MER KJØREGLEDE PER LITER.

Kjøredynamikk og effektiv drivstoffutnyttelse i BMW 1-serie 5-dørs.

MER KJØREGLEDE PER LITER.

Kjøredynamikk og effektiv drivstoffutnyttelse i BMW 1-serie 5-dørs.

BMW 1-serie er smidig og full av energi. Det gjør den som skapt for bykjøring. BMW TwinPower turbomotorene og 8-trinns automatgirkassen (ekstrautstyr) gjør den ekstra startrask. Og i ECO PRO-modus får du maksimal rekkevidde. Dette er den ideelle bilen for deg som ønsker en sprek bil med lavt forbruk.

MER KJØREGLEDE PER LITER.Kjøredynamikk og effektiv drivstoffutnyttelse i BMW 1-serie 5-dørs.

BMW 1-serie er smidig og full av energi. Det gjør den som skapt for bykjøring. BMW TwinPower turbomotorene og 8-trinns automatgirkassen (ekstrautstyr) gjør den ekstra startrask. Og i ECO PRO-modus får du maksimal rekkevidde. Dette er den ideelle bilen for deg som ønsker en sprek bil med lavt forbruk.

TEKNOLOGI FRA BMW EFFICIENT DYNAMICS.

Med BMW EfficientDynamics får du mer ut av hver liter drivstoff – høyere ytelse, bedre drivstoffutnyttelse og mer kjøreglede. De innovative tekniske tiltakene reduserer forbruket og gir deg mer kjøredynamikk og kjøreglede, og de er standard i alle BMW-modeller.

  • BMW 116d EfficientDynamics Edition

    BMW 116d EfficientDynamics Edition med den 3-sylindrede BMW TwinPower Turbo dieselmotoren på 1,5 liter stiller i en egen liga når det gjelder lavt drivstofforbruk. Motoren har en effekt på 116 hk ved 4000 o/min og leverer et maksimalt dreiemoment på 270 Nm mellom 1750 og 2250 o/min. BMW 116d EfficientDynamics Edition kommer opp i 100 km/t på 10,4 sekunder. Ved blandet kjøring forbruker den 0,38 til 0,34 liter drivstoff per mil, mens CO₂-utslippet er på kun 101 til 89 gram per km. Dette er tall som understreker motorens svært gode drivstoffutnyttelse.
    Også i lave turtallsområder reagerer den 3-sylindrede BMW TwinPower Turbo dieselmotoren på 1,5 liter spontant når føreren trår inn gasspedalen. I tillegg har den svært jevn motorgange. Motoren har direkte common-rail-innsprøytning og innovativ turboladerteknologi med variabel turbingeometri. Aerodynamiske forbedringer sørger for at bilen utnytter drivstoffet svært effektivt. Dette inkluderer 16'' lettmetallfelger samt en elektrisk styrt luftspjeldstyring som åpner og lukker luftinntaket foran radiatoren etter behov.

BMW TWINPOWER TURBOMOTORER.

BMWs innovative bensin- og dieselmotorer i BMW EfficientDynamics motorserien har BMW TwinPower turboteknologi som gir en merkbart mer temperamentsfull kraftutfoldelse og spontan respons også ved lave turtall. Samtidig er motorene svært økonomiske og har lavt utslipp av skadestoffer. Økt virkningsgrad og dynamiske kjøreegenskaper gir mer kjøreglede.
Bensinmotorene er utstyrt med innovativ turboladerteknologi, Valvetronic helvariabel ventilstyring inkl. dobbel-Vanos variabel kamakselstyring og High Precision Injection. Sammen sørger de avanserte komponentene for enorm kraftutfoldelse kombinert med høy virkningsgrad. Turboladere med variabel turbingeometri og nyeste generasjon direkte common-rail-innsprøytning kombineres også i dieselmotorene. Dette betyr optimert forbrenning og bidrar til redusert forbruk og utslipp.

8-TRINNS AUTOMATGIRKASSE.

Den 8-trinns automatgirkassen setter standarden for komfort og kjøredynamikk og er sentral i tiltakene fra BMW EfficientDynamics. Girkassen har ekstra fint avstemte utvekslingsforhold, slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre i alle hastigheter. Dette reduserer drivstofforbruket merkbart, samtidig som det gir mer sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Særlig i høye hastigheter synker turtallet, og det fører til redusert forbruk og mindre motorstøy.
Momentomformeren bidrar til det gode resultatet, også når du girer manuelt. Sammen med små turtallssprang og fint avstemte girtrinn sørger den for svært komfortabel giring.
Integrerte funksjoner, som forutseende drift og overvåking av bilens bevegelser og av trafikksituasjonen, har betydelig innvirkning på hvordan girkassen girer. Systemet velger optimalt gir i alle kjøresituasjoner uavhengig av kjøremodus. Den forutseende driften sørger ved hjelp av navigasjonsdata og girkassestyring som er tilpasset kjøreruten, for sportslig respons (SPORT-modus) eller mer komfortabel kjøring med færre girskift (COMFORT-modus).

ECO PRO-MODUS.

Avhengig av kjørestilen din kan ECO PRO-modus hjelpe deg å redusere drivstofforbruket med inntil 20 prosent. Dette viser en intern forbruksstudie som BMW har gjennomført. Ved hjelp av funksjonene coasting (bare i kombinasjon med automatgirkasse), Proactive driving assistant (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Professional) og ECO PRO-ruteplanlegger (bare i kombinasjon med Navigasjonssystem Business eller Professional) er det mulig å redusere forbruket med ytterligere fem prosent.

