NÅDELØST DYNAMISK. KOMPROMISSLØST EFFEKTIV.

BMW EfficientDynamics i BMW 2-serie Coupé.

Samme hvor kraftig, sportslig og imponerende den nye 2-serie Coupé er, blir det aldri nok. Samtidig kan det aldri bli lite nok når det gjelder forbruk og utslipp. Bilen vet å utnytte de smarte tiltakene i BMW EfficientDynamics, både ECO PRO-modus, gjenvinning av bremseenergi og Auto Start Stopp-funksjon. Den aerodynamiske designen sørger for at BMW 2-serie Coupé gjør en veldig god figur rent utseendemessig.

ECO PRO-MODUS.

Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Dette viser en intern forbruksstudie som BMW har gjennomført. Med funksjonene coasting (bare i kombinasjon med automatgirkasse), Proactive driving assistant og ECO PRO-ruteplanlegger (begge leveres bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) er det mulig å redusere forbruket ytterligere.
Coasting-funksjonen kobler motoren fra drivlinjen, og bilen ruller med frakoblet motor når du tar foten av gasspedalen uten å bremse i hastigheter mellom 50 og 160 km/t. Dette forutsetter at Proactive driving assistant ikke forutser en endring i hastigheten.
Proactive driving assistant bruker data fra navigasjonssystemet og registrerer svinger, tettsteder, fartsgrenser og motorveiavkjøringer. Basert på disse dataene gir systemet deg tips om når det kan lønne seg å ta foten av gasspedalen.
ECO PRO-ruteplanleggeren viser deg den mest drivstofføkonomiske ruten avhengig av trafikksituasjon, kjørestil og veiforhold. Kjørecomputeren viser deg hvor mange prosent drivstoff du kan spare ved å velge ECO PRO-ruten.

AERODYNAMIKK.

Bilens design er helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics. Den aerodynamiske silhuetten bidrar til bedre aerodynamiske egenskaper. Frontskjørtet er et designelement som tydelig reflekterer EfficientDynamics-filosofien. Gjennom to loddrette luftinntak leder air curtain fartsvinden langs de fremre hjulbuene. Den akselererte luftstrømmen danner en gardin på yttersiden av hjulene. Disse innovative tiltakene reduserer turbulens og luftmotstand, noe som fører til et betydelig redusert drivstofforbruk. Et annet element som i høy grad forbedrer aerodynamikken, er den flate kledningen under chassiset med motorroms- og bakakseltildekning. De nye kledningselementene er imidlertid ikke bare fordelaktige for aerodynamikken. De sørger også for bedre lyddemping og økt korrosjonsbeskyttelse.

AUTO START STOPP-FUNKSJON.

Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når den går på tomgang og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten. Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

BRAKE ENERGY REGENERATION.

Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for kjøredynamikk og effektiv drivstoffutnyttelse og er dessuten sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet som følge av at bilen har fått flere gir å kjøre på. Dette fører til redusert forbruk og mindre motorstøy.
Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring og mindre støy.
Ved hjelp av 8-trinns automatgirkassen fra BMW EfficientDynamics er det nå mulig å få enda bedre kjøredynamikk når du velger den nye forutseende driften med Driving experience-knappen. I Sport-modus sørger navigasjonsdata og girkassestyring som er tilpasset kjøreruten, for sportsligere kjøring med mer spontan respons. I Comfort-modus kan du kjøre mer komfortabelt med færre girskift.

GIRINDIKATOR.

GIRINDIKATOR.

Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som er mest drivstofføkonomisk ut fra kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Har bilen automatgirkasse, vises giranbefalingen når du girer i manuell modus. Sammenlignende tester har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.