FARTSFYLTE MULIGHETER.

Kjøredynamikk og energiutnyttelse i BMW 3-serie Gran Turismo.

FARTSFYLTE MULIGHETER.

Kjøredynamikk og energiutnyttelse i BMW 3-serie Gran Turismo.

Mer kjøreglede og færre utslipp. Dette kan synes å være motsetninger, noe BMW 3-serie Gran Turismo motbeviser til gangs. Omfattende teknologi som blant annet omfatter 8-trinns automatgirkasse fra BMW EfficientDynamics og adaptivt M sportsunderstell sørger for at bilen alltid yter maksimalt. Rent visuelt understrekes bilens unike dynamikk av den aktive hekkspoileren.

FARTSFYLTE MULIGHETER.Kjøredynamikk og energiutnyttelse i BMW 3-serie Gran Turismo.

Mer kjøreglede og færre utslipp. Dette kan synes å være motsetninger, noe BMW 3-serie Gran Turismo motbeviser til gangs. Omfattende teknologi som blant annet omfatter 8-trinns automatgirkasse fra BMW EfficientDynamics og adaptivt M sportsunderstell sørger for at bilen alltid yter maksimalt. Rent visuelt understrekes bilens unike dynamikk av den aktive hekkspoileren.

EN ATLET I TOPPFORM.

EN ATLET I TOPPFORM.

BMW TwinPower turbomotorene leverer imponerende kjøredynamikk, og BMW 3-serie Gran Turismo har et chassis som overfører de suverene kreftene effektivt til veien.


BMW 340i Gran Turismo:
Drivstofforbruk i l/mil (ved blandet kjøring): 0,73–0,70
CO₂-utslipp i g/km (ved blandet kjøring): 166–159


Verdiene for strøm-/drivstofforbruk og CO₂-utslipp (fra–til-verdier) er avhengig av valgt felg- og dekkombinasjon. Basis for beregning av forbruksverdier er EU-kjøresyklusen. Ekstrautstyr er avbildet.


DYNAMISK ENERGIUTNYTTELSE.

BMW 3-serie Gran Turismo setter nye standarder innen dynamikk og kjørekomfort. I samspill med kraften fra BMW TwinPower turbomotoren sørger den 8-trinns automatgirkassen for optimal kraftutfoldelse i alle hastigheter. Det adaptive M sportsunderstellet bidrar med enda mer kjøredynamikk.

  • Generelt informasjon om BMW TwinPower turboteknologi

    BMWs innovative bensin- og dieselmotorer i BMW EfficientDynamics-serien har BMW TwinPower turboteknologi som gir en merkbart mer temperamentsfull kraftutfoldelse og spontan respons også ved lave turtall. Samtidig er motorene svært økonomiske og har lavt utslipp av skadestoffer. Økt virkningsgrad og dynamiske kjøreegenskaper gir mer kjøreglede.

    Bensinmotorene er utstyrt med innovativ turboladerteknologi, Valvetronic helvariabel ventilstyring inkl. dobbel-Vanos og High Precision Injection. Sammen sørger de avanserte komponentene for en enorm kraftutfoldelse kombinert med høy virkningsgrad. Turboladere med variabel turbingeometri og nyeste generasjon direkte common-rail-innsprøytning kombineres også i dieselmotorene. Dette betyr optimert forbrenning og bidrar til redusert forbruk og utslipp.

  • Automatgirkasse

    Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for komfort og kjøredynamikk og er sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet, og det fører til redusert forbruk og mindre motorstøy.

    Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring.

    I SPORT-modus reagerer motoren mer sportslig og spontant, mens COMFORT-modus er mer komfortabel med færre girskift og lavere turtallsnivå. Også integrerte funksjoner, som forutseende drift og overvåking av bilens bevegelser og av trafikksituasjonen, har betydelig innvirkning på hvordan girkassen girer. Systemet velger optimalt gir i alle kjøresituasjoner uavhengig av kjøremodus.

  • Adaptivt M sportsunderstell

    Med adaptivt M sportsunderstell som er senket ti millimeter, får bilen enda mer dynamiske kjøreegenskaper. Du kan tilpasse chassiskarakteristikken til en komfortabel eller sportslig kjørestil med Driving experience-knappen. Uansett hvilken kjørestil du velger, tilpasses demperinnstillingen elektronisk etter kjøreforholdene på brøkdelen av et sekund. Adaptivt M sportsunderstell bruker en rekke sensorer som registrerer hjulvibrasjoner og hastighet for å tilpasse dempingen optimalt samtidig som sikkerheten blir best mulig.