  • Coasting

    Coasting-funksjonen kobler motoren fra drivlinjen, og bilen ruller med frakoblet motor når du tar foten av gasspedalen uten å bremse i hastigheter mellom 50 og 160 km/t. Proactive driving assistant kan koble ut coasting-funksjonen ved behov.

  • Proactive driving assistant

    Proactive driving assistant bruker data fra navigasjonssystemet og registrerer fartsgrenser, tettsteder, svinger, rundkjøringer og avkjøringer. Basert på disse dataene gir systemet deg tips om når det kan lønne seg å ta foten av gasspedalen.

  • ECO PRO-ruteplanlegger

    ECO PRO-ruteplanleggeren viser deg den mest drivstofføkonomiske ruten avhengig av trafikksituasjon, kjørestil og forholdene på stedet. Kjørecomputeren viser deg hvor mange prosent drivstoff du kan spare ved å velge ECO PRO-ruten.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyringen i BMW 1-serie omfatter som standard følgende teknologi fra BMW EfficientDynamics: Auto Start Stopp-funksjon, Brake Energy Regeneration, elektrisk servostyring og girindikator. Samspillet mellom disse teknologiske løsningene sørger for bærekraftig mobilitet og maksimal energiutnyttelse.

  • Auto Start Stopp-funksjon

    Auto Start Stopp-funksjonen sørger for at bilen bare bruker drivstoff når den kjører. Ved kortvarige stopp, for eksempel i lyskryss eller ved køkjøring, er det mulig å spare drivstoff. Derfor slår Auto Start Stopp-funksjonen av motoren når girspaken settes i fri og du tar foten av clutchpedalen (manuell girkasse) eller bremser bilen til den står i ro (automatgirkasse).
    En indikator på informasjonsdisplayet viser at funksjonen er slått på. Motoren starter av seg selv igjen med en gang du trår inn clutchpedalen (manuell girkasse) eller tar foten av bremsepedalen (automatgirkasse).
    Auto Start Stopp-funksjonen går ikke ut over komforten og sikkerheten. Funksjonen aktiveres for eksempel ikke før motoren har nådd sin optimale driftstemperatur eller den innstilte kupétemperaturen er nådd. Den griper heller ikke inn dersom batterikapasiteten er for lav, eller hvis du dreier på rattet. En sentral styreenhet starter også motoren under stopp dersom det er nødvendig, for eksempel hvis bilen ruller eller det dugger på frontruten.
    Du kan når som helst deaktivere Auto Start Stopp-funksjonen med et tastetrykk.

  • Brake Energy Regeneration

    Hver gang du bremser, frigjøres kinetisk energi. Det er først i de siste årene vi har begynt å utnytte denne energien. Brake Energy Regeneration genererer strøm av bevegelsesenergien som frigjøres når du tar foten fra gasspedalen eller bremser. Strømmen brukes til å lade batteriet. Dette intelligente energistyringssystemet sørger for at dynamoen ikke lenger må gå permanent. Resultatet er at drivstofforbruket reduseres og effekten øker, helt i tråd med filosofien bak BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyringen tilpasser servoeffekten til den aktuelle hastigheten. Dette betyr direkte og presis styring i høy hastighet og lette rattbevegelser når du skal manøvrere bilen. Styringen bruker dessuten kun energi når det er behov for det. Dette senker drivstofforbruket og utslippene.
    Dette systemet bruker en elektromotor i stedet for en hydraulikkpumpe. I motsetning til konvensjonelle systemer der en pumpe drives permanent av motoren, arbeider den elektriske servostyringen kun når rattet beveges. Når du kjører rett frem eller holder rattet i samme posisjon, for eksempel i lange, slake svinger, er elektromotoren ikke aktivert og bruker følgelig ikke energi. Servoeffekten justeres fleksibelt i forhold til kjøresituasjonen og hastigheten. Dette gir økt styrekomfort.

  • Girindikator

    Ved å skifte til riktig gir på riktig tidspunkt, spesielt ved bykjøring og kjøring på landevei, kan du spare mye drivstoff. Optimal giring gir lavere forbruk. Motorelektronikken beregner hvilket gir som utnytter drivstoffet mest effektivt, basert på kjøresituasjonen og motorturtallet. Et lysende pilsymbol på informasjonsdisplayet viser når du bør bytte til et høyere eller lavere gir for å spare drivstoff. Ved kraftig akselerasjon vises giranbefalingen først ved et høyere turtall. Sammenlignende interne tester som BMW har utført, har vist at biler med girindikator har ca. fire prosent lavere forbruk.

BMW xDRIVE.

BMWs intelligente firehjulsdriftsystem xDrive tilpasser seg vanskelige veiforhold perfekt ved å sørge for at veigrepet alltid er optimalt. Med xDrive og dynamisk stabilitetskontroll (DSC) har din BMW godt veigrep og er retningsstabil. xDrive fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen ved hjelp av DSC-sensorene. Dette hindrer over- og understyring i svinger, slik at bilen blir mer retningsstabil. I tillegg kan du kjøre sikkert og jevnt på glatte og bratte strekninger. DSC trenger ikke gripe inn så ofte ved dårlige veiforhold. BMW xDrive kombinerer alle fordelene ved firehjulsdrift – veigrep, retningsstabilitet og sikkerhet – med de smidige kjøreegenskapene som er typiske for BMW.