xDrive og dynamisk stabilitetskontroll (DSC) har din BMW godt veigrep og er retningsstabil. xDrive fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen ved hjelp av DSC-sensorene. Dette hindrer over- og understyring i svinger, slik at bilen blir mer retningsstabil. I tillegg kan du kjøre sikkert og jevnt på glatte og bratte strekninger. DSC trenger ikke gripe inn så ofte ved dårlige veiforhold. BMW xDrive kombinerer alle fordelene ved firehjulsdrift – veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet – med de smidige kjøreegenskapene som er typiske for BMW.

DRIVING EXPERIENCE-KNAPP INKL. ECO PRO.

Med Driving experience-knappen kan du velge mellom COMFORT-modusen for standard motor- og girkasseinnstillinger, ECO PRO-modusen for økonomisk kjøring, SPORT-modusen som gjør kjøringen mer dynamisk, og SPORT+-modusen som utvider de kjøredynamiske grensene. ECO PRO-modusen tilpasser karakteristikken til en eventuell automatgirkasse og varme-/klimaanlegget, slik at energiutnyttelsen blir optimal. Den reduserer drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Med funksjonene coasting og ECO PRO-ruteplanlegger er det mulig å redusere forbruket ytterligere. Avhengig av trafikkmengden, din kjørestil og forholdene på stedet, kan systemet foreslå en annen rute som vil bidra til å redusere drivstofforbruket. Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller med frakoblet motor i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser.
I COMFORT-modus er chassiskomponentene justert slik at kjøreopplevelsen er ytterst komfortabel. I modiene SPORT og SPORT+ er alle motor- og chassisinnstillingene tilpasset sportslig kjøring. Motoren reagerer mer spontant, automatgirkassen skifter girtrinn ved høyere turtall (med manuell girkasse viser indikatoren senere girskift) og hele bilen reagerer merkbart mer direkte og sportslig.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyringen i BMW 3-serie Sedan omfatter som standard følgende teknologi fra BMW EfficientDynamics: Auto Start Stopp-funksjon, Brake Energy Regeneration, elektrisk servostyring og girindikator. Samspillet mellom disse teknologiske løsningene sørger for bærekraftig mobilitet og maksimal energiutnyttelse.

  • Auto Start Stopp-funksjon

    Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når girspaken settes i fri og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
    En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

  • Brake Energy Regeneration

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og ytelsen øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyringen tilpasser servoeffekten til den aktuelle hastigheten. Dette betyr direkte og presis styring i høy hastighet og lette rattbevegelser når du skal manøvrere bilen. Styringen bruker dessuten kun energi når det er behov for det. Dette senker drivstofforbruket og utslippene.
    Dette systemet bruker en elektromotor i stedet for en hydraulikkpumpe. I motsetning til konvensjonelle systemer der en pumpe drives permanent av motoren, arbeider den elektriske servostyringen kun når rattet beveges. Når du kjører rett frem eller holder rattet i samme posisjon, for eksempel i lange, slake svinger, er elektromotoren ikke aktivert og bruker følgelig ikke energi. Servoeffekten justeres fleksibelt i forhold til kjøresituasjonen og hastigheten. Dette gir økt styrekomfort.

  • Girindikator

    Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som er mest drivstofføkonomisk ut fra kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Har bilen automatgirkasse, vises giranbefalingen når du girer i manuell modus. Sammenlignende interne tester som BMW har utført, har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.