    COMFORT-modusen er tilpasset rolig kjøring. SPORT-modusen har en merkbart strammere demperinnstilling og en chassiskarakteristikk for en sportslig kjørestil. Hvis du vil kjøre ekstra sportslig og dynamisk, velger du modusen SPORT+. I denne modusen aktiveres Dynamic Traction Control (DTC) som tillater litt ekstra hjulspinn og legger til rette for sportsligere kjøring.

    DSC-funksjonen deaktiveres ikke, men griper betydelig senere inn for å gi deg mulighet til å utfordre de fysiske grensene.

AKTIV HEKKSPOILER.

Den aktive hekkspoileren skyves automatisk ut fra 110 km/t for å gi bedre kjørestabilitet og trekkes inn igjen ved 70 km/t. Du kan betjene den manuelt med en tast i førerdøren.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Teknologi fra BMW EfficientDynamics som Auto Start Stopp-funksjon, ECO PRO-modus, Brake Energy Regeneration og en elektromekanisk servostyring utgjør en intelligent energistyring som reduserer drivstofforbruket og på den måten bidrar til bærekraftig mobilitet. Kjøredynamikken og kjøregleden er fortsatt den samme.

  • Driving experience-knapp med ECO PRO

    Med Driving experience-knappen kan du velge mellom COMFORT-modusen for standard motor- og girkasseinnstillinger, ECO PRO-modusen for økonomisk kjøring, SPORT-modusen som gjør kjøringen mer dynamisk, og SPORT+-modusen som utvider de kjøredynamiske grensene. ECO PRO-modusen tilpasser karakteristikken til en eventuell automatgirkasse og varme-/klimaanlegget, slik at energiutnyttelsen blir optimal. Den reduserer drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Med funksjonene coasting og ECO PRO-ruteplanlegger er det mulig å redusere forbruket ytterligere. Avhengig av trafikkmengden, din kjørestil og lokale faktorer, kan systemet foreslå en annen rute som vil bidra til å redusere drivstofforbruket. Coasting-funksjonen gjør at bilen ruller med frakoblet motor i inntil 160 km/t straks du tar foten av gasspedalen og ikke bremser.

    I COMFORT-modus er chassiskomponentene justert for å gi en så komfortabel kjøreopplevelse som mulig. I modiene SPORT og SPORT+ er alle motor- og chassisinnstillingene tilpasset sportslig kjøring. Motoren reagerer mer spontant, automatgirkassen skifter girtrinn ved høyere turtall (med manuell girkasse viser indikatoren senere girskift) og hele bilen reagerer merkbart mer direkte og sportslig.

    * avhenger av førerens individuelle kjørestil, og at dette er resultat fra en intern forbruksstudie utført av BMW.

  • Auto Start Stopp-funksjon

    Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss, stanser Auto Start Stopp-funksjonen motoren midlertidig, og sørger dermed for at drivstofforbruket reduseres. Når du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller slipper bremsen (automatgirkasse), starter motoren automatisk på brøkdelen av et sekund.

  • Brake Energy Regeneration

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med prinsippene for BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyringen tilpasser servoeffekten til den aktuelle hastigheten. Dette betyr direkte og presis styring i høy hastighet og lette rattbevegelser når du skal manøvrere bilen. Styringen bruker dessuten kun energi når det er behov for det. Dette senker drivstofforbruket og utslippene.

    Dette systemet bruker en elektromotor i stedet for en hydraulikkpumpe. I motsetning til konvensjonelle systemer der en pumpe drives permanent av motoren, arbeider den elektriske servostyringen kun når rattet beveges. Når du kjører rett frem eller holder rattet i samme posisjon, for eksempel i lange, slake svinger, er elektromotoren ikke aktivert og bruker følgelig ikke energi. Servoeffekten justeres fleksibelt i forhold til kjøresituasjonen og hastigheten. Dette gir økt styrekomfort.

Drivstofforbruk og CO₂-utslipp.

  • Våre prislister inneholder informasjon om CO₂-utslipp og strømforbruk.

    Opplysningene gjelder ikke én enkelt bil og er ikke en del av tilbudet, men skal kun brukes for å sammenligne ulike biltyper. CO₂-utslipp forårsaket av produksjon og klargjøring av drivstoff eller andre energikilder, er ikke inkludert i beregningen av CO₂-utslipp iht. direktiv 1999/94/EF.