MORO PÅ VEIEN.

BMW TwinPower turbomotorer i BMW 1-serie 5-dørs.

Toppmoderne innsprøytningsteknologi, variabel effektstyring og turbolader er oppskriften på suksessen til BMW EfficientDynamics-motorene. Både bensin- og dieselmotorene har et sportslig høyt dreiemoment helt fra lave turtall. Når det gjelder forbruk og CO2-utslipp, er BMW 1-serie mer beskjeden. Det gjelder spesielt BMW 116d EfficientDynamics Edition.

BMW TWINPOWER TURBO BENSINMOTORER

Den nyeste generasjonen BMW TwinPower Turbo bensinmotorer vekker begeistring med temperamentsfull kraftutfoldelse og spontan respons helt fra lave turtall. Samtidig har de lavere forbruk og utslipp og høyere effekt enn forgjengerne. Disse innovasjonene for mer effektiv drivstoffutnyttelse og bedre kjøredynamikk er en milepæl i BMW EfficientDynamics-strategien. De kombinerer den nyeste innsprøytningsteknologien og Valvetronic helvariabel ventilstyring inkludert dobbel-Vanos med innovativ turboladerteknologi. Resultatet er en svært effektiv motor som er et strålende eksempel på BMWs anerkjente motorkompetanse. Den 6-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren har flere ganger blitt kåret til Engine of the Year. Med dynamisk kraftutfoldelse, rolig motorgange og imponerende drivstoffutnyttelse har den fått høy status. Det velkjente teknologikonseptet til motorene i EfficientDynamics-motorserien blir brukt i nesten alle bensinmotorene.

  • BMW M140i
    Sylindre/ventiler
    6/4
    Slagvolum i cm³
    2998
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    340 (250) / 5500
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    500 / 1520–4500
    Kompresjon:1
    11,0
  • BMW M140i xDrive
    Sylindre/ventiler
    6/4
    Slagvolum i cm³
    2998
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    340 (250) / 5500
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    500 / 1520–4500
    Kompresjon:1
    11,0
  • BMW 125i
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm3
    1998
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Nominell effekt i kW (hk) ved o/min
    224 (165) / 5200–6500
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    310 / 1400–5000
    Kompresjon : 1
    10,2
  • BMW 120i
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1998
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    184 (135) / 5000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    290 / 1350–4250 [270 / 1350–4600]
    Kompresjon:1
    11,0
  • BMW 118i
    Sylindre/ventiler
    3/4
    Slagvolum i cm³
    1499
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    136 (100) / 4400
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    220 / 1250–4300
    Kompresjon:1
    11,0
  • BMW 116i
    Sylindre/ventiler
    3/4
    Slagvolum i cm³
    1499
    Slaglengde/boring i mm
    94,6/82,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    109 (80) / 4250
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    180 / 1250–4250
    Kompresjon:1
    11,0

BMW TWINPOWER TURBO DIESELMOTORER.

Den nyeste generasjonen BMW TwinPower Turbo dieselmotorer er et godt eksempel på konsekvent implementering av prinsippet bak BMW EfficientDynamics. Det innebærer at toppytelser kombineres med lavt forbruk. Dieselmotorene kjennetegnes av spontan respons og temperamentsfull kraftutfoldelse i alle turtallsområder og av et økonomisk forbruk. De er kjent for effektiv drivstoffutnyttelse og dynamiske kjøreytelser. Samtidig slipper de ut få skadelige stoffer og produserer lite friksjon, slik at du er garantert maksimal kjøreglede. De nye dieselmotorene i EfficientDynamics-familien er konstruert i lett aluminium og har en, to eller tre turboladere og variabel turbingeometri. Nyeste generasjon direkte common-rail-innsprøytning står for drivstoffinnsprøytningen. Det betyr optimert forbrenning og bidrar til redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp.

  • BMW 125d
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1995
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    224 (165) / 4400
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    450 / 1500–3000
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 120d
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1995
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    190 (140) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    400 / 1750–2500
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 120d xDrive
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1995
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    190 (140) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    400 / 1750–2500
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 118d
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1995
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    150 (110) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    320 / 1500–3000
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 118d xDrive
    Sylindre/ventiler
    4/4
    Slagvolum i cm³
    1995
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    150 (110) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    320 / 1500–3000
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 116d
    Sylindre/ventiler
    3/4
    Slagvolum i cm³
    1496
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    116 (85) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    270 / 1750–2250
    Kompresjon:1
    16,5
  • BMW 116d Efficient Dynamics
    Sylindre/ventiler
    3/4
    Slagvolum i cm³
    1496
    Slaglengde/boring i mm
    90,0/84,0
    Motoreffekt i hk (kW) ved o/min
    116 (85) / 4000
    Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min
    270 / 1750–2250
    Kompresjon:1
    16,